مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال: تصمیمات دولت عراق را نمی‌پذیریم، مقاومت می‌کنیم

نشست مشترک مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال و نیروهای دفاعی ایزدی در خصوص تهدیدهای رژیم ترک و دولت عراق به پایان رسید. MXDŞ اعلام کرد که تصمیم‌های دولت عراق را نمی‌پذیرد و از دستاوردهای ایزدیان دفاع می‌کند

مردم شنگال از اکتبر ٢٠٢٠ تاکنون به انحای گوناگون مخالفت خود را با توافقنامه هولیر - بغداد ابراز نموده و بر خواسته‌های مشروع خود برای دارابودن نیروهای خوددفاعی و مدیریت امور اداری خود پافشاری کرده‌اند.

علی‌رغم راهپیمایی‌های اعتراضی، مذاکره و تلاش‌های دیپلماتیک، حکومت عراق با خواسته‌های برحق شنگالی‌ها مخالفت می‌کند.

حکومت عراق برخلاف انتظار جامعه ایزدی بر فشار و زورگویی بر مردم ایزدی افزوده است. بر اساس گزارش‌های دریافت شده حکومت بغداد اعلام کرده است که تا ١ آوریل نیروهای خوددفاعی و خودمدیریتی شنگال باید فسخ شوند. مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال (MXDŞ) در خصوص افزایش تهدیدها نشست اضطراری را برگزار کرد.

این نشست با شرکت نمایندگان تمامی نهادهای شنگال برپا شد. نمایندگان ی.ب.ش و ی.ژ.ش، آسایش ایزیدخان، حزب PADÊ و TAJÊ، سازمان‌های جامعه مدنی شنگال و ریش‌سفیدان منطقه در این نشست شرکت کردند.

در این نشست پایبندی به مقاومت شنگال مورد تأکید قرار گرفت. این نشست موضع مشترک تمامی مردم شنگال را در پی داشت.

نتایج این نشست در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام گردید.

ریحام حجو به نمایندگی از مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال (MXDŞ) و تمامی طیف‌های ایزدی بیانیه‌ای را قرائت کرد. در آغاز بیانیه آمده است که، علی‌رغم تمامی تلاش‌های خودمدیریتی برای دست‌یابی به راه حل، اما حکومت عراق و پ.د.ک بر عملی کردن توافقنامه بغداد -هولیر پافشاری می‌کنند. در ادامه بیانیه آمده است:"ما به عنوان مجلس خودمدیریتی شنگال امروز برای رایزنی در خصوص موضوعی ویژه گردهم آمدیم. نشست ما در مورد تهدیدهای حکومت فدرال مصطفی کاظمی بود. ما در این نشست ارزیابی‌های جامعی به عمل آورده و موضع خود را اخذ کردیم."

در بیانیه به عواقب فرمان [قتل‌عام] سال ٢٠١۴ اشاره شده و آمده است:"جامعه ایزدی هزاران سال است که در سرزمین خود با زبان، آیین و فرهنگ خود به زندگی مسالمت‌آمیز با طیف‌ها و آیین‌های گوناگون ادامه داده است. جامعه ایزدی در تاریخ خود هیچ زمانی بر خلق‌ها و باورمندی‌های دیگر ستم روا نداشته است. همیشه رفتاری دوستانه و برادرانه را در پیش گرفته است. اما با این همه، متأسفانه بارها با فرمان روبرو شدیم، از سوی امپراطورها و سلطان‌ها قتل‌عام شدیم. همچنانکه می‌دانید روز ٣ آگوست ٢٠١۴ نیروهای نظامی عراق شنگال را دو دستی به داعش واگذار کردند. ه نیروهای پ.د.ک و هم نیروهای عراق از شنگال فرار کردند. از اینرو هر دو در این فرمان مسئول هستند.

'پ.ک.ک و ی.پ.گ به فریاد ما رسیدند'

زمانی که این جنایت تاریخی رقم خورد، گریلاهای ه.پ.گ و مبارزان ی.پ.گ به فریاد ما شتافتند. با آمدن آنان ایزدی‌ها نجات یافتند. علیه داعش دست به مبارزه زدند، ما در کارزار نابودی داعش شرکت کردیم. خودگردانی شنگال در این راه ٣٩٠ شهید را تقدیم کرده و ١٠۶٠ زخمی و جانباز داریم. زمانی که فرمان آغاز شد هزاران ایزدی آواره شدند، هزاران زن، کودک و سالمند ربوده شدند. هنوز از سرنوشت بسیاری از آنان خبری در دست نیست."

'ما تجارب بزرگی از فرمان کسب کردیم'

ریحام حجو به جامعه ایزدی و تجارب کسب شده از قتل‌عام آگوست ٢٠١۴ اشاره کرده و افزود:"ما از فرمان ٧٣ تجارب بزرگی کسب کردیم. واضح است که بدون نیروهای دفاعی ایزدیان، نظامیان عراق توانایی دفاع از شنگال را ندارند. ما همچون جامعه ایزدی یکبار دیگر نمی‌توانیم در مورد امنیت روی نیروهای دیگر حساب باز کنیم. آیین، زبان و فرهنگ ما دارای ویژگی‌های مختص به خود است. طبق قانون اساسی عراق، شنگال می‌تواند خود را مدیریت کند. همچنین می‌تواند دارای نیروهای دفاعی خود باشد."

'کاظمی به ایزدی‌ها گوش نداد، خواسته‌‌ای ترکیه و پ.د.ک را اجرا کرد'

بیانیه به تلاش‌های خودمدیریتی دمکراتیک در زمینه دستیابی به راه حل از طریق مذاکره اشاره شده و آمده است:"ما بارها پروژه‌هایی را برای دست‌یابی به راه‌حل ارائه کردیم، اما کاظمی به جای آنکه به خواسته‌های ایزدیان گوش فرا دهد با ترکیه و پ.د.ک علیه شنگال به توافق رسیده و توافقنامه را امضا کرد. ما توافقنامه ٩ اکتبر را توطئه‌ای علیه ایزدی‌ها می‌دانیم و آنرا مردود می‌شماریم. ما این توافقنامه را اقدامی برای نابودی جامعه ‌ایزدی می‌دانیم. نابودی که داعش آنرا نیمه تمام گذاشت می‌خواهند با توافق بغداد -هولیر تمام کنند."

'راه حل به رسمیت شناختن موقعیت شنگال است'

در ادامه بیانیه آمده است که نخست‌وزیر عراق به هیچکدام از وعده‌هایش در قبال مسئله ایزدی‌ها عمل نکرده است و در این مورد می‌افزاید:"قریب شش ماه است که خلق ما به شیوه دمکراتیک و انحای مختلف مخالفت خود را با توافقنامه هولیر - بغداد ابراز نموده‌‌اند. ما بارها برای جلوگیری از بحران و جنگ با نمایندگان دولت عراق مذاکره کردیم. ما تلاش‌های بسیاری را صرف کردیم و سعی کردیم به چاره‌یابی دست یابیم. حکومت کاظمی نیز هر بار تنها وعده داد. ولی به هیچکدام از خواسته‌های ما عمل نکرد و هر بار خواست ایزدی‌ها را بدون دفاع بگذارد. در آخرین مورد روز ١۵ مارس دیداری میان خودمدیریتی و هیئت تعیین شده حکومت عراق صورت گرفت. در این دیدار ما خواسته‌‌های خود را به شیوه‌ای واضح اعلام کردیم. به عقیده ما مسئله شنگال نه مسئله‌ای امنیتی، بلکه سر تا پا مسئله‌ای سیاسی است. حل آن نیز با به رسمیت شناختن جایگاه خودگردانی میسر است. وقتی موقعیت شفاف گردد، مسائل دیگر نیز حل خواهند شد. هیئت به خواسته‌های ما گوش فرا داد و اعلام کرد در مورد مطالبات ما اقدام خواهند کرد. اما دو مورد را پیش روی خودمدیریتی قرار دادند؛ اول اینکه خروج نیروهای آسایش ایزیدخان از شنگال و آمدن ارتش عراق به کوهستان شنگال. برای این مورد تا ١ آوریل به ما مهلت دادند. تعیین این روز برای ما معنادار است. این روز با عقب‌نشینی گریلاهای ه.پ.گ از کوهستان شنگال مصادف است."

'ما خواسته‌ها و فرامین حکومت بغداد را صحیح نمی‌دانیم'

بیانیه MXDŞ خواسته‌های حکومت عراق را رد کرده و می‌افزاید:"خودمدیریتی ما خواسته‌های عراق را مناسب ندانسته و نمی‌پذیرد. خلقمان به نیروهای آسایش و ی.ب.ش اعتماد دارد. هنوز جامعه ما تحت تأثیر نتایج فرمان ٢٠١۴ قرار دارد. زمانی که پ.د.ک و نیروهای عراق ما را در چنگ داعش تنها گذاشتند نیروهای آسایش و ی.ن.ش از ما دفاع کردند. همچنین آنکه از جامعه ایزدی صیانت به عمل آورد اداره خودمدیریتی بود. اکنون حضور ارتش عراق در کوهستان شنگال چه ضرورتی دارد؟ بدیهی است که نیرویی متشکل از ارتش عراق و پلیس در کوهستان حضور دارند. همچنین ی.ب.ش به عنوان نیروی رسمی وابسته به دولت عراق آنجا حضور دارد و از کوهستان دفاع می‌کند. مگر چه نیازی به انباشته کردن کوهستان شنگال از نظامیان وجود دارد؟ آیا عراق نسبت به مناطق مقدس ما در تمامی مناطق شنگال بی‌اطلاع است؟"

'ما خواستار حقوق قانونی و انسانی هستیم'

خودمدیریتی دمکراتیک خواسته‌های خود را بدین شرح اعلام کرد:"ما همچون خودمدیریتی شنگال یکبار دیگر تصمیم خود را آشکار می‌کنیم و به حکومت مصطفی کاظمی پاسخ می‌دهیم. ما همچون شهروندان عراق خواستار حقوق قانونی و انسانی خود هستیم. خواسته‌های ما مشروع و قانونی می‌باشند. برای حل مسائل ما دارای نیرو و پروژه هستیم و آماده چاره‌یابی هستیم. ما از جنگ و بحران در منطقه خود استقبال نمی‌کنیم. این امر کمکی به عراق هم نخواهد کرد. اما حکومت کاظمی ما را تهدید کرده و از راهکار نظامی سخن گفته است. همچنین برخی از مسئولان منطقه از خونریزی سخن می‌گویند. ما از تهدیدهای هیچ فردی نمی‌ترسیم. هیچ نیرویی هم نمی‌تواند ما را به قبل از فرمان بازگرداند. اگر بجز مذاکره و گفتوگو از راه‌های دیگری علیه ما استفاده شود البته ما هم از خود دفاع می‌كنیم. ما نمی‌توانیم جامعه‌ی خود را در مقابل فرمان بدون نیروهای دفاعی و اراده تنها بگذاریم. از اینرو ما خواسته‌های عراق را مردود می‌دانیم. ما نه نیروهای آسایش را از میان برمی‌داریم و نه اجازه می‌دهیم وارد مناطق مقدس ما شوند. این امر در آیین ما نیز قابل پذیرش نیست. اگر حکومت کاظمی بر تهدیدات خود پافشاری کند و برای اعلام جنگ با ایزدی‌ها ارتش را گسیل کند، ما نیز راه مقاومت را در پیش خواهیم گرفت."

فراخوان به سازمان‌های بین‌المللی و کوردستانی

در پایان بیانیه جامعه ایزدی از سازمان ملل و نیروهای کوردستانی درخواست شده است تا به وظایف خود در قبال خلق ایزدی و شنگال عمل کنند و از جنگ و بحران جلوگیری به عمل آورند.

بیانیه با شعار «زنده‌باد خودگردانی شنگال»، «زنده‌باد خوددفاعی شنگال»، «روز روزِ طاووس مَلِک است» به پایان رسید.