مردم جولمرگ: دلیل بحران اقتصادی حاکمیت حزب عدالت و توسعه است

ساکنان جولمرگ به تاثیر شدید بحران اقتصادی بر زندگی مردم در شهرهای کوردستان اشاره کردند و دلیل این امر را حاکمیت حزب عدالت و توسعه عنوان کردند.

بحران اقتصادی

بحران اقتصادی در کوردستان و ترکیه وضعیت معیشتی مردم را با بحران مواجه می‌کند. گرانی‌های متوالی، فرصت‌های مردم را برای بهبود شرایط معیشتی کاهش می‌دهد. یکی از شهرهایی که بیشتر از همه تحت تأثیر مشکلات اقتصادی قرار دارد، جولمرگ است.

ساکنان جولمرگ از مشکلات اقتصادی خود و منشا این مشکلات با خبرگزاری فرات ‌(ANF) گفتند.

شاکر دومان گفت: «در هر نقطه از کشور بحران اقتصادی وجود دارد، ما باید این واقعیت را به خوبی بدانیم. من به ویژه به مسئولان می‌گویم؛ اقتصاد را با تورم و گران کردن نمی‌توان درست کرد. به عنوان یک مغازه دار کوچک مالیات زیادی می‌دهم. متأسفانه اوضاع در این کشور خوب پیش نمی‌رود، اقتصاد این کشور در هیچ موردی رو به بهبود نیست. هر کسی بیاید هم نمیتواند اقتصاد این مملکت را درست کند. بگذارید کسانی که در آنکارا هستند خوب بدانند، ما از همه چیز آگاه هستیم.»

ودات آلدمیر با بیان اینکه از سال ۲۰۱۶ به عنوان یک جوان اهل جولمرگ برای کار به شهرهای غربی کشور می‌رود گفت: «به دلیل مشکلات اقتصادی از خانواده و اطرافیانم دور هستم. اوضاع اقتصادی هیچ خوب نیست؛ به عنوان یک مرد جوان، ما به سختی زندگی می‌کنیم. در گذشته، یک نفر کار می‌کرد و با آن می‌توانست از ۱۰ نفر مراقبت کند اما اکنون ۱۰ نفر کار می‌کنند ولی هنوز نمی‌توانند مخارج یک نفر را تامین کنند. اگر کسی هم اعتراض کند فورا دستگیر یا تبعید می‌شود.»

فضل‌الدین تکین هم در خصوص مشکلات اقتصادی گفت: «مناطقی که منبع امرار معاش ما بود اشغال شده است، همه جا پایگاه ساخته شده است، این روی منابع معیشت ما تأثیر گذاشت، در واقع ما نمی‌توانیم زندگی خودمان را تامین کنیم. جوانان مجبور هستند برای کار به شهرهای غربی بروند. حتی نمی‌توانیم به روستای خود برویم. عبور و مرور را ممنوع کرده‌اند. رئیس جمهور و آک‌پ‌ مسئول شرایط نامناسب اقتصادی و بحران‌های فعلی هستند.»

احمد یالچین هم گفت: «مشکلات اقتصادی تاثیر زیادی بر کارگران داشته است. نرخ بیکاری در جولمرگ بسیار بالا است. جولمرگ بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی دید. زندگی برای افرادی که درآمد منظمی ندارند بسیار دشوار است. قیمت‌ها به شکل لحظه‌ای بالا می‌روند. هزینه زندگی هر روز افزایش می‌یابد و قابل کنترل نیست. هر کس هر طور که می‌خواهد اجناس را می‌فروشد.»