علیه اشغال و خیانت کنشی برگزار شد، پیام افزایش مقاومت داده شد

حملات اشغالگرانه دولت ترکیه با مشارکت پ‌دک مورد اعتراض قرار گرفت و پیامی برای افزایش مقاومت در برابر حملات داده شد.

کنش علیه حملات اشغالگر

حزب مناطق دموکراتیک (د‌ب‌پ)، جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ)، حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) به حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به منطقه فدرال کوردستان با مشارکت پ‌دک اعتراض کردند. در این کنش که در میدان شیخ سعید برگزار شد، نمایندگان بسیاری از نهادها و سازمان‌ها نیز شرکت کردند. سلطان یارای، رئیس مشترک استانی دب‌پ، محاصره پلیس را محکوم کرد و به اهمیت اتحاد مردم کورد در برابر حملات اشاره کرد.

محمد کاماچ، نماینده پارلمانی دم پارتی شهر آمد گفت: «حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ از سال ۲۰۱۸ بدون وقفه علیه مردم کورد نسل‌کشی می‌کند. می‌بینیم که سلیمان سویلو مجری سیاست‌های جنگ ویژه این دولت و هاکان فیدان که چندین موشک از آن سوی مرز جهت جنگ‌افروز پرتاب کردند، نقش عمده‌ای در نسل‌کشی کوردها داشتند. ترکیه که پیمانکار ناتو در خاورمیانه است، ۳۰ سال است که جغرافیای کوردها را به حمام خون تبدیل کرده است. هاکان فیدان در ۱۰ سال گذشته سرپرست این پیمانکاری بوده است. پس از اینکه فیدان وزیر امور خارجه شد، نسل‌کشی علیه مردم کورد سرعت گرفت. آخرین حلقه این نسل‌کشی، مشارکت جنگی با مدیریت باشور کوردستان است که در دهه ۹۰ آغاز شد. به خصوص زاخو، بارزان، دهوک، آمدیه و هولیر معروف به باشور بزرگ سال‌ها در کنترل ترکیه بوده است. ما مدتهاست که از این موضوع مطلع بوده‌ایم. ما اعلام کردیم که در صورت ادامه حضور اطلاعاتی و نظامی ترکیه در باشور بزرگ، این یک خطر است و عواقب آن بسیار جدی خواهد بود.»

«ما در برابر اشغالگری نمی‌ایستیم، مقاومت خواهیم کرد»

کاماچ با بیان اینکه حملات علیه کوردستان فدرال بزرگترین مانع بر سر راه موقعیت دموکراتیک کوردستان است، گفت: «این حمله همچنین متوجه شدن از آرمان شهر نئوعثمانی است که کرکوک و موصل را در بر می‌گیرد. اما ما از متن حملات می‌فهمیم که بخشی از پیمان ملی شده است. حملات و تدارکات اخیر، تخلیه روستاها، جابجایی غیرنظامیان و کنترل در داخل مرزهای عراق هویت این سیاست‌ها را تایید می‌کند. سخنانی که در حملات نسل‌کشی به عفرین، سرکانیه و گری‌سپی گفته شد، امروز برای کوردستان فدرال گفته می‌شود. وی افزود: «همانطور که در زمان حمله ترکیه به روژاوا در مقابل دولت ایستادیم، ما می‌خواهیم بگوییم که امروز با عملیات‌ها در باشور کوردستان مخالفیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که نمی‌توانید این مبارزه را متوقف کنید.»

کاماچ با تاکید بر اینکه ترکیه می‌خواهد در منطقه فدرال کوردستان اشغال دائمی انجام دهد، گفت: «الحاق باشور کوردستان به ترکیه با توجه به اینکه خارج از اختیارات پ‌دک است، رویکردی خوش‌بینانه خواهد بود. پ‌دک به قدرت سازماندهی فرآیندی تبدیل شده است که مردم کورد قادر به محاسبه آن نیستند. اراضی باشور کوردستان که با هزینه‌های گزاف بدست آمده بود، به خاطر منافع کوچک ویران شد. این سیاست عقب‌مانده پ‌دک، به دور از منافع دموکراتیک کوردها، هرگز پاسخی اجتماعی نخواهد داشت. مردم کوردستان باید از کسانی که سرزمین کوردستان را به روی اشغالگران گشودند، نه به عنوان میهن‌دوست، بلکه به عنوان همدستان محلی اشغالگران یاد کنند. درست مانند حمله داعش به کوردهای ایزدی در سال ۲۰۱۴، نیروهای منطقه با نسل‌کشی دولت محلی مواجه شدند. در حالی که حمله داعش در آن روز به موصل با مقاومت نیروهای منطقه شکست خورد، امروز به لطف سیاست‌های بین‌المللی ناتو و شرکای منطقه‌ای، با لباس نیروهای مسلح ترکیه در باشور کوردستان ظاهر می‌شوند. وضعیتی که پ‌دک در آن قرار دارد یک خیانت واقعی است. با وجود چنین ذهنی که دستاوردهای مردم کورد با تلاش فراوان و مقاومت باورنکردنی به دست آمده است، تعریفی جز خیانت نمی‌توان داشت.»

مردم با بی‌توجهی به تهدیدات حمله‌ای پلیس، با تحصن اعتراضی به این حملات اعتراض کردند.