کودار: رژیم ایران مسئول حفظ جان زندانیان آزادیخواه و قیام‌کنندگان زندانی است

شب گذشتە بزرگترین زندان امنیتی ایران کە نماد رعب و وحشت حکومت تئوکراتیک است در رویدادی بسیار پر شبهە دچار سە انفجار و در نهایت آتش سوزی شد. بنابە گزارشها این رویداد تا کنون باعث کشتە شدن ٤ زندانی شدە است.

شب گذشتە بزرگترین زندان امنیتی ایران کە نماد رعب و وحشت حکومت تئوکراتیک است در رویدادی بسیار پر شبهە دچار سە انفجار و در نهایت آتش سوزی شد. بنابە گزارشها این رویداد تا کنون باعث کشتە شدن ٤ زندانی شدە است. این رویداد کە یادآور تیرباران انقلابیون در سالهای قبل از انقلاب ١٩٧٩ از سوی رژیم شاە و آتش سوزی سینما رکس آبادان است، نگرانیهای بسیاری را در فضای ملتهب روژهلات کوردستان و ایران خلق کردە است.

جامعە دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان، کودار در این بارە بیانیەای را منتشر کردە است. کودار در این بیانیە گفتە است کە فاجعه حمله نیروهای رژیم فاشیست ایران به زندان اوین و آتش‌سوزی بزرگ همراه با تیراندازی به سوی زندانیان، در حدی است که هنوز ابعاد و جوانب آن به دلیل ممنوعیت‌های رسانه‌ای رژیم و عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی، در ابهام می‌باشد.

در بخش دیگری از این بیانیە آمدە است در این میان، رژیم را مسئول حفظ جان زندانیان سیاسی کورد خاصه زینب جلالیان می‌دانیم. از همه خلق‌ کورد و خلق‌های آزادیخواه ایران دعوت بعمل می‌آوریم که برای حفاظت از کرامت و جان زندانیان سیاسی و حفظ دستاوردهای قیام ۲۸ روز جاری، در همه میادین حضور یابند.

متن  بیانیە بە شرح ذیل است:

فاجعه حمله نیروهای رژیم فاشیست ایران به زندان اوین و آتش‌سوزی بزرگ همراه با تیراندازی به سوی زندانیان، در حدی است که هنوز ابعاد و جوانب آن به دلیل ممنوعیت‌های رسانه‌ای رژیم و عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی، در ابهام می‌باشد. زندان اوین که در شب ۲۳ مهر حملات سرکوبگرانه و کشتارهای عمدی علیه آن آغاز شد، کانون سلطه، فساد و ستم مضاعف علیه تمامی خلق‌ها و آزادیخواهان است.

کاملا مشخص است که رژیم برای سرکوب و ایجاد خفقان علیه زندانیان، خصوصا زندانیان سیاسی و فعالان مدنی زندانی، به حربه و سناریوی ایجاد آشوب به قصد سرکوب روی می‌آورد. بدنبال قیام در ۲۸ روز گذشته، چندین هزار جوان آزادیخواه دستگیر و روانه زندان‌ها شده‌اند، لذا رژیم بی‌شک علیه آنها سناریوهایی خطرناک طرحریزی کرده. رژیم بخوبی بداند که با اینگونه سناریوهای سرکوب‌گرانه نمی‌تواند اذهان عموم خلق را از توجه مداوم به قیام، منحرف سازد. زندان در طول ۴۳ سال گذشته به محل سرکوب از سوی رژیم و مقاومت از سوی آزادیخواهان و دمکراسی‌طلبان مبدل شده. سناریوی رژیم علیه زندان اوین در شب ۲۳ مهر کاملا ادامه کشتارگری‌هایش در سال ۱۳۶۷ علیه زندانیان سیاسی است. دیگر همه خلق‌های متکثر و غیور ایران متحد و آگاه شده‌اند و رژیم توان مهار قیام را با اینگونه ارعاب و وحشت‌پراکنی ندارد.

با توجه به واقعه زندان مرکزی سنندج در ۹ مهر، لاکان رشت و اخیرا زندان اوین تهران، بی‌شک همه زندان‌های شهرهای سراسر ایران و شرق کردستان که مملو از زندانیان سیاسی و فعالان مدنی زن و مرد است، با خطر از ناحیه رژیم روبرو هستند. لذا ما «کمیته زندانیان» «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» نسبت به رفتارهای توطئه‌گرانه و سرکوب‌های بی‌رحمانه‌اش علیه زندانیان هشدار می‌دهیم. در این میان، رژیم را مسئول حفظ جان زندانیان سیاسی کورد خاصه زینب جلالیان می‌دانیم. از همه خلق‌ کورد و خلق‌های آزادیخواه ایران دعوت بعمل می‌آوریم که برای حفاظت از کرامت و جان زندانیان سیاسی و حفظ دستاوردهای قیام ۲۸ روز جاری، در همه میادین حضور یابند. اتحاد خلق‌ها موجب خنثی‌شدن تلاش‌های رژیم در جهت کشتارهای زنجیره‌ای قیام‌کنندگان و زندانیان می‌شود.

کمیته زندانیان «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)

۲۰۲۲-۱۰-۱۶