کنگره‌ی ملی کردستان: ما سالگرد خیزش مردم کوردستان را به خلق کورد تبریک می‌گوییم

کنگره‌ی ملی کوردستان با تبریک سالگرد راپه‌رین (خیزش) مردم کوردستان در باشور کوردستان، از احزاب سیاسی خواست برای جلوگیری از برنامه‌ها و حملات دشمنان با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده و راهبرد ملی را روی میز مذاکره قرار دهند.

 کنگره ملی کوردستان به مناسبت سی و سومین سالگرد خیزش کوردها در باشور کوردستان بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «برای پایان دادن به اختلافات سیاسی و منافع حزبی باید روی اصول خیزش که شامل وحدت ملی بود کار کرد و اصول آزادی، دموکراسی، انتخابات پاک و حکومتی عادلانه برقرار نمود. لذا از همه احزاب سیاسی در کوردستان می‌خواهیم که برای رویارویی با چالش‌ها با یکدیگر دیدار نموده و یک استراتژی ملی روی میز مذاکره بگذارند که می‌تواند از برنامه‌های دشمنان و اشغالگران کوردستان جلوگیری کند و مردم ما و دستاوردهای آنها را به ساحل صلح برساند.»

متن بیانیه بدین شرح می‌باشد:

«کنگره ملی کوردستان سالگرد خیزش مردم کوردستان را تبریک می‌گوید. به مناسبت سی و سومین سالگرد خیزش مردم کوردستان، صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به همه مردم خود به ویژه مردم باشور کوردستان تقدیم کرده و به خانواده‌های شهدا از جمله شهدای خیزش ١٩٩١ درود می‌فرستیم.

بدیهی است که مردم باشور کوردستان در ١٤ مارس ١٩٩١ در یک خیزشی بی‌سابقه با مشارکت همه اقشار و در مدت زمانی بسیار اندک رژیم فاشیستی بعث را در سرتاسر باشور کوردستان سرنگون کردند. نتیجه این قیام انتخابات پارلمانی و تشکیل حکومت اقلیم کوردستان بود. این تجربه سالیان متمادی آرزوی مردم ما در سرتاسر کوردستان بود.

پس از گذشت ٣٣ سال از قیام، دستاوردهای مردم کورد که محصول قیام است، اکنون بیش از هر زمان دیگری به دلیل اعمال الگوهای ضعیف حکومت‌داری، درگیری‌های حزبی، دخالت‌های خارجی و تسلط بر برنامه‌های آنها دستاوردهای خلق کورد که حاصل سالها خیرش می‌باشد بیش از هر زمان دیگری در معرض نابودی قرار دارد. لذا ما در کنگره ملی کوردستان برای حفظ دستاوردهای خیزش ١٩٩١ و توسعه و اصلاح خطاهای گذشته تقاضامندیم جهت پایان دادن به اختلافات سیاسی و منافع حزبی بر روی وحدت ملی که از اصول اساسی خیزش می‌باشد تمرکز نمودە و اصول آزادی، دموکراسی، انتخابات آزاد و حکومت عادلانه رعایت شود. باید مشکلات مردم را حل نموده و اعتماد توده‌ها به تجربه سیاسی کوردستان، که باعث موفقیت این خیزش شد احیا گردد.

 به همین مناسبت، کنگره ملی کوردستان بار دیگر از همه احزاب سیاسی کوردستان می‌خواهد که برای مقابله با چالش‌ها و قرار دادن راهبرد ملی روی میز مذاکره، که بتواند از حملات دشمنان و اشغالگران جلوگیری کند، دیدار کنند. این امر به خودی خود می‌تواند از حملات و اشغالگران کوردستان جلوگیری کرده و مردم ما و دستاوردهای آنها را به ساحل صلح برساند.

بار دیگر سالگرد خیزش ١٩٩١ را به تمامی خلق کورد تبریک می‌گوییم.

 روح شهدا شاد.

 کنگره ملی کوردستان نمایندگی باشور کوردستان»