مصطفی قرەسو: لزوم تشدید تلاشها علیه انزوا

عضو شورای رهبری ک.ج.ک، مصطفی قرەسو عنوان کرد: سیاستهایی که در زندان امرالی علیه رهبر اوجالان اجراء می شوند را باید سیاست نابودسازی قلمداد کنیم و لذا باید مبارزه علیه آن را تشدید نماییم.

مصطفی قرەسو عضو  شورای رهبری ک.ج.ک در گفتگویی ویژە با کانال میدیاخبر، مسائل مختلفی از جملە سلول انفرادی و انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، ترور پاریس، انتخابات ترکیه، فشارها علیه ھ.د.پ و تحولات سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مصطفی قرەسو سیاستهای موجود علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را بەمثابەی سیاست نابودسازی قلمداد نمود و گفت: "در امرالی سیاست نابودسازی در جریان است. این حقیقت را باید اینگونه مشاهدە کرد. اگر چنین بنگریم، آنگاه تلاشهایمان درست خواهد بود. باید مبارزاتمان بر چنین  مبناییی استوار باشد. اگر آنجا سیاست حذف و نابودسازی اجراء می شود، آنگاه باید بدانیم که در برابر نابودکردن یک خلق چگونه قرار بگیریم. باید علیه انزوا در امرالی و در جهت آزادکردن رهبر آپو نیز همان رویکرد مبارزاتی را در پیش گرفتە و این مبارزات هر جە بیشتر گسترش پیدا کنند.

رهبر آپو را آزاد می کنیم. ما از هدف آزادی رهبر آپو عقب نشینی نمی کنیم، ما برای رسیدن به این هدف، تلاشهایمان را بی وقفه ادامه می دهیم.

ارزیابی های قرەسو بە شرح زیر است:

توطئه علیه رهبر آپو در نهم نوامبر سال ١٩٩٩ آغاز شد. 24سال از آن دوران سپری شده و وارد سال بیست و پنجمین سالگر خود می شود. یک ماه دیگر بیست و چهارمین سال دستگیری تمام می شود و وارد سال ٢٥ خود می شود. در حقیقت بیشتر این دوران ٢٤ سالە  با انزوای شدید رهبر آپو طی شده است. هر از چند گاهی حکومت آ.ک.پ بنابر سیاستهای ویژە خود، در فواصلی که علیه جنبش آزادی کورد جنگ سختی را داشت و قدرتش به خطر می افتاد، در برابر امرالی با نرمش برخورد می کرد و از چنین رویەای برای استمرار حاکمیت خود استفادە می کرد. درنتیجه چند باری ملاقات با امرالی انجام شد. پس از اینکه حکومت آ.ک.پ باز هم در تنگنا قرار گرفت، در اواخر سال 2012 و اوایل 2013 با رهبر آپو دیدار کرد، مرحلەی نوینی آغاز شد. دورەی توقف جنگ پیش آمد. در آن فاصله چند دیدار صورت گرفت.  نشست های اسلو که ما در آنها شرکت داشتیم، پایان یافت. دورەی نشست های اسلو سال 2008 شروع شده بود. طی آن دوره نیز چندباری ملاقات انجام شد. اما هم اکنون انزوای شدیدی علیه رهبر آپو در جریان است. این بەدلیل سیاست گوشەگیری دولت ترکیه است. بەهمان شیوه که در خارج از ترکیه علیه خلق کورد سیاست نابودگری پیرو می شود، فشار شدید بر همەی سیاستمداران دموکراتیک و جریانات دموکراسی خواه اعمال می شود. از همه مهمتر این فشارها بر رهبر آپو نیز اعمال می شود. چون که او رهبر این خلق است. اگر این خلق روبروی نابودی است و این پروسەی نابودسازی عمیقاً انجام می شود، همان سیاست در مورد رهبر آپو هم جابجا می گردد که نابودکردن و حذف کلی است.

دولت ترکیه یک دولت استعمارگر و نابودگر است

دولت ترکیه تنها یک دولت استعمارگر نیست. باید این را بەخوبی درک کرد. بارها گفتەایم و بازهم تکرار می کنیم، دولت ترکیه به نسبت داخل کشور، دولتی قاتل و استعمارگر است. زمانی که رهبر آپو اولین بار در گروه آپویی سخنرانی کرد اعلام نمود: "کوردستان اشغال شده و مستعمرە شدە است " و به دقیقی توضیح داد که کوردستان چگونه مستعمرەای است. رهبر آپو اشغالگری دولت ترک بر کوردستان را در راستای افزایش سلطەی ملی ترک ارزیابی کرد. او این را به عنوان سیاست اصلی دولت ترکیه معرفی کرد. مشخص نمود که دولت ترکیه یک دولت استعمارگر و اشغالگر است، به ویژه این را تاکید کرد که هدف دولت ترکیه استقرار مردم ترک در مناطق کوردستان، نابودسازی کوردها و یکدست سازی خاک این کشور با ترک هاست. هم اکنون هم همان سیاست دنبال می شود. ترکیه هنوز هم از این سیاست راهبردیش دست نکشیده است. اکنون هم این سیاستش را انکار می کند، درحالیکه می گوید چنین رویەای وجود ندارد. پایان این انکار بەمعنی پذیرفتن وجود حقوقی و قانونی کوردستان و به رسمیت شناختن حقوق طبیعی آن است. هم اکنون نیز فشارهای سنگینی بر کوردها هست. در حالت عادی وجودش را انکار می کنند. بر این منوال سیاست علیه رهبر آپو سیاست نابودگری است. برای این نابودسازی چنین فشارهایی بر رهبر آپو وارد می شود.

باید تلاشها علیه نابودسازی تشدید شود

باید اینگونه بە مسئلە نگریست. لازم است همە  این را تشخیص دهند. اگر این سیاست نابودکردن است، برای خاتمەدادن بە انزوای رهبر آپو و از میان برداشتن سیاست نابودسازی، باید به وجود خلق کورد اعتراف شود. باید همەی مردم بەپا خیزند، زیرا مبارزه علیه نابودسازی مبارزەای طبیعی نخواهد بود. با مبارزەای ساده نمی توان انکار و امحاء را پایان داد. تنها این طوری می توان سیاست نابودکردن را شکست داد.

دفاع از باکور کوردستان مهم است

در این زمینه البته ما مبارزه علیه انزوای رهبر آپو را تشدید می کنیم. فعالان ھ.د.پ جلو وزارت دادگستری تحصن می کنند، ملاقات های وکلا در سطح بین المللی ادامه دارد، دیدارهای احزاب دموکراتیک بر این مسئلە تاکید می شود. اینها مهم اند. به طور طبیعی مردم مان نیز در هر جایی از آن دفاع می کنند، در اروپا، روژآوا، باکور و باشور کوردستان خلق مان از این مسئله دفاع می کنند.

با وجود همەی فشارها پشتیبانی از شمال کوردستان حائز اهمیت است

خلقمان در مراسم یادبود شهدا شعار "زنده باد رهبر آپو" را سردادند. در اینجا ما باید در برابر انزواء حساس و هوشیار باشیم. بدون شکستن این انزوا، بدون شکستن سیاست نابودسازی، راه دموکراسی باز نمی شود، مانع نابودکردن نمی شویم. در این راستا باید مهمترین هدف ما پایان دادن به انزوای رهبر آپو و آزادی فیزیکی او باشد. باید مبارزەی آزادی خلق کورد، مبارزەی شکست سیاست نابودگری مردم کورد، مبارزەی پایان انزوا و مبارزەی آزادی رهبر آپو با قدرت بیشتری پیش برده شود. آنوقت می توانیم انزواء را پایان دهیم.

کوردها زنجیر نابودگری را پاره کرده اند

چرا اینهمه فشار بر رهبر آپو تحمیل می شود؟ پیشتر هم گفتیم، بەدلیل اینکه رهبر آپو اندیشەی آزادی را در میان خلق کورد ترویج کرد ، بەدلیل اینکه اندیشەی ملی گرایی را در میان کوردها زنده کرده و روح تازەای به آن بخشید و خلق کورد را به جامعەای سازماندهی شده و صاحب اراده و شکوهمند مبدل کرد، به این دلایل  با وی چنین سرسختانە دشمنی می ورزند. بله حالا خلق کورد یکی از خلقهای سربلند جهان است. قطعاً چنین است. وقتی خلق کورد به یکی از خلقهای سربلند دنیا مبدل شد، از او پشتیبانی شد و بە وجود وی اعتراف می شود. این در برابر سیاست امحای خلق کورد یک ضربەی سنگین بە شمار می رود. قبلاً چکار می کردند؟ دروازەهای جهان را به روی کوردستان بسته بودند. انگار که کورد وجود ندارد. چنین ظلمی روا می شد، سیاست نابودسازی را اینگونه جلو می بردند. ولی امروز دیگر کوردها این زنجیر را گسستەاند.

ما وارد سال بیست و پنجم اسارت هبر آپو می شویم. لازم است با تشدید مبارزاتمان سال بیست و پنجم را به سال آزادی رهبر آپو مبدل کنیم. بر این اساس من یکبار دیگر بر رهبر آپو درود می فرستم. حتماً با مبارزەی خودمان و حمایت همەی خلقمان، رهبر آپو را آزاد می کنیم. ما از هدف آزادکردن رهبر آپو دست نمی کشیم و در این مسیر تلاشهایمان را به اوج می رسانیم.