ک‌ن‌ک یاد قربانیان قتل‌عام کوردهای فیلی را گرامی‌ داشت

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان ‌‌‌‌‌‌(ک‌ن‌ک) به مناسبت ۴۴مین سالگرد قتل‌عام کوردهای فیلی، بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

سالگرد قتل‌عام کوردهای فیلی

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان ‌‌‌‌‌‌(ک‌ن‌ک) به مناسبت ۴۴مین سالگرد قتل‌عام کوردهای فیلی، بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد و یاد قربانیان قتل‌عام را گرامی داشت.

این بیانیه شورای اجرایی ک‌ن‌ک به مشروح زیر می‌باشد‌:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«ما در این روزها یاد ۴۴مین سالگرد قتل‌عام کوردهای فیلی را به مثابه یک زخم درمان نشده خلق کورد را گرامی‌ می‌داریم که در دهه ۱۹۸۰ یک مقطع شوونیستی و وحشیانه آغاز شده بود و از طرف رژیم بعث بیش از ۶۰۰ هزار کورد فیلی بی هویت گردانده شده و شناسنامه آنان به زور مصادره گشت،‌ از خاک و وطن خود اخراج شده و به ایران تبعید شدند. پس از این هم تمام ملک و مال آنان مصادره شد و بیش از ۲۰هزار کورد فیلی دستگیر و ناپدید گشتند که تا به امروز هم سرنوشت آنان مشخص نیست.

کوردهای فیلی به مثابه بخشی اصیل از ملت کورد همیشه در داخل کنش و مبارزات جنبش‌های ملی خلق خود جای گرفته‌اند و قربانیان بسیاری داده‌اند. بدلیل اهمیت جغرافیایی سکونت آنان در میان عراق و طول مرزهای ایجاد شده میان ایران و عراق،‌ نقش و تاثیر این بخش از جامعه کوردستان بر جنبش‌های ملی ایجاد شده است. بدین ترتیب حکومت‌های قبلی عراق درطول تاریخ هم از طرف جسمانی و هم از طرف فرهنگی تلاش‌هایی برای قتل‌عام و نابودسازی این مناطق انجام داده‌اند.

۲۱ سال پس از فروپاشی رژیم بعث در عراق علیرغم اینکه این جنایت جنگی را علیه کوردهای فیلی انجام داد،‌ از طرف دادگاه عالی جنایات در عراق به مثابه یک قتل‌عام رسما شناخته شد نیز، اما هنوز هم بسیاری از پرونده‌ها و حقوق کوردهای فیلی غصب شده و نامعلوم مانده است. جراحات آنان هنوز هم التیام نیافته است و سرنوشت کسانی که پس از دستگیری ناپدید شدند هنوزه هم مشخص نیست. به همین مناسبت ما از حکومت فدرال عراق درخواست می‌کنیم که برای بازگشت حقوق مشروع و غصب شده آنان تلاش‌های بیشتری به خرج دهد.

همچنین ما از حکومت فدرال عراق درخواست داریم که مناطق فیلی‌ها را در برنامه از نو بنا سازی و پیشرفت که اکنون در حال اجراست جای دهد. بخصوص خانقین،‌ مندلی،‌ بدره،‌ جسان، کوت و دیگر مناطق را. همچنین برای خدمتگذاری و پیشرفت‌های مختلف و رهیافت مشکلات کم‌آبی، پروژه‌هایی را ایجاد کند تا خلق بتواند به زادگاه خود بازگردد. چه کسانی که در زمان رژیم بعث آواره گشتند چه کسانی که پس از ۲۰۰۳ به دلیل ترور داعش یا به دلایل دیگر نژادپرستی مجبور به ترک آن مناطق شده‌اند بتوانند دوباره بازگردند.

متاسفانه از طرفی دیگر نیروهای کورد در باشور کوردستان به شیوه‌ای عادلانه در برابر جامعه کورد فیلی برخورد نمی‌کنند. کاملا برعکس حول منافع حزبی خود با این خلق اصیل برخورد کرده و به دلیل تفرقه میان جامعه کورد فیلی مبدل شده‌اند.

ما معتقدیم که برای بازگشت حقوق مشروع وغصب شده کوردهای فیلی لازم است در ابتدا با اتحاد داخلی میان فیلی‌ها آغاز شود و همچنین نیرو و طرف‌های کورد لازم است در داخل دولت فدرال عراق این مشکلات را به مثابه مشکلات خود بدانند و در برابر آن موضع‌گیری‌ کنند.

ما به مثابه کنگره ملی کوردستان،‌ ما این فاجعه و قتل‌عام‌ها را گرامی می‌داریم که برعلیه خلق‌ما انجام شده است و در مقابل جان‌باختگان کوردهای فیلی ادای احترام می‌کنیم و مطالبه حقوق آنان در عراق و کوردستان و پلتفرهای بین‌المللی را به مثابه یک مطالبه مشروع دیده و برای آن مبارزه می‌کنیم.

به جان پاک تمامی قربانیان قتل‌عام کوردهای فیلی و تمام کسانی که در راه آزادی کوردستان جان خود را فدا نموده‌اند، درود می‌فرستیم.‌‌‌‌»