مراسم ترحیم روزنامه‌نگار مراد میرزا پایان یافت

خیمه ترحیم برای روزنامه‌نگار مراد میرزا که در مقابل منزل خانوادگی او در شنگال ایجاد شده بود، در سومین روز طی انجام مراسم تسلیت پایان یافت. در این مراسم پیام گسترش مبارزه داده شد.

مراسم ترحیم شهدا

دولت اشغالگر ترکیه مورخ ۸ جولای یک خودروی رسانه‌‌ای مطبوعات آزاد، چرا تی‌وی و چرا اف‌ام را بمباران کرد و براثر آن خبرنگار چرا تی‌وی، مدیا حسن کمال، خبرنگار چرا اف‌ام مراد میرزا ابراهیم و از کارکنان مطبوعات آزاد، خلف خدر به همراه ۳ شهروند دیگر مجروح شدند. به دلیل عمیق بودن جراحات مراد میرزا، او را در همان روز به بیمارستان موصل منتقل کردند. روزنامه‌نگار مراد میرزا در روز ۱۱ جولای براثر بیماری جان خود را از دست داد.

در مقابل منزل خانوادگی شهید مراد در شنگال، خیمه تسلیت برپا شد. در میان سه روز، هزاران نفر از شنگال و باشور کوردستان، مدیران خودمدیریتی دمکراتیک شنگال و نهادهای مدنی از این خیمه تسلیت دیدار کردند. خیمه ترحیم پس از سه روز مراسم، برداشته شد.

مراسم یادبود با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا آغاز شده و سپس از سوی خانواده او شمع روشن شد. برادر شهید مراد، فیصل در این مراسم سخنرانی کرد. فیصل اعلام کرد که اهالی شنگال او را تنها نگذاشته و از آنان تشکر کرد. فیصل بیان کرد‌:‌‌ ‌«ما به شهادت شهید مراد سربلندیم،  او تنها شهید این خانواده نیست بلکه شهید ایزدخان است.‌‌‌»

‌«ما پیرو راه شهداییم»

به عنوان مطبوعات آزاد،‌ روزنامه‌نگار ابراهیم ایزدی سخنرانی کرده و به خانواده شهید و تمام جامعه ایزدی تسلیت گفت و بیان کرد‌:‌‌ ‌«ما به یُمن شهدا پیرو خط خود می‌باشیم. ما در آستانه ۱۰مین سالگرد فرمان قرار داریم ‌(ایزدیان به نسل‌کشی‌هایی که علیه آنان صورت گرفته فرمان می‌گویند)، ۱۰ سال قبل زمانیکه ما از آواره شدیم، هیچکس باور نمی‌کرد که روزی دوباره به خاک خود بازگردیم. اما به یُمن جوانانی به مثابه مراد که به وظیفه و مسئولیت‌های خود عمل کرده و جان خود را فدای خاک مقدس خود می‌کنند، ما به زادگاه خود بازگشتیم.‌»

ابراهیم ایزدی بیان کرد عده‌ای می‌خواستند این واقعه را باژگون‌نمایی کنند و گفت‌: ‌«متاسفانه عده‌ای وجود دارند که با بیانیه‌هایشان این حملات را مشروع می‌کنند و از دشمنان پشتیبانی می‌کنند. اما هرکسی می‌داند که دولت اشغالگر ترکیه در تاریخ هرگز از جامعه ایزدی دست بردار نشده و همیشه خواسته که ما را قتل عام کند. همانگونه که گذشتگان ما در مقابل دشمنان سرتعظیم فرود نمی‌آورند ما نیز تعظیم نخواهیم کرد و براساس خط شهید نوژیان، شهید آگر و شهید مراد ادامه خواهیم داد. هرچه که رخ بدهد، ما از این آرمان عقب نخواهیم نشست.‌‌»

‌«دشمن با حملات خود نمی‌تواند اراده ما را تسلیم بگیرد»

ابراهیم ایزدی در پایان سخنان خود همگان را چنین فراخواند‌: ‌«اجازه ندهید فرزندانتان به کمین دشمن بیافتند. دشمن می‌خواهد از جوانان ما برای منفعت خود استفاده کند و آنان را به خیانتکار و دشمنان ریشه‌های خود مبدل کند، اما ما باید بدانیم که خیانت در باورداشت ایزدی حرام است و هرکسی که خیانت کند، او نیز از باورداشت ایزدی خارج می‌شود.‌»

عضو هماهنگی تاژه، شَمه رَمو نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«ما به مثابه جنبش با تمام امکانات خود در کنار فرزندانمان می‌باشیم. بله درست است که فرزندان ما را به قتل می‌رسانند، اما نمی‌توانند اراده مارا تسلیم بگیرند. زمانیکه یکی از فرزندان ما شهید می‌شود، بخشی از جانمان از ما جدا می‌شود، اما ما از این امر تضعیف نشده بلکه کاملا برعکس نیرومند شده، نیرو و اتحاد ما قویتر می‌شود.‌»

شَمه رَمو  هدف گرفتن مطبوعات و رسانه آزاد را محکوم کرد و گفت‌: ‌«با این حملات می‌خواهند اراده جامعه ایزدی را تسلیم بگیرند تا گامی روبه جلو برندارد. در زمانیکه ده‌ها هزار نفر از باشور کوردستان به سوی شنگال می‌آیند و به زادگاه خود باز می‌گردند، مطبوعات و رسانه آزاد را هدف می‌گیرند. دولت ترکیه با همکاری حزب دمکرات کوردستان ‌‌(پ‌د‌ک) حمله‌ای چنین نامردانه را عملی کرده و می‌خواهد از بازگشت خلق جلوگیری کند. ما به مثابه جنبش در اینجا دوباره قول می‌دهیم که در شخص شهید مراد، یاد تمامی شهدا را گرامی داریم، در مقابل یاد و خاطره آنان ادای احترام کرده و می‌گوییم شهدا نمی‌میرند.‌»

خبرنگار چرا تی‌وی، مدیا حسن کمال که در همان حمله هوایی دولت اشغالگر ترکیه مجروح شده بود، برای مشارکت کنندگان پیام فرستاد، در این پیام به خانواده شهدا تسلیت گفته و برای مجروحین شفای عاجل خواسته است.