ملا ادریس ژاله‌یی: مسلمانان نباید اشغالگری را بپذیرند

عالم دینی کوردستان، روحانی مسجد کلار ملا ادریس ژاله‌یی در سخنانی از اشغالگری دولت ترکیه خبر داد و گفت: «هرکس در خاک و کشور خود برای کرامت خود کشته شود شهید است و دفاع مقدس انجام داده است. او در پیشگاه خدا شهید است.»

واکنش‌ها علیه اشغالگری ترکیه

واکنش‌ها علیه اشغالگری دولت اشغالگر ترکیه روز به روز بیشتر می‌شود. ملا ادریس ژاله‌یی، عالم دینی در این باره با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

ترکیه در تلاش است تا جمعیت کوردستان را تغییر دهد

ملا ادریس ژاله‌یی با بیان اینکه کشورهای همسایه در دین با ما مشترک هستند اما متأسفانه سرزمین ما را اشغال می‌کنند، ادامه داد: «ما سرزمین بزرگی به نام کوردستان هستیم، متأسفانه در شرایط فعلی این واقعیت وجود دارد که کوردستان در میان چهار کشور ترکیه، ایران، عراق و سوریه تقسیم شده است. کشورهای همسایه که دارای یک دین مشترک با ما هستند به ما حمله می‌کنند، برای کوردها آنها اشغالگر هستند. با وجود این، متأسفانه امروز با این حملات و اشغالگری‌های ترکیه، ما دو بار مورد تهاجم و اشغالگری قرار گرفته‌ایم. متأسفانه باشور کوردستان یک بار به کشور عراق واگذار شده است، با وجود این وضعیت، ترکیه دست بردار نیست و اجازه نمی‌دهد ما اینجا زندگی کنیم و آزاد باشیم. به سرزمین کوردستان حمله می‌کند، تلاش می‌کند جمعیت کوردستان را تغییر دهد، تلاش می‌کند به فضای زندگی شهروندان آسیب برساند و خانه‌های آنها را ویران کند. در دین مقدس اسلام تخریب اماکن و آلودگی محیط زیست حرام است و مسلمانان در سراسر جهان باید صدای خود را بلند کرده و این را نپذیرند».

 ترکیه می‌خواهد از طریق فرهنگ، ما را تسخیر کند

ملا ادریس ژاله‌یی با بیان اینکه دولت‌های اشغالگر کوردستان می‌خواهند تاریخ و زبان خود را بر مردم کورد تحمیل کرده و آنها را بخشی از خود کنند، گفت: «در شرایط کنونی ترکیه با سریال‌های خود و مدارس و دانشکده‌های خصوصی که افتتاح می‌کند و به هر طریقی تلاش می‌کند تا حضور خود را در تاریخ ما جای دهد و مردم کورد را بخشی از خود کند. او سعی می‌کند حس کورد بودن و احساس غرور را در تاریخ و فرهنگ کوردی از بین ببرد، سعی می‌کند به ما این احساس را بدهد که بسیار گمشده، بی‌فرهنگ و بی‌تاریخ هستیم. وقتی نمی‌تواند این کار را بکند، سعی می‌کند ما را به سمت فرهنگ، زبان و زندگی اجتماعی آن‌ها سوق دهد. وقتی ما از طریق فرهنگ تسخیر شدیم، تسخیر سرزمین و کشور ما آسانتر می‌شود. این هم کار کثیف و بی‌اعتنایی به فرمان خداوند متعال است. این کار خداست که ما کورد آفریده شده‌ایم، هر ملتی فرهنگ و زبان خود را دارد و تلاش برای نابودی آن اقدامی خلاف دستور خداوند است. ترکیه که تلاش می‌کند این کار را انجام دهد، خلاف دستور خدا عمل می‌کند».

 دینداران باید از سرزمین کوردستان محافظت کنند

ملا ادریس ژاله‌یی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دشمنان بارها از دین برای حمله به کوردستان استفاده کرده و از حس دینی مردم کورد سوء استفاده کرده‌اند تا با متجاوزان مخالفت نکنند چون مهاجمان مسلمان هستند، گفت: «مسلمان کسی است که به شما حق مشروع شما را می‌دهد و به کشور شما تعرض نمی‌کند، برادر مسلمان کسی است که به شما اجازه می‌دهد در سرزمین و کشور خود به عنوان یک انسان زندگی کنید. اما وقتی به اسم اخوان المسلمین می‌آید و جان و حقوق مردم را زیر پا می‌گذارد، دیگر برادر مسلمان نیست، متجاوز و دشمن است. وظیفه ما مسلمانان است که با این اشغالگری مخالفت کنیم. هرکسی که در خاک و دیارش برای کرامتش کشته شود، شهید است و دفاع مقدسی کرده است و در پیشگاه خدا به عنوان شهید نوشته می‌شود. این وظیفه علمای دین و مسلمانان است که صدای خود را علیه اشغالگری، علیه ظلم و ستم به مردم کورد که در سرزمین خود تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند، بلند کنند. امروز دهم محرم است، در تاریخ روز آزادی قوم بنی اسرائیل به دست حضرت موسی است، این روز، روز شکرگزاری است که حضرت موسی امت خود را از ظلم و ستم فرعون نجات داد. علمای کورد مسلمان باید از این پیام الهام بگیرند که ما باید ملت خود را نجات دهیم. در این روز امام حسین برای نجات ملتی آمد و انقلاب آزادیبخش علیه ظلم را اعلام کرد و در این راه به شهادت رسید. ما علمای مسلمان کورد باید برای پاسداری از خاک و میهن خود کوردستان انقلاب را اعلام کنیم».

ملا ادریس ژاله‌یی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب گفت: «پیام ما به عنوان علمای دین این است که به کورد بودن خود ببالیم و خدا را شکر کنیم که خداوند ما را کورد آفریده است. به عنوان یک عالم دینی، درخواست من از مسلمانان این است که هرگز اشغالگری را نپذیرند. هرکس به اندازه توان خود با تحریم کالاها و رسانه‌های اشغالگران با آنها مبارزه کند و دعا کند که خداوند متعال به اشغال کوردستان پایان دهد و ظالمان و اشغالگران را به جای خود بازگرداند یا آنها را سرافکنده کرده و شکست دهد.»