علی محمود: جنگ داخلی سبب از بین رفتن دستاوردهای کوردها در هر چهار بخش کوردستان می‌شود

علی محمود نویسنده و فعال مدنی در مورد احتمال رخ دادن جنگ داخلی می‌گوید، "عواقب این جنگ از تمام جنگ‌های داخلی سنگین‌تر خواهد بود."

در روزهای اخیر، روز به روز بیانیه‌های پارت دمکرات کوردستان و گردانندگان پ.د.ک برای برافروختن جنگ علیه پ.ک.ک تندتر می‌شود و آنها بر طبل جنگ داخلی می‌کوبند.

پس از دیدار مسئولین اطلاعاتی و نظامی ترکیه با مسئولین پ.د.ک و راضی شدن آنها به همکاری با ترکیه برای جنگ علیه پ.ک.ک، جو جنگی همه‌ی رسانه‌های پارت دمکرات کوردستان را در بر گرفته است. اما این بار برخورد نظامی پ.د.ک و پ.ک.ک به عنوان بخشی از عملیات غیر مستقیم مشترک ترکیه و پ.د.ک علیه پ.ک.ک به نظر می‌رسد، چون همزمان نیروهای نظامی ترکیه نیز حملات نظامی خود علیه پ.ک.ک در داخل خاک اقلیم کردستان را آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر نیز ترکیه ده‌ها پایگاه نظامی در مناطق تحت کنترل پ.د.ک تأسیس کرده است، بدون آنکه هیچ اهمیتی برای نظر حکومت عراق قائل شود. ترکیه با توافق با پ.د.ک اقدام به احداث پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی کرده و روز به روز بر تعداد آنها در داخل خاک اقلیم کوردستان می‌افزاید.

در مورد خطرات و اثرات جنگ داخلی علی محمود نویسنده و فعال مدنی به خبرگزاری فرات گفت؛" اگر جنگ داخلی رخ دهد، همه خلق کورد متضرر خواهند شد و همه‌ی اقدامات و دستاوردهای خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان همه از بین خواهند رفت. اگر میان پ.ک.ک و پ.د.ک جنگ رخ دهد، این جنگ از همه‌ی جنگ‌های داخلی دیگر مانند جنگ ی.ن.ک و پ.د.ک و جنگ‌های دیگر، سنگین‌تر خواهد بود و تبعات بیشتری خواهد داشت. امیدوارم هیچ کس در راستای وقوع جنگ داخلی صحبت نکند، چون آتش این جنگ همه کوردها را خواهد سوزاند."

وی در مورد احتمال رخ دادن جنگ داخلی در شرایط کنونی گفت؛"اگر در شرایط کنونی این جنگ رخ دهد، فاجعه‌بار خواهد بود. چون هر دو حزب در داخل هر چهار بخش کوردستان طرفدارانی دارند که همین امر سبب ایجاد تنش‌های بسیاری در سرتاسر کوردستان می‌شود."

این نویسنده در مورد سخنان مراد کاراییلان که می‌گوید؛"ما با کوردها نخواهیم جنگید و فقط با دشمنان کورد می‌جنگیم"، گفت؛"من به طور کامل مانند همه‌ی کوردها از گفته‌های آقای کاراییلان حمایت می‌کنم، چون این سخنان در راستای آرام کردن وضعیت موجود زده شد. مردم کوردستان نیز از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند. اگر ما کوردها همانطور که می‌گوییم، گریلا و پیشبرد را دوست داریم، باید مخالف جنگ داخلی باشیم، چون فقط گریلا و پیشمرگه قربانی می‌شوند و نه مسئولین. جنگ باید آخرین راه حل ممکن باشد که هرگز در پیش گرفته نمی‌شود، چون ضرر آن برای همه‌ی کوردها خواهد بود و در نتیجه‌ی این جنگ بخش بزرگی از خاک کردستان اشغال شده و تحت کنترل دشمنانی مانند ترکیه قرار می‌گیرد."

جنبش ضد جنگ باید تقویت شود

علی محمود در پایان در رابطه با نقش احزاب باشور کوردستان برای آرام کردن وضعیت کنونی گفت؛"باید همه‌ی احزاب کورد، سازمان‌های مدنی، شخصیت‌ها، روشنفکران، روحانیون و همه با هر روش ممکن در مقابل جنگ داخلی بایستند و جنبش ضد جنگ باید تقویت شود و به نیرویی موثر در کوردستان تبدیل شود تا یک بار دیگر هرگز راه‌حلی با عنوان جنگ مطرح نشود."