تصویر

«ماموستا شَمال دارای قلمی آزاد بود، به همین دلیل او را به قتل رساندند»

عضو کمیته اجرایی جنبش آزادی کوردستان، جمعه کریم، یاد ماموستا شَمال را گرامی داشت و اظهار داشت که ماموستا شمال دارای قلمی آزاد بود، به همین دلیل به قتل رسید.

سهیل خورشید که با اسم ماموستا شَمال شناخته می‌شد و از اعضای هیئت اجرایی جنبش آزادی کوردستان بود، در ۲۸ اوت ۲۰۲۲ در مقابل خانه خود توسط دولت اشغالگر ترکیه به قتل رسید. جمعه کریم، عضو هیئت اجرایی جنبش آزادی کوردستان در این باره با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

جمعه کریم در ابتدای سخنان خود با گرامی‌داشت یاد همه شهدا در شخصیت ماموستا شمال گفت: «در دومین سالگرد ترور ماموستا شمال می‌گوییم به کار و تلاش تو ادامه می‌دهیم. دستانی که باعث شهادت دوستانمان شد را قطع می‌کنیم.

ماموستا شمال نه تنها یک دوست، بلکه یک مورخ و جغرافی‌دان با استعداد نیز بود. یک روشنفکر اهل قلم بود، هرچه با قلمش می‌نوشت برای افشای حقایق بود. ماموستا شمال جویای حقیقت بود، همیشه حقایق را دنبال می‌کرد تا تاریخ کوردستان و منطقه را تصحیح کند. او در زمان حیاتش توانست کتاب‌های زیادی درباره تاریخ کفری و گرمیان، نسل‌کشی و انفال بنویسد و منتشر کند.»

جمعه کریم همچنین گفت: « ماموستا شمال حدود ۳۰ سال به کار سیاسی پرداخت، تفکر و فلسفه ماموستا شمال، تفکر و فلسفه رهبر آپو بود که باعث شد در خانواده و دوستان خود تأثیر بگذارد.

او توانست به عضویت حزب راه حل دمکراتیک کوردستان درآید و عضو هیئت موسس جنبش آزادی کوردستان بود.»

جمعه کریم در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه کار با ماموستا شمال بسیار راحت بود چون او فردی با استعداد و توانمند بود، ادامه داد: «ماموستا شمال در بین مردم و اهالی شهر کفری بسیار دوست‌داشتنی بود و بسیار به وی علاقه داشتند. هدف قرار گرفتن ماموستا شمال توسط دشمن نیز به این مسئله برمی‌گردد که او دارای قلمی آزاد بود. ماموستا شمال در ۲۸ اوت ۲۰۲۲ مقابل منزلش به شهادت رسید.»

جمعه کریم در پایان سخنان خود از مردم و دوستان ماموستا شمال خواست تا به کار ماموستا شمال ادامه دهند و گفت: «از مردم باشور کوردستان و به ویژه مردم گرمیان تقاضا دارم که راه و مبارزه ماموستا شمال را ادامه دهند چون این راه تنها راه و روش حقیقت برای خاورمیانه و آزادی است.

همچنین در روزهای اخیر شاهد بودیم که دو خبرنگار زن هدف دولت اشغالگر ترکیه قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. این اقدام را محکوم می‌کنیم. این امر به ما می‌گوید که دولت ترکیه اهمیتی نمی‌دهد که روزنامه‌نگار باشی یا سیاستمدار، همه را هدف قرار می‌دهد. لازم است مردم و دولت عراق صدای خود را علیه این اقدامات تروریستی دولت ترکیه بلند کنند.»