مبارز شجاع خلق عرب: ابولیلا شهید

ابولیلا شهید زمانی که به صفوف گریلا پیوست نام فیصل ابولیلا را برای خود برگزید و یکی از مبارزان انترناسیونالیست پ‌ک‌ک شد.

شهید ابولیلا

سرزمین آتش و خورشید در بسیاری از ادوار تاریخ با حملات فرهنگی و فیزیکی مواجه بوده است. بنابراین در کوردستان راه دیگری جز مقاومت و مبارزه برای آزادی وجود نداشته است. در پاسخ به این حملات، جوانان خلق کورد در کوه‌های آزاد، حماسه‌های دلاورانه را با حروف زرین نوشتند. اما در این دوره نه تنها جوانان کورد، هزاران جوان از ملیت‌های مختلف بر اساس فلسفه خواهری-برادری خلق‌های رهبر آپو به مبارزه پیوستند. یکی از آنها احمد عدنان برهاوا (ابو لیلا شهید) است. احمد عدنان برهاوا جوانی از مردم عرب است که برای آزادی در کوه‌های کوردستان جنگید.

احمد عدنان برهاوا در خانواده‌ای میهن‌دوست در شهر منبج در شمال و شرق سوریه به دنیا آمد. احمد عدنان برهاوا با فرهنگ کهن و قدیمی خلق عرب بزرگ می‌شود. احمد عدنان توسط خانواده‌اش با احساس احترام به سایر خلق‌ها و عقاید و باورهایی که با آنها زندگی می‌کند بزرگ شده است. او در جوانی شاهد غارت شهرش و کشتار مردمش بود. زمانی که تبهکاران داعش به منبج حمله کردند، مردم او را قتل‌عام کردند و این او را به شدت خشمگين کرد. به همین دلیل به مقابله با تبهکاران می‌رود. احمد عدنان برهاوا به اسارت تبهکاران داعش درآمد و به مدت ۴ ماه در اسارت بود. او در دوران اسارت با فشار و شکنجه‌های شدید تبهکاران مواجه می‌شود. احمد عدنان پس از آنکه توسط یگان‌های مدافع خلق(ی‌پ‌گ) از دست تبهکاران نجات پیدا می‌کند، به نیروهای ی‌پ‌گ می‌پیوندد تا مردمش را از ظلم تبهکاران داعش نجات دهد. در مدت کوتاهی گام برای آزادسازی منبج آغاز شد و او در عملیات آزادسازی شهرش جای می‌گیرد. او با فداکاری زیادی برای نجات مردم و شهرش از دست تبهکاران داعش می‌جنگد. احمد عدنان شاهد شهادت ده‌ها تن از همرزمان خود در گام آزادسازی منبج بود. احمد عدنان تحت تأثیر رهبری مقاومت فیصل ابولیلا در برابر تبهکاران قرار گرفت که تا آخرین نفس با مقاومت ایثارگرانه جنگید و به شهادت رسید. به همین دلیل نام خود را به ابولیلا شهید تغییر داد. به این ترتیب نام فرمانده فیصل ابولیلا را بر خود نهاد. پس از آنکه تا حد زیادی تهدیدهای داعش رفع شد، این بار تصمیم گرفت در سنگرهای مقاومت در برابر حملات دولت اشغالگر ترکیه جای بگیرد. بر همین اساس به کوه‌های کوردستان رفت و به صف گریلا پیوست.

او از مبارزه دست نکشید

 ابوليلا شهید در قله كوه‌های كوردستان با فلسفه خواهری-برادری خلق‌ها با دشمن جنگيد. او در مدت کوتاهی زندگی کوهستان را آموخت. ابولیلا شهید با آموزش‌های نظامی و عقیدتی که دید به یک گریلای ماهر تبدیل شد. با این تفکر و عزم فراوان راهی مناطق مقاومت می‌شود. گریلا ابولیلا شهید با مقاومت، اعتماد به نفس، شجاعت و روحیه مبارزاتی بزرگ خط آپویی را پیشاهنگی می‌کند و روز به روز خود را در ایدئولوژی آپویی توسعه می‌دهد. گریلا ابولیلا شهید به عنوان یک مبارز خلق عرب مسئولیت خود را می‌دانست و همواره با آگاهی از این مسئولیت می‌جنگید. با وجود همه موانع و مشکلات، او هرگز دست از مبارزه برنداشت.

گریلا ابولیلا شهید با شجاعت فراوان در برابر حملات دولت ترکیه ایستادگی کرد و با شجاعت فراوان به مصاف دشمن رفت. او با این ویژگی تلاش زیادی برای گسترش مقاومت انجام داد. ابولیلا شهید با شخصیت صادق و زلال خود تأثیر بسزایی در همه یارانش گذاشت.  ابولیلا شهید در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ در حمله دشمن به همراه همرزمش دَوریم بوتان به شهادت رسید. او با این راهپیمایی باشکوه به نمادی از خواهری-برادری خلق‌ها تبدیل شد. او با شجاعت، شور و تلاش خود میراث بسیار ارزشمندی از خود به جای گذاشت.