تصویر

کنش‌ها علیه اصلاحیه ‌«احوال شخصیه» ادامه دارد

زنان کنشگر نسبت به اصلاح قانون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«احوال شخصیه» ابراز نارضایتی کردند و در مورد عواقب آن در جامعه هشدار دادند.

سمینارها و جلسات در مورد بازنگری قانون ‌«احول شخصیه» ادامه دارد. شوخان حَمه امین نماینده زنان جنبش گوران و گَلاوِژ محمد فعال حوزه زنان در این خصوص با خبرگزاری فرات (ANF)   صحبت کردند.

شوخان حمه امین در خصوص اصلاح قانون ‌«احوال شخصیه» گفت: «همه انواع کنش‌ها، کمپین‌ها، جلسات و برنامه‌های تلویزیونی اثرگذار خواهند بود و به مردم و جامعه هشدار می‌دهد و در عین حال فهم نادرست لایحه قانون وضعیت مدنی را معرفی می‌کنند. این امر باعث افزایش مخالفت‌ها می‌شود؛ همچنین احزاب و گروه‌های سیاسی باید نمایندگان و اعضای خود در پارلمان را برای ایستادگی در برابر این پیش نویس قانون تشویق کنند.»

شوخان حمه در ادامه سخنان خود گفت: «ما معتقدیم این قانون هیچ نفعی به حال جامعه ندارد و اساسا یک موضوع سیاسی است. پس از سرنگونی صدام، گروه‌های شیعه معتقدند که افکار و عقاید آنها در قانون منعکس نشده و ضعیف است. آنها می‌خواهند با اصلاح قانون، عقاید و فقه شیعی را در قانون حاکم کنند.»

وی همچنین گفت: «برخی از گروه‌های مجلس به دلیل منافع سیاسی خود بدون اینکه به حقوق کودکان و زنان فکر کنند به این لایحه رای دادند بنابراین این یک خطر است. تلاش‌های بین‌المللی و داخلی وجود دارد که امیدواریم این تلاش‌ها منجر به بازنگری این قانون شود.»

شوخان حمه امین در پایان سخنان خود گفت: «علاوه بر مردان شیعه، گروه‌هایی که همین هدف را دارند و بخشی از مردان اهل سنت نیز بر اصلاح قانون اتفاق نظر دارند.»

گلاوِژ محمد فعال حقوق زنان هم درباره اصلاح قانون ‌«احوال شخصیه» گفت: «این قانون بی‌احترامی به زنان است. اگر این قانون تصویب شود، اتفاقات ناخوشایندی رخ خواهند داد و برعکس آنچه که تبلیغ می‌شود، کرامت هم کودکان و هم پدران و مادران از بین خواهد رفت!»

گلاوِژ محمد همچنین بیان کرد: «امیدوارم همه سازمان‌ها و گروه‌ها به این عقلانیت برسند و همگی به شکلی متحد در این راستا تلاش کنند و نگذارند این اصلاح قانون که به ما توهین می‌کند تصویب شود. من خودم ۵۰ سال است که در زمینه حقوق زنان کار می‌کنم و باید بگویم متاسفانه سازمان‌های اقلیم کوردستان و عراق هنوز نتوانسته‌اند جایگاه زنان را ارتقا دهند.»