مراد کاراییلان: دچار اشتباە محاسباتی نشوید

مراد کاراییلان عضو کمیتە رهبری حزب کارگران کوردستان در رابطە با سیاستهای پیگیری شدە در خصوص رهبر خلق کورد بە دولت ترک هشدار دادە و گفت: لازم است براساس محاسبات تنگ نظرانە عمل نکنند، اشتباە نکنند، این رویکرد خطری سهمگین در پی خواهد داشت.

مراد کاراییلان عضو کمیتە رهبری حزب کارگران کوردستان در رابطە با سیاستهای پیگیری شدە در خصوص رهبر خلق کورد در برنامە ویژە سترک تی وی شرکت کرد و تحمیل انزوای سنگین بر رهبر خلق کورد را مورد ارزیابی قرار داد.

در این بارە مراد کاراییلان اعلام نمود کە در برابر اخباری کە از یک هفتە قبل منتشر شدەاند، بیانیەهایی کە صادر شدەاند، موضوعاتی کە فاس شدەاند همە حاکی از این مسئلە هستند کە وضعیت در امرالی عادی نبودە و در این بارە افزود: پیش از هر مسئلەای لازم است توجە شود کە انزوا و شکنجە روانی مدت ٢٤ سال است کە تداوم دارد. در ٢١ ماە اخیر این رویە تشدید شدە است و ما نمیتوانیم از وضعیت رهبر آپو اطلاعاتی در دست داشتە باشیم. اطلاعات رسیدە کافی نیستند، اخبار رسمی در اینبارە وجود ندارد. از طرف ما هیچ کس نمیتواند با رهبریمان و سە هوال دیگرمان دیداری داشتە باشد. اخبار منتشر شدە هم بگونەای نیستند کە ما بتوانیم بە آنها اطمینان داشتەباشیم. کاملا مشکوک هستند. این مسئلە شک و تردیدها را افزایش می دهد.

کاراییلان در این گفتگو ضمن اشارە بە موضع کمیتە منع شکنجە شورای اروپا افزود: آنها اعلام کردند کە دیدار را انجام دادەایم، گویی کە با رهبر آپو نشست داشتە اند. سپس اعلام شد کە رهبر آپو دیدار با این کمیتە را قبول نکردە است، اگر چنین وضعیتی در جریان بودە است چرا سی.پی.تی صراحتا در این بارە چیزی نگفتە است و دروغ می گوید؟ چرا دست بە این دورویی میزند؟ خلاصە این رویکرد شک و تردیدها در میان ما بسیار افزایش دادە است.

مشخص است کە وضعیت بسیار دشوار است

ما میدانیم کە فشارها بر رهبر خلق کورد تشدید شدەاند. از جریان رفت و آمدها خبرداریم. هیاتهای پزشکی نیز در رفت و آمد هستند. در چنین وضعیتی نگرانیهای ما در رابطە با وضعیت سلامتی رهبر آپو افزایش پیدا می کند. معلوم است کە وضعیت عادی نبودە بلکە دشوار است. این مسئلەای بسیار مهم است. همە این را میدانند، مسئلە رهبر آپو برای خلقمان، برای جنبشمان و دوستانمان مسئلەای بسیار مهم و استراتژیک محسوب می شود. پیش از هر چیز، نباید از وضعیت رهبر آپو بە عنوان ابزاری برای انتخابات بهرەگیری کنند، هیچ کس اجازە ندارد با چنین نگاهی بە این مسئلە برخورد کند. چنین رویکردی با رهبر آپو و مسئلە کورد تبعاتی در پی خواهد داشت.

تنها پل ارتباطی

اگر همزیستی خلق کورد با ترکیە امکان پذیر باشد، تنها راە و پل ارتباطی این مسیر رهبر آپو است. همە باید بە این مسئلە توجە کنند. خالق تفکر همزیستی، برابری و صلح در میان مرزهای ترکیە رهبر آپو بودە است. لازم است مسئولان دولت ترک پیش از هر چیزی این مسئلە را مد نڤر قرار بدهند و با جدیت نسبت بە این مسئلە نزدیک شوند. این مسئلەای جدی است. لازم است کە هیچ کس در رابطە با این مسئلە بر اساس محاسبات بی ارزش و اشتباە عمل نکند. بر اساس این رویکرد سیاست ورزی نکند. این مسئلە خطری بزرگ است و ما نسبت بە آن هشدار میدهیم.هیچ کس اجازە ندارد بە عنوان تهدید از این مسئلە استفادە کند. و در مقابل باید بدانند کە هزاران نفر وجود دارند در بالاترین سطوح، تا آخرین نفس پایبند افکار و فلسفە رهبر آپو هستند. این مسئلە برای ما حیاتی بودە و حایز اهمیت بسیار است. بە همین دلیل لازم است کە همە با توجە و دقت لازم نسبت بە این مسئلە برخورد کنند و هیچ کس در اینبارە اشتباە نکند.

لزوم تغییر سیاست در برابر کورد

مراد کاراییلان ضمن برشمردن ابعاد بین المللی این مسئلە خاطرنشان ساخت کە از هر منظری کە بە آن پرداختە شود، مسئلە سلامتی رهبر آپو مسئلەای بسیار مهم و جدی است. نیروهای بین المللی  این مسئلە را بە ترکیە احالە می کنند، فکر می کنند کە ما نمیدانیم، در حالیکە پیگیری این سیاستها باعث میشود تا انزوای تحمیل شدە بر رهبر خلق کورد بە چنین مرحلەای رسیدە باشد. باعث جنگ می شود. باعث میشود کە در کوردستان قتلعام روی دهد. نوع برخورد دولتها باعث تداوم سیاست انکار می شود. هم اکنون در مقابل روژاوای کوردستان دست بە ترور می زنند. اساسا همین مسئلە هم بە امرالی ارتباط می یابد. یعنی سیاست نابودی در جریان بودە و پیگیری می شود. سیاست انکار کورد است. لازم است نیروهای بین المللی در چنین سیاستهایی سهیم نشوند. بس است. ما از آنها میخواهیم کە دست از بیعدالتی بردارند. خود را بە گونەای نشان ندهند کە از اصل مسئلە بە دور هستند. نگویند کە ما درک نمی کنیم. آنها هم در این مسئلە مسئولیت دارند. اگر آنها مسئولیتی نداردن، پس چرا باید سی.پی.تی در این بارە حضور داشتە باشد، چرا بە امرالی میرود؟

لازم است خلقمان و همە اطلاع داشتە باشند کە وضعیت دشوار شدە است

مراد کاراییلان در بخش دیگری از گفتگوی خود با تلویزیون سترک اظهار داشت: لازم است خلق کورد و همە بر این نکتە واقف باشند کە وضعیت جدی بودە و  در شرایط بسیار دشواری قرار داشتە وهمزمان در معرض یک آزمون قرار داریم. لازم است از رهبر آپو صیانت بە عمل آوریم. در این رابطە لازم است از ارزشهایمان دفاع کردە و از هر طریق ممکن در مقابل نقض حقوق بپاخیزیم. خطرپذیر باشیم و مسئولیتهایمان را انجام دهیم. لازم است بە عنوان میهن دوست در تمامی عرصەها، از میهنمان، از رهبرمان و از واقعیاتمان دفاع کنیم.

کاراییلان در ادامە می افزاید: دفاع و صیانت از رهبر آپو، دفاع و صیانت از خود است. دفاع از مبارزە، از هویت خودمان است. لازم است کە ما خودمان صیانت کنیم. خلقمان از خود صیانت کند. در اینبارە از خلقمان و بەویژە از خلقمان در اروپا کە دشواریهای بسیاری را بە جان خریدەاند و هر روز در میادین آمادە هستند میخواهیم کە در این بارە با برخورداری از حس مسئولیت عمل کنند. لازم است خلقمان بر این نکتە واقف باشند کە در شرایط اضطراری قرار داریم. برای نمونە، در شرایطی هستیم کە هوالانمان مدت ٨ ماە است کە نتوانستەاند حتی خودشان را بشویند. حتی نتوانستەاند آبی بر سر و صورت خودشان بزنند. شباەن روز تحت حملە و بمباران شیمیایی قرار دارند. یعنی ما در چنین شرایطی قرار داریم. اگر بە خود اتکا نداشتە باشیم و بر این اساس فداکاری نکنیم، نمیتوانیم مسیر را ادامە بدهیم. کار آسانی نیست. لازم است خلقمان بر این نکتە واقف  باشد. امروز جوانان ما، انقلابیون و رهبر ما تحت مسئولیت سنگینی قرار گرفتەاند. لازم است باری را کە بر دوش رهبریمان است سبکتر کنند. خلقمان در اروپا هر چند اکنون دست بە فدکاری می زنند، لازم است بە دلیل این شرایط قدرتمندتر عمل نماید. خلقمان در روژاوا نیز در شرایط دشواری قرار گرفتە است. خلقمان در روژهلات نیز تحت فشار قرار دارند و هر روز بە گونەای در میادین حضور دارند. خلقمان در روژهلات همراە با خلقهای دیگر ایران خط مشی مستقلی را پیگیری می کنند. لازم است در باکور کوردستان نیز خلقمان بە میدان بیاید.

کاراییلان ضمن ارزیابی حملات دولت اشغالگر ترک بە شمال-شرق سوریە نیز اظهار داشت: هدف دولت ترک نابودی دستاوردهای کورد در منطقە و پیگیری سیاستهای نابودی است. در این چارچوب دولت ترک میخواهد تا کورد را در روژاوا، شمال-شرق سوریە کە از ارادەای مستقل برخوردار است نابود کند. از این مسئلە ترسیدە و تلاش می کند تا کورد را ازمیان بردارد. با چنین رویکردی بە  مسئلە نزدیک می شود. از طرف دیگر، مسئلە با انتخابات ارتباط دارد. دولت تلاش میکند تا مرزهای میثاق ملی را اشغال کند و در این بارە هم پروژە خود را دارد. حکومت آک.پ/م.ه.پ تلاش میکند تا از یکطرف این هدف را دنبال کند و از طرف دیگر بتواند در انتخابات آرای خود را افزایش دهد و بر لهیب شعلەهای فاشیسم و ملیگرایی افراطی بدمد. بە همین دلیل است کە بر روژاوا تمرکز کردەاند. در این  بار ەنە فقط بە کوردها حملە می کنند، بلکە بە اعراب، آسوریها، سریانیها و دیگر میهن دوستان نیز حملە می کنند. تلاش میکنند اعرابی را بە نفع آنان جاسوسی میکنند در این مناطق مستقر کنند. النصرە و داعش و خانوادەهای آنان را در این مناطق مستقر کنند. برای نمونە هم اکنون اعراب دمکرات و میهن دوست گری سپی را اخراج کردەاند. باید در این بارە توجە کرد کە درست است حملەای علیە روژاوا، شمال-شرق سوریە در جریان است. اما این سیاست حلیە تمام کوردهاست. اگر در این نقطە بە پیروزی برسند، هیج جایی در دست کورد باقی نخواهد ماند، جایی برای خودمدیریتی در دست کورد باقی نخواهد ماند. انها هیچگاە بە هویت کوردی معترف نخواهند بود. بە همین دلیل است کە حملە بە روژاوا را نباید تنها در قالب حملە بە این نقطە مشاهدە کرد. این حملات، در واقع حملە بە واقعیت کوردستان هستند.

لازم است روژاوا از تجربە گریلا ستفادە کند

کاراییلان در ادامە خاطرنشان ساخت کە دولت اشغالگر ترک چندین سال است کە بە نیروهای گریلا حملە می کند، اما بە هیچ نحوی بە پیروزی دست نیافتە است. علیرغم استفادە از سلاحهای گوناگون و مدرن، سلاحهای ممنوعە و بکارگیری مجرب ترین بخش نیروهایش در آواشین و زاپ و متینا نتوانستە است بە پیروزی دست پیدا کند. همین مسئلە نشاندهندە کسب نتیجە برای ماست. نشاندهندە ارادە خلق کورد است. در این نبرد مشاهدە شدە است کە یک نیروی کوچک، بدون در دست داشتن سلاحها سنگین، با اجرای تاکتیکاهی درست و صحیح میتواند خاک آزاد خود را حفظ کند. این نتیجە در دو سال اخیر عیان شدە است. میتوانم بگویم کە بزرگترین دستاورد ما اثبات این واقعیت و درستی این تاکتیک بودە است. با تاکتیکهای نوین ما توانستیم خاک آزاد خودمان را در برابر مدرنترین سلاحها حفظ کنیم. برخودانی کە هم اکنون در آواشین و زاپ و متینا در جریان است نشان می دهد کە اگر خلقمان در شمال-شرق سوریە و تمام خلقهای منطقە در چارچوب نبرد انقلابی خلق، نرد روی زمین و زیر زمین را با ارادەای مصمم سازماندهی کنند، میتوانند بە پیروزی برسند. اما باید بدانیم کە وضعیتی کە در سریکانی و عفرین روی داد، بار دیگر تکرار نخواهد شد. لازم است پیش از هر چیزی خلقمان بە خود اعتماد کردە و بە نیروی خود متکی باشد. خلق از نیروی بالایی برخوردار است. لازم است خود را سازماندهی کند.

کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر ماندن خلق در شهرها و نواحی خود گفت: حملات بە روژاوا در واقع از ١٩ نوامبر آغاز شداند. این تصور اشتباە است کە حملە حتما باید زمینی باشد. هم اکنون با هواپیما حملە می کنند. با تانک گلولەباران می کنند. همە زیرساختها را مورد هدف قرار می دهند. بیمارستانها، مدارس. میخواهند خلق را ناگزیر کنند کە مناطق محل سکونت خود را ترک کنند. یعنی از ابتدا زمینە و مقدمات سیاست نابودی را آمدە می کنند. این مسئلە هم در واقع نیت آنها را نشان میدهد.میخواهند خلق را ناگزیر بە ترک منطقە کنند. کاراییلان در ادامە بر  لزوم پیگیری دیپلماسی قدرتمند تاکید کردە و گفت: دیپلماسی بە معنای اتکا بە برخی از دولتها نیست،  لازم است افکار عمومی را متوجە این مسئلە نمود. البتە کە باید با دولتها ارتباط برقرار کرد، هر اندازە کە حمایت جلب شود خوب است. اما نباید بە هیچ کس متکی بود. باید بە نیروی خود و دوستی خلقها اتکا داشت.

کاراییلان در خاتمە گفتگوی خود با تلویزیون سترک اعلام نمود: برخودان بە حیات آزاد ختم خواهد شد، بر همین اساس ما بر این باوریم کە خلقمان مقاومت را ادامە دادە و بە پیروزی دست خواهد یافت. با امید دستیابی بە این هدف، بە خلقمان در مناطق شمال-شرق سوریە درود فرستادە و برایشان آرزوی موفقیت داریم.