مبارز دلیر خلق کورد و عرب: آزاد

زندگی گریلای ه‌پ‌گ آزاد از منبج تا کوه‌های کوردستان جست و جوی زندگی آزاد بود. او با مبارزات خود به مبارزی پیشرو و در عین حال امید و مبارزی شجاع برای خلق‌های کورد و عرب تبدیل شد.

کسانی هستند؛ با دیدن آنها دل انسان گرم می‌شود. آنها چنان انرژی را در اطراف خود پراکنده می‌کنند که مردم را به درون انرژی خود می‌کشانند. وقتی برای اولین بار آزاد را دیدم، بلافاصله انرژی طبیعی او را دیدم. در آن زمان به دلیل اینکه باید می‌رفتم فرصت ملاقات با او و شناخت او و صحبت با او را نداشتم اما او توانست روی من تاثیر بگذارد. بعد از مدتی او را در جای دیگری دیدم. در این راه فرصتی دست داد تا با این رفیق جوان و خونگرم آشنا شوم. در لحظات این آشنایی، هوال آزاد همیشه مرا غافلگیر می‌کرد. وقتی فهمیدم آزاد از خلق عرب است واقعا تعجب کردم. دلیل این امر این بود که آزاد به زبان کوردی خیلی خوب صحبت می‌کرد. وقتی با با او صحبت می‌کردم اصلاً متوجه این امر نشدم.

از آزاد پرسیدم چطور اینقدر زیبا و روان به زبان کوردی صحبت می‌کند، به من گفت; «برای من خیلی سخت نبود. خیلی به این فکر می‌کردم که چطور ممکن است زبان مردمی را که سال‌ها با آنها زندگی می‌کنیم یاد نگیریم. آنها به زبان ما صحبت می‌کنند، چرا ما زبان آنها را یاد نمی‌گیریم. این به محدودیت‌های ما مربوط می‌شود که در ذهن ما ایجاد شده است. با این حال، ما همیشه با هم زندگی می‌کنیم، سپس فاصله بین ما ایجاد شد. انقلاب روژاوا این محدودیت را حذف کرد. وقتی تصمیم به پیوستن به مبارزات گرفتم، به نظرم این کافی نبود، با خود گفتم که وقت آن رسیده که زبان خلق کورد را یاد بگیرم و همه موانع را از بین ببرم.»

راست می‌گفت، مردم بین النهرین سال‌هاست که با هم زندگی می‌کنند و هیچ وقت مشکلی بین آنها وجود نداشته است. آیا این ذهنیت خود دولت-ملت نیست که باعث ایجاد مشکلات و تفرقه بین مردم می‌شود؟ این ذهنیت امروز با پارادایم ملت دموکراتیک رهبری که با انقلاب روژاوا رخ داد از بین رفته است. کسانی که مانند هوال آزاد به این پارادایم اعتقاد دارند، این مرزها را در دل و ذهن خود برمی‌دارند و به کوه‌های کوردستان می‌روند. آنها همراه با دوستداران این پارادایم، زندگی جدیدی را در کوهستان می‌سازند. شجاعت و سادگی و ذهن هوال آزاد بار دیگر به ما نشان داد که پ‌ک‌ک چقدر نیرو دارد. پ‌ک‌ک تمام زیبایی‌های خلق‌ها را گرد هم آورد و باغی از خلق‌ها را ساخت. هوال آزاد یکی از آنها بود. او در جوانی چیزهای زیادی دیده و تجربه کرده بود، اما همین چیزها قلبش را بزرگتر کرد و باعث شد به فردی بسیار ارزشمند تبدیل شود.

هوال آزاد در حالی که شاهد ظلم تاریک داعش بود، دید که این تبهکاران وحشی می‌خواهند خاورمیانه را در تاریکی نگه دارند و با تمام چیزهای زیبای بشریت دشمنی می‌کنند. آنها با مبارزان و روشنفکرانی چون ابوفیصل آشنا شده بودند. نگرش آنها تأثیر زیادی بر آزاد دارد و او برای این مبارزان که برای آنها می‌جنگند در قلبش جای باز می‌کند. ماجرای پیوستن آزاد جوان، شجاع و بااستعداد اینگونه آغاز می‌شود. هوال آزاد در مدت کوتاهی با زندگی کوهستانی سازگار می‌شود. این مورد توجه همه رفقایش را جلب می‌کند. او با موضع‌گیری ساده و صمیمانهاش در قلب همه رفقایش جای می‌گیرد. او خود را با ایدئولوژی و فلسفه رهبری رشد داد و این را در زندگی خود نشان داد. در زندگی تمرکز زیادی روی جزئیات داشت و با مهارتهایش مشکلات را حل می‌کرد. با مدرنیته دموکراتیک، او همیشه سعی کرد خود را در ویژگی‌های گریلایی توسعه دهد. هوال آزاد اقتضائات این را می‌دانست و عمیقاً روی تاکتیک و سبک متمرکز بود و در عین حال خود را از نظر ایدئولوژیک توسعه داد.

زندگی از منبج تا کوه‌های کوردستان

گریلا و هنر، این دو عنصر زیبا بسیار با هم سازگاری دارند و هوال آزاد یکی از افرادی بود که شخصیت خود را در این عناصر بنا کرد. هوال آزاد به همان اندازه که به ویژگی‌های رزمیش توجه می‌کرد، توجه را به شخصیت هنری خود نیز جلب می‌کرد. تنبورش همیشه در دستش بود و همه جا مایه شور و شوق و روحیه رفقایش بود. وقتی از او پرسیدم، چگونه این همه کار را با هم انجام می‌دهی؟ به من گفت؛ «حزب برای هرکسی که می‌خواهد پیشرفت کند، فرصت‌هایی ایجاد می‌کند، مهم این است که ما بدانیم چگونه از آن فرصت‌ها استفاده کنیم. حزب در این زمینه به من کمک زیادی کرد. از این فرصت به خوبی استفاده کردم. مگر گریلا کسی نیست که همه جذابیتها و زیباییها را در خود دارد؟» هوال  آزاد همه این زیباییها را در خود جمع کرده بود.

زمانی که عملیات اشغالگرانه علیه مناطق حفاظتی مدیا شروع شد، هوال آزاد همیشه می‌خواست به این جنگ بپیوندد. او می‌خواست با رفقایش مقاومت کرده و اشغالگران را از این سرزمین بیرون کند. او همیشه در تاکتیکها عمیق می‌شد، روحیه فدایی این مرحله را همیشه احساس می‌کرد. با این روحیه وارد منطقه زاپ غربی شد. زندگی هوال آزاد از منبج تا کوه‌های کوردستان جست و جوی زندگی آزاد بود. او با مبارزات خود به مبارزی پیشرو تبدیل شد، در عین حال برای خلق‌های کورد و عرب یک عگید بود، به امید و مبارزی شجاع تبدیل شد. هوال آزاد در زاپ عگید شد و در این مبارزه جاودانه شد.