ک‌ژک: موضع‌گیری سی‌پی‌تی موضع‌گیری قابل قبولی نیست

شورای هماهنگی ک‌ژک از کمیته پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) ابراز نارضایتی کرد، زیرا این کمیته از ترکیه بازدید کرده اما به امرالی نرفته و از نهادهای بین‌المللی خواست تا «به نقش اساسی خود عمل کنند.»

شورای هماهنگی ک‌ژک بیانیه‌ای منتشر کرد و یادآور شد که سی‌پی‌تی بین ۱۳ تا ۲۲ فوریه از ترکیه بازدید کرد، اما به امرالی نرفت و اظهار داشت که این موضع‌گیری سی‌پی‌تی «غیرقابل قبول» است.

بیانیه ک‌ژک به شرح زیر است:

«نهادهای مدرنیته سرمایه‌داری همه چیز را به ابزار مبارزه قدرت تبدیل کرده‌اند. حتی اگر این نهادها سازمان ملل متحد، دادگاه اروپایی حقوق بشر ، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (سی‌پی‌تی) نامیده شوند، این وضعیت تغییر نمی‌کند. این نهادها که باید صدا و قدرت اجرای موازین جهانی حقوق بشر و حاکمیت قانون باشند، متأسفانه به عنوان ابزار یک سیستم ناعادلانه، بی‌وجدان عمل می‌کنند. هیئت سی‌پی‌تی که چند روز پیش به ترکیه آمده بود، علیرغم فراخوان و مقاومت مردم کورد و دوستانشان، انزوای شدید و نظام نسل‌کشی در امرالی را نادیده گرفتند و از امرالی دیدن نکردند که نشان از این امر دارد. سی‌پی‌تی همچنین اعتصاب غذا در زندان‌ها را که برای شکستن چرخه نسل‌کشی در امرالی و همه زندان‌ها انجام می‌شود، نادیده گرفت. این موضع‌گیری نشان داد که سی‌پی‌تی با محاسبه قدرت فاسد دولت‌ها از ماهیت و هدف خود منحرف شده است. ما به عنوان ک‌ژک این موضع‌گیری غیراخلاقی سی‌پی‌تی را که با محاسبات عمل گرایانه به سیاست کثیف دولت‌ها خدمت می‌کند، نمی‌پذیریم. به این ترتیب، ما از همه سازمان‌های بین‌المللی که به نام ارزش‌های اخلاقی انسانی عمل می‌کنند می‌خواهیم تا به نقش اساسی خود عمل کنند.

موسسات بین‌المللی باید وظایف خود را انجام دهند

ما به عنوان زنان کورد این را به خوبی می‌دانیم. پارادایم دموکراتیک، زیست‌محیطی و آزادی‌خواهانه زن رهبر آپو منبع الهام مردم جهان به‌ویژه مردم خاورمیانه بوده است. این قدرت بزرگ فکری و نفوذ ایدئولوژیک رهبر آپو، انزوای شدید تحمیلی بر رهبر ما را به همراه داشت. سیستم بی‌سابقه نسل‌کشی و شکنجه اجرا شده در امرالی، نتیجه ترس از الگوی رهبری ما است که به امید بشریت تبدیل شده است. از زمان توسعه توطئه بین‌المللی، مردم و دوستان ما به ویژه زنان، رهبری را به قوی‌ترین شکل پذیرفته‌اند و این مقاومت که خصلت جهانی پیدا کرده است، توطئه را خنثی نموده است. این مقاومت دولت و نیروهای تمدن حاکم را بیش از هر زمان دیگری با مشکل مواجه می‌سازد. نخست مقاومت رهبر ما، مردم ما، زنان و دوستان ما این نظام وحشی و بی‌وجدان را تضعیف کرده است. رهبری ما که مقاومت بی‌سابقه‌ای و همچنین الگوی جایگزین خود را در برابر مدرنیته سرمایه‌داری نشان داده است، امروز در مرکز حملات سنگین قرار دارد. در حالی که ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که شکست مطلق رژیم نسل‌کشی و شکنجه امرالی را که بیست و ششمین سال خود را می‌گذراند، ضروری می‌دانیم، مایلیم اعلام کنیم که ما سیاست امرالی را که توسط نیروهای بین‌المللی طراحی شده است، به رسمیت نمی‌شناسیم. می‌خواهند آینده و زندگی مردم ما را قربانی جنگ‌های قدرت و منافع خود کنند. ما به عنوان یک مردم و جنبشی که برای آزادی مبارزه می‌کنیم و حملات نظام فاشیستی سرمایه‌داری را از نزدیک تجربه می‌کنیم، جنبشی هستیم که واقعیت این نظام را افشا کرده‌ایم و رادیکال‌ترین مبارزه را علیه آن انجام می‌دهیم. ما به عنوان جنبشی که می‌دانیم چگونه با مقاومت و قدرت سازمان‌یافته خود امید بیافرینیم، اگر چه همانند گذشته با مبنا قرار دادن نیروی ذاتی خود مبارزه خواهیم کرد، از نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم که به وظایف خود عمل کنند.

ما به رفقای مقاومت‌گرمان که در اعتصاب غذا هستند درود می‌فرستیم

امروز رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ به حملات سیستماتیک خود علیه زنان و مردم کورد ادامه می‌دهد و انواع قانون و حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد. با به کارگیری انواع جنگ‌های ویژه و روانی حملاتی را با هدف نسل‌کشی در همه عرصه‌های زندگی، در کوهستان‌های ما، در زندان‌ها و در همه عرصه‌های اجتماعی انجام می‌دهد. اما رفقای گریلای آزادی ما برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن اهداف این نیروهای اشغالگر و نسل‌کش و تضمین آزادی مردم ما باشکوه‌ترین مقاومت تاریخ و مقاومت ایثارگرانه انجام دادند و از نتیجه‌گیری فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ جلوگیری کردند. این مقاومت که تحولات سیاسی را هدایت می‌کند، آرزوهای زنان و مردم را برای آزادی و دموکراسی زنده نگه می‌دارد، امیدها را ایجاد می‌کند و انواع زمینه‌ها را برای توسعه مبارزه ایجاد می‌کند، بیش از پیش توسعه خواهد یافت. مجدداً، مقاومت آغازگشته در زندان‌ها کیفیتی را به دست آورده است که ویژگی روند را تعیین می‌کند. به همین مناسبت به رفقایمان که ۸۴ روز در اعتصاب غذا مقاومت می‌کنند نیز درود می‌فرستیم. ما از مردم، دوستان و زنان خود می‌خواهیم که مبارزه را در اطراف این مقاومت در حال افزایش گسترش دهند.»