ک‌ن‌ک: ما از نوروز با روحیه مقاومت استقبال می‌کنیم و آنرا جشن می‌گیریم

شورای اجرایی ک‌ن‌ک با تبریک فرا رسیدن نوروز به همه خلق کورد فراخوان داد: «همه باید به میدان رفته و با روحیه مقاومت از نوروز استقبال کرده و آنرا جشن بگیرند.»

بیانیه نوروز

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) به مناسبت فرارسیدن عید نوروز، بیانیه‌ای مکتوب صادر کرد و فرا رسیدن نوروز را به تمامی مردم کوردستان تبریک گفت.

 بیانیه ک‌ن‌ک به شرح زیر است:

 «نوروز همیشه در تاریخ کوردستان جایگاه خاصی دارد. نوروز روز مقاومت است، نوروز روز قیام است، نوروز روز پیروزی در برابر ظلم است، نوروز عید آزادی است. نوروز بر اساس مبارزه با ظلم پدید آمد و به نماد رهایی و آزادی در برابر ظلم، بردگی، اشغالگری و هر گونه ظلم تبدیل شده است.

امروز خلق کورد با سالها تلاش و کوشش خود، نوروز را به جشن بزرگ مردمی و روز مقاومت تبدیل کرده‌اند. همچنین با این تلاش و کوشش نوروز به عنوان عید کوردها در عرصه بین‌المللی شناخته شده است. خلق کورد با هدف رهایی و آزادی، نوروز را در سراسر کوردستان و خارج از میهن، بمانند محتوای تاریخی آن جشن می‌گیرند. کوردها در مبارزات خود از هر سو، در روستاها، در شهرها، در زندان‌ها، در هر مکان و عرصه زندگی، نوروز را جایگاه مبارزه برای رهایی و آزادی قرار داده‌اند.

امروز آتش نوروز در سراسر کوردستان شعله‌ور است. نوروز در باشور و روژاوای کوردستان به طور رسمی جشن گرفته می‌شود. در روژهلات و باکور کوردستان نیز با وجود همه موانع اشغالگران، همچنان به شیوه خود جشن گرفته می‌شود و آتش رهایی و آزادی شعله‌ورتر می‌شود.

سال جدید را با نوروز آغاز می‌کنیم. سالی که گذشت سال مبارزه در همه عرصه‌ها بود. در این سال دشمنان ما بسیار فعال بودند و با نیروهای زیادی به نقاط زیادی حمله کردند. به ویژه، دولت ترکیه حملات خود را به باشور و روژاوا افزایش داد. دولت ترکیه دشمن اصلی مردم کورد است. دولت ترکیه در هر کجای دنیا که باشد سعی در نابودی تمام دستاوردهای کوردها دارد. در برابر حملات دولت ترکیه مقاومت بزرگی توسط جنبش آزادی در سراسر کوردستان انجام شد. به ویژه عملیات نیروهای ه‌پ‌گ در خواکورک، متینا، زاپ و آواشین سال را رقم زد. دولت ایران نیز در این زمینه شریک دولت ترکیه است. در این سال دولت ایران با حمایت دولت بغداد به نیروهای کورد حمله کرد و آنها را تحت فشار قرار داد.

از قبل مشخص است که امسال سال مبارزات بزرگ خواهد بود. دشمنان ما از چندین سو حمله می‌کنند. به ویژه، دولت ترکیه در میانه یک حمله بزرگ به باکور، باشور و روژاوا قرار دارد تا تمام دستاوردهای مردم ما را از بین ببرد. هیئت‌های دولتی ترکیه از پاییز به طور دوره‌ای از عراق و باشور کوردستان بازدید می‌کنند یا آنها را به آنکارا دعوت می‌کنند. هدف آنها این است که دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان را شریک خود قرار دهند و در ماه‌های بهار عملیات بزرگی را علیه جنبش آزادی کوردستان انجام دهند.

حکومت ایران به هر طریق ممکن مردم و فعالان ما را هدف قرار می‌دهد و می‌خواهد نیروهای آزادی را از بین ببرد. اگرچه در باشور کوردستان وضعیت و جایگاه رسمی وجود دارد، اما مشکلات همچنان ادامه دارد. دشمنان ما برای تضعیف و از بین بردن این وضعیت و جایگاه سخت تلاش می‌کنند. بیش از یک سال از انتخابات پارلمان اقلیم کوردستان می‌گذرد و پارلمان هیچ اقدامی نکرده است. موضوع انتخابات اکنون به یک بحران عمیق تبدیل شده است. این موضوع مشروعیت حکومت را نیز زیر سوال می‌برد و زمان و نهادهای کوردستان فدرال را به خطر می اندازد. در روژاوا کوردستان، اشغال و حملات دولت ترکیه ادامه دارد و تهدیدات دولت ترکیه در حال افزایش است. رژیم سوریه نیز به دنبال فرصت است. آنها می‌خواهند دستاوردهای مردم ما در روژاوا را از بین ببرند.

در زندان‌ها وضعیت خاصی وجود دارد. ده‌ها هزار زندانی سیاسی ما در زندان‌های ترکیه و ایران هستند و تحت فشار زیادی قرار دارند. سه سال است که از آقای عبدالله اوجالان و ۳ رفیق وی در جزیره امرالی خبری نیست و وضعیت آنها مشخص نیست. چشم همه زندانیان سیاسی به ما و کار ماست. ما باید به خواسته‌ها و انتظارات آنها پاسخ دهیم. ما باید با پیروزی در انقلاب آنها را آزاد کنیم.

این وضعیت که به اختصار در بالا ذکر شد، وظایف و مسئولیت‌های ما را نیز مشخص می‌کند. باید در برابر همه اشغالگران تدابیر لازم انجام شود، نیروهای دفاعی باید تقویت شوند، حملات دشمن باید شکست داده شود، دستاوردهای موجود باید محافظت شود و دستاوردهای جدید باید بدست آید. همکاری با دشمنان را باید خط قرمز دانست و محکوم کرد. برای همه اینها باید وحدت درون کوردها ایجاد شود و وحدت ملی تقویت شود. باید امسال را سال آزادی کنیم.

ما در این شرایط از نوروز استقبال می‌کنیم. ما نوروز را آنگونه که به معنای آن است، با روحیه مقاومت جشن خواهیم گرفت. ما ازمردم خود درخواست می‌کنیم و می‌گوییم؛ مثل هر سال به میدان بیایید و با روحیه مقاومت از نوروز استقبال کنید و آنرا جشن بگیرید.

در این مرحله مهم از مبارزه برای رهایی و آزادی کوردستان، آتش نوروز باید چراغ روشن اتحاد و وحدت مردم و ملت کوردستان باشد.

کنگره ملی کوردستان با این اندیشه و باور، نوروز را به همه کوردها و کوردستانیان با شور و نشاط ملی و میهنی تبریک می‌گوید.

 زمان تقویت مقاومت فرا رسیده است.

زمان آزادی است

 سال نو مبارک»