مینه کاراکاش: در هر عرصه‌ای به زبان کوردی تکلم کنیم

سخنگوی مشترک انستیتوی‌ زبان کوردی در شهر آمد‌، مینه کاراکاش اعلام کرد که برای شکست‌دادن سیاست‌های آسمیلاسیون باید در هر عرصه‌ای به زبان کوردی صحبت و تکلم کنیم.

سیاست‌های آسمیلاسیون دولت ترکیه در کوردستان

سخنگوی مشترک انستیتوی‌ زبان کوردی در شهر آمد‌، مینه کاراکاش بیان داشت که برای از میان برداشتن زبان کوردی صدها سال است که سیاست‌های آسمیلاسیون به اجرا در آمده است و برای صیانت از زبان کوردی فراخوان داد. 

حملات برعلیه زبان کوردی در هر عرصه‌ای از زندگی ادامه دارند. کسانی که به زبان کوردی صحبت می‌کنند، توسط نژاپرستی هدف گرفته می‌شوند، روزنامه و مجلاتی که به زبان کوردی منتشر می‌شوند نیز ممنوع اعلام شده و به بهانه تکلم به زبان کوردی نشست‌های مطبوعاتی ممنوع اعلام می‌شوند. برضد سیاست‌های آسمیلاسیون دولت ترکیه مبارزه ادامه دارد. 

سخنگوی مشترکز انستیتوی زبان کوردی در شهر آمد، مینه کاراکاش با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد و گفت‌‌: ‌«سیاست‌های آسمیلاسیون بیش از صد سال است که به طور منظم در برابر کوردها به اجرا درآمده است. از سال ۲۰۱۶ به بعد پس از آنکه نهادهای آموزشی کوردی بسته شدند، سطح تکلم به زبان کوردی در سطحی جدی کاهش یافت. این وضعیت نه تنها در سال ۲۰۱۶ بدین شکل بود، بلکه بیش از صدسال است که سیاست‌های آسمیلاسیون به اجرا در می‌آید.‌» 

باید به زبان رسمی و آموزش مبدل شود 

مینه کاراکاش اعلام کرد که هدف از سیاست‌های آسمیلاسیون این بود که کوردها را بدون هویت باقی گذارند و گفت‌: ‌«هدف سیاست‌های آسمیلاسیون معلوم است‌؛ بی هویت گذاشتن کوردها و از ماهیت فرهنگ کوردی دور ساختن است. کوردها هراندازه که از زبان خود دور شوند، به همان اندازه از فرهنگ،‌ موجودیت، ذهینت و جامعه خویش نیز دور خواهند شد. زمانی‌که زبان وجود نداشته باشد، فرهنگ و هویت هم موجودیت نخواهد یافت. خودبودن هم وجود نخواهد داشت. اگر از خودبودن بهره‌مند نباشیم، مطمئنا شکست خواهیم خورد. هدف دولت نیز همین است، می‌خواهد هیچ چیز را باقی نگذارد. به مثابه نهاد زبان، سال‌هاست که در این موارد تامل می‌کنیم. نهادهای ما برعلیه سیاست‌های آسمیلاسیون و ذوب فرهنگی،‌ کاری جدی را به پیش‌می‌برند. بخصوص ما اهمیت بسیاری به لهجه کرمانجکی دادیم. از دهه ۲۰۰۰ به بعد و با پیشرفت تکنولوژی، سیاست‌های آسمیلاسیون و ذوب فرهنگی هم بیشتر و افزون‌تر شدند. زمانیکه انسان به سیاست‌های دولت توجه کند می‌بیند که مهد کودک‌ها حتی در روستاهاهم بنا نهاده شده‌اند. هدف از این کار اینست که کودکان ۴ ساله ما را هم از زبان خود دور ساخته و آسمیله کنند. هدف ما نیز اینست که زبان کوردی را به زبان آموزشی در ترکیه و هم به زبانی رسمی مبدل کنیم. تا زمانیکه به زبان آموزشی و رسمی مبدل نشود بسیار دشوار خواهد بود که این زبان از این وضعیت رهایی یابد. اگر به کودکان در سنین کوچک‌ با زبان مادری‌ آموزش ندهیم،‌ پس از آن بسیار دشوار خواهد بود که به ماهیت خود بازگردند و زبان خود را فراگیرند.‌»