مبارز پیرو پیشاهنگان پ‌ک‌ک

یکی از هزاران قهرمان کوردستان، گریلای ه‌پ‌گ، ارنستو چگوارا است که برای آزادی خلق و میهن خود علیرغم تمام شرایط مُصِرانه تا آخرین نفس مقاومت کرد.

شهید ارنستو چگوارا

در تاریخ کوردها هرگز دلیر‌ها و فدائیان کاهش نیافتند. با ظهور جنبش آزادی کوردستان این خط ایثارگری و خط مبارزه تعیین‌کننده‌تر شد. اردال، تکوشر، چیاگر، رشید، جوما، شورش، عادل و هزاران تن دیگر نام خود را با حروف زَرین در تاریخ کوردستان حک کردند. 

در میان آن قهرمانان،‌ ارنستو چگوارا ‌(ژیان بیلگه) اهل شهر آمد وجود دارد. شهر آمد در دل تمام کوردها یک پایتخت است، زمانیکه می‌گویند شهر آمد زادگاه دلیر‌ها، قیام و مبارزه به ذهن انسان خطور می‌کند. ژیان نیز از منطقه بِسمِل آمد در خانواده‌ای میهن‌دوست به دنیا آمد. بدلیل آنکه خانواده‌ او به فرهنگ کوردی پایبند بودند، او نیز با فرهنگ کوردی رشد کرد. در کودکی همیشه با داستا‌ن‌های افسانه‌ای گریلا بزرگ می‌شود. زمانیکه آن انقلابیون به روستای آنان می‌آیند، دل اهالی نیز مملو از امید و پیروزی می‌شود. به همین خاطر در همان کودکی، نقشه راه خود را مشخص کرده و تصمیم می‌گیرد که به یکی از قهرمانان این داستان‌ها مبدل شود. 

در سال ۲۰۱۵ زمانیکه دشمن علیه خلق کورد یک نقشه جدید نابودی و نسل‌کشی را اجرایی می‌کند، ژیان خود را از زندگی در نظام دور کرده و برای حیاتی نوین به مثابه اولین کار به عضویت صفوف گریلا در می‌آید. ژيان اولین دوره آموزشی را در منطقه بَستا سپری می‌کند و در زمان کوتاهی از آموزش‌ها، تجربیات بزرگی را بدست می‌آورد. هرچند که مدت کوتاهی از عضویت او می‌گذرد،‌ بنیاد شخصیت انقلابی خود را در بستا ایجاد می‌کند. ژيان درمنطقه بوتان نام یکی از بزرگترین انقلابیون جهان ارنستو چگوارا را برای خود انتخاب می‌کند و حول سنگینی بار و معنای نام خود راهپیمایی مبارزه‌ای طولانی را آغاز می‌کند. ارنستو می‌دانست که راه دشواری پیش‌روی او می‌باشد، اما به دنبال آرزو و علاقه کودکی خود می‌رود. و برای آزادی کوردستان مصرانه از پس تمام سختی‌ها و دشوارهای‌ها بر می‌آید. در رابطه با این امر پس از آموزشی که در بستا می‌بیند، به مناطق حافظتی مدیا می‌رود. 

ارنستو که در منطقه هفتانین به کار و کنش می‌پردازد، با باهوشی و تجربیات، خود را توسعه می‌دهد. کمتر از یکسال در هفتانین می‌ماند و از جنبه گریلاگری تجربیات بسیاری کسب می‌کند. به مثابه تمام گریلاهایی که اخیرا در صفوف مبارزه عضو می‌شوند، بسیار از روابط رفیقانه در پ‌ک‌ک متاثر شد. به همین خاطر همیشه در تلاش است تا در این رفاقت راستین و مقدس سهیم باشد. ارنستو با ایستار سازماندهی شده و سبک حیات آپویی، هیچ مانعی پیش‌روی خود نمی‌دید و پس از عملکرد یکساله خود در هفتانین در سال ۲۰۱۶ برای اینکه در مقابل حملات علیه جامعه ایزدی ایستادگی کرده و برای اینکه در کارزار آزادسازی شنگال مشارکت کند، به شنگال می‌رود. در عملیات‌های بسیاری علیه داعش مشارکت می‌کند و وظیفه و مسئولیت‌های خود را مصرانه انجام می‌دهد. همراه با رفقای خود مبارزه‌ای بی‌همتا انجام می‌دهد و برای جامعه ایزدی یک شنگال در آرامش را بجا می‌گذارد و دوباره به مناطق حافظتی مدیا باز می‌گردد. 

اشغالگران جنگی را شاهد می‌شوند که هرگز فراموش نخواهد کرد 

ارنستو در زمان حملات دولت اشغالگر ترکیه یکبار دیگر به هفتانین بر می‌گردد و به همراه شهید بارگِران،‌ اَسمَر، زلال و روبار ها در مقابل حملات وحشیانه دولت ترکیه با فداکاری می‌جنگد. برای گرفتن انتقام رفقایش که می‌گفتند‌:‌‌ ‌«اینجا هفتانین است» مصمم و با اراده‌ای عظیم مقاومت کرد. سربازان اشغالگر جنگی را شاهد شدند که هرگز از یاد نخواهند برد. ارنستو پس از جنگی دشوار به منطقه متینا رفت. در سال ۲۰۲۱ به شیوه‌ای فعالانه، در عملیات‌های برضد حملات دشمن علیه زندورا مشارکت می‌کند و انتقام رفقایش که با سلاح‌های شیمیایی ارتش فاشیست ترکیه شهید شدند را هدف خود قرار می‌دهد. ارنستو به همراه رفقای خود،‌ ضربات مهلکی به دشمن اشغالگر وارد می‌کند. برای دشمن هیچ راهی بجز اتکا به تکنولوژی خود باقی نمی‌گذارند. هدف ارنستو که در مناطق بسیاری از متینا گریلاگری می‌کند اینست که در جنگ پیروزی کامل را بدست بیاورد. 

ارنستو در ۳ دسامبر ۲۰۲۳ براثر حمله دولت اشغالگر ترکیه به همراه دو رفیق خود به کاروان شهدا می‌پیوندند. به مثابه هزاران شهید کوردستان، حیات خود را برای ارزش‌های آزادی فدا نمود. ارنستو قبل از اینکه شهید شود، اهداف خود از حیات انقلابی را با این سخنان بیان کرده بود‌ ‌«من می‌خواهم  از خود انسانی آزاد بیافرینم. می‌خواهم پیرو راه پیشاهنگان پ‌ک‌ک به رفیقی راستین تبدیل شوم» شهید ارنستو با ایستار و شهادت خود به یک مبارز نمونه که در راه حیات آزاد جان خود را فدا کرده تبدیل شد. شهید ارنستو چگوارا به یکی از کسانی مبدل خواهد شد، که اگر موقعی از عشق به آزادی،‌ پایبندی به رهبر آپو و عشق به میهن صحبت به میان بیاید، نام او در خاطر هرکس نمایان شود.‌