تصویر

‌«ما قلم و دوربین گلستان و هیرو را بر زمین نخواهیم گذاشت»

در شهر سلیمانیه به پیشاهنگی زنان روزنامه‌نگار یک کنش انجام شد و در آن گفته شد‌: ‌«ما با اشتیاقی فراوان برای ادامه دادن راه گلستان و هیرو مبارزه خواهیم کرد و نمی‌گذاریم که قلم و دوربین آنان بر زمین بماند.‌»

محکوم کردن حمله علیه مطبوعات و رسانه آزاد

پلتفرم آزادی، برضد حمله دیروز دولت اشغالگر ترکیه علیه خودروی روزنامه‌نگاران مطبوعات آزاد در منطقه سیدصادق که منجر به شهادت دو زن کورد روزنامه‌نگار،‌ گلستان تارا و هیرو بهاالدین شد، در پارک آزادی شهر سلیمانیه بیانیه‌ای مطبوعاتی داد. رسانه‌های مطبوعات آزاد و تعداد بسیاری از روزنامه‌نگاران آزاد و آزادی‌خواه در این بیانیه مشارکت کردند.

این کنش با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا آغاز شد. پس از ادای احترام، روزنامه‌نگار سِنور رحمان به عنوان زنان روزنامه‌نگار باشور کوردستان بیانیه را قرائت کرد. در این بیانیه گفته شده است‌: ‌«زنان آزاد روزنامه‌نگار. راه و روش گلستان و هیرو را ادامه خواهند داد. این گونه از حملات، بمباران و هدف گرفتن زنان روزنامه‌نگار به معنای شکست شورای امنیت اقلم کوردستان است. این حمله در نتیجه توافق اشغالگران کوردستان صورت گرفته است. دولت فاشیست ترکیه بخاطر اینکه عراق و همدستی حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) برای انجام بمباران، قتل، آتش‌ زدن محیط‌زیست، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها، درهای خاک خود برای آنان را گشودند، توانست این حملات را عملی کند.‌»

در ادامه این بیانیه گفته شده است که هدف گرفتن زنان روزنامه‌نگار در باشور کوردستان در زمانی انجام می‌شود که در منطقه هرگونه خشونت علیه زنان عملی شده است.

در پایان این بیانیه گفته شده است‌: ‌«هرچند که دولت فاشیست و اشغالگر ترکیه با این اعمال می‌خواهد روزنامه‌نگاران آزاد را بترساند نیز، ما راه و روش خود را از دست نخواهیم داد. ما با اشتیاقی فراوان‌تر برای ادامه دادن راه گلستان و هیرو، مبارزه می‌کنیم و نمی‌گذاریم که قلم و دوربین آنان بروی زمین بماند.‌»

‌«حمله به روزنامه‌نگاران یک جنایت بزرگ است»

به عنوان مرکز مترو، دیاری محمد نیز سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«ما امیدوار بودیم که روزنامه‌نگاران و کارکنان مطبوعاتی بسیاری در این کنش مشارکت کنند تا می‌توانستیم فشار بیشتری را ایجاد کنیم. زیرا چیزی که برعلیه این دو روزنامه‌نگار انجام شده و به شهادت رسیدند ممکن است که فردا علیه هر روزنامه‌نگار یا نهاد مطبوعاتی دیگری انجام شود. همچنین فاجعه دیروز در سیدصادق جزئی از جنایات جنگی و نقض حقوق‌بشری می‌باشد. به وقوع پیوستن واقعه دیروز که علیه روزنامه‌نگاران انجام شد،‌ یک جنایات بزرگ است و نشان می‌دهد که در اقلیم کوردستان،‌ زندگی روزنامه‌نگاران در امنیت نمی‌باشد و ممکن است در هر لحظه و زمانی، حمله‌ای انجام شده و آنان شهید شوند. به همین علت نیز وظیفه حکومت اقلیم کوردستان و حکومت عراق است که این حملات و تخلفات را متوقف کند تا دیگر عملی نشوند.‌»

سپس عضو شورای مدیریتی جنبش آزادی جامعه کوردستان،‌ سارا رضا سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«ما بشدت این اعمال تروریستی دولت فاشیست ترکیه را محکوم می‌کنیم و در مقابل شهدا سرتعظیم فرود می‌آوریم. ما راه و روش شهدای خود را از دست نخواهیم داد. این اعمال تروریستی دولت فاشیست ترکیه تمام مرزها را نقض کرده است و با همدستی داخلی می‌تواند بدین شیوه به مطبوعات آزاد ما حمله کند.»

پس از سخنرانی‌ها،‌ شعارهای ‌‌«ژن ژيان آزادی» و ‌«شهدا نمی‌میرند» و ‌‌«مُرده‌باد اشغالگری و خط خیانت» سرداده شدند.