مقاومت ۱۴ جولای در رحا گرامی داشته شد

یاد مقاومت بزرگ روزه مرگ ۱۴ جولای در ۴۲مین سالگرد آن در شهر رحا گرامی داشته شد.

مراسم گرامیداشت شهدای ۱۴ جولای

در شهر رحا به مناسبت سالگرد مقاومت ۱۴ جولای یک پنل برگزار شد. افراد بسیاری در این پنل که از سوی سازمان تلاش ۷۸، حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ)، جنبش زنان کورد ‌(ت‌ژآ) و حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی) در سالن کنفرانس طاهر الچی در دفترحقوقی رحا برگزار شد، مشارکت کردند. سالنی که این پنل در آن برگزار شد با تصاویر شهدای روزه مرگ آراسته شد. مدیریت جمعیت حقوق‌دانان برای آزدی ‌(OHD) شعبه رحا، نیهات شاهین در این پنل سخنرانی کرد.

نماینده سازمان تلاش ۷۸ در رحا، محمد علی آرتوک در این پنل سخنرانی کرد و بیان داشت برهه‌ای که به‌ سوی ‌«روزه بزرگ مرگ» پیش‌رفت، با دادگاهی کردن زندانیان پرونده پ‌ک‌‌ک آغاز شد. آرتوک از تصمیم محمد خیری دورموش، عملیات چهاریاران و از همچنین زندگانی کمال پیر که او را از نزدیک می‌شناخت بحث به میان آورد،‌ او گفت‌: ‌«زمانیکه اسد اوکتای یلدران در زندان بود به ما گفت ‌‌«زمانیکه از اینجا خارج شوید به وضعیتی دچار خواهید شد که دیگر نخواهید توانست به میان دیگر انسان‌ها بروید»، تلاش می‌کردند زندانیان را کسانی بدون کاراکتر مبدل کنند. اما سطح عملیات‌ و کنش‌هایی که در زندان‌ها آغاز شد خارج از زندان را نیز متاثر کرد.‌»

عضو هیئت مدیره مرکزی د‌ب‌پ، عایشه چلیک‌بیلک نیز مشخص کرد که مقاومت روزه مرگ بزرگ ۱۴ جولای برای مبارزه آزادی کوردستان دارای جایگاهی تاریخی است و گفت‌: ‌«امروز هنوز در زندان‌ها مقاومتی عظیم وجود دارد. اول از همه جناب اوجالان و سپس برای تمام زندانیان باید مبارزه کنیم. ما با شعار ‌«مقاومت زندگیست» مبارزه خواهیم کرد.‌»

سخنگول کل سازمان تلاش ۷۸،‌ جلال‌الدین جان پس از سخنرانی،‌ یادآور شد که شکنجه‌ای غیرانسانی در زندان شهر آمد اعمال می‌شد و در بسیاری از کشورهای جهان به مسئله تحقیق مبدل شده و درباره آن مستند‌ و فیلم ساخته شده، او گفت‌:‌‌ ‌«اعمالی که در زندان شهر آمد به وقوع می‌پیوستند برای اینکه جنبش سیاسی کورد  را از میان بردارند انجام شدند. این عملکردها علیه رهبر جنبش و جنبشی که خلق را به اصل تاریخی خویش بازگردانده بود انجام شدند. ما امروزه به‌شیوه‌ای صحیح با عبدالله اوجالان رفاقت نکردیم. این یک واقعیت است. او انتظار دارد تا رفقاتی صحیح با وی داشته باشیم.‌»

پنل که با پرسش‌ها و پاسخ‌ها ادامه پیدا کرد، پس از نشان دادن مستندی پایان یافت.