مظلوم هفتن: جامعه مصمم است شرافتمندانه زندگی کند

مظلوم هفتن از اعضای مجلس پژاک اعلام کرد که رژیم ایران نسبت به گذشته در موضع ضعف بیشتری قرار دارد و افزود:"دیگر زمان وعده دادن و اتلاف وقت تمام شده و راه‌حلی اساسی لازم است."

مظلوم هفتن، عضو مجلس حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در گفتگو با خبرگزاری فرات تغییر و تحولات اخیر منطقه، وضعیت رژیم ایران پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیستی در داخل و خارج از این كشور، اعتراضات مردم و چاره‌یابی مسائل را مورد ارزیابی قرار داد.

'ایران خواستار تحکیم حاکمیت و یکدست کردن آن است'

مظلوم هفتن خاطرنشان کرد که روی کار آمدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران واجد اهمیت می‌باشد و لازم است این موضوع را به شیوه‌ای ویژه ارزیابی کرد. هفتن گفت:" رژیم ایران پس از ۴٠ سال خود را برای گام دوم آماده می‌کند و در این چهارچوب گام برمی‌دارد. تعیین ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور هم در این راستا می‌باشد. یعنی اینکه رژیم ایران با توجه به حساسیت‌ها و بحران‌های جاری خود را آماده می‌کند، به یکدست‌سازی خویش روی آورده یعنی افرادی که به تمامی پایبند رژیم ولایت فقیه نباشند از کار برکنار می‌شوند و می‌کوشد تا ضعف‌های داخل رژیم را ترمیم کند. یعنی می‌خواهد جوهر سیستم را یکداست و بر مبنای اهداف خود مستحکم کند. به همین دلیل تغییراتی را در قوه‌های قضائیه، مجلس و نیروهای نظامی و سازمان اطلاعات صورت دادند. آمدن ابراهیم رئیسی و واگذارکردن قوه مجریه به او در این چهارچوب بود تا بدینگونه رژیم به یک حکومت ولایت فقیه مبدل شود. می‌توان گفت که در این راستا به یکدست سازی دست زدند. هدف رژیم این است که با اتحاد در داخل خود وارد عرصه شود و اینگونه برای رویدادهای محتمل و تغییرات آتی آماده باشد.

رئیسی در مراسم تحلیف خود در مورد چگونگی دوره زمامداری بر قوه مجریه مواردی را بر زبان راند که می‌توان به آنها اشاره کرد؛

- مبنا قرار دادن سیستم ولایت مطلقه فقیه

- توجه بیشتر و گسترش فعالیت با کشورهای شرقی یعنی چین و روسیه

- توجه بیشتر به تحوالات منطقه و گسترش روابط با همسایگان

- تقویت و گسترش نقش ایران در منطقه

- تلاش برای کنترل بحران اقتصادی و مبارزه با فساد

با تکیه بر کرسی رئیس جمهوری کابینه‌ای ولایی متشکل از عناصر اطلاعاتی- نظامی که تشکیل داد. این کابینه بیشتر به کابینه جنگی و امنیتی شباهت دارد، زیرا افراد و مسئولین اطلاعاتی و وابستگان سپاه قدس را در سمت‌های وزیر، مشاور و ... به کار گماشت."

'کابینه رئیسی متفاوت و ویژه است'

هفتن در ادامه ارزیابی خود به ویژگی‌های کابینه ابراهیم رئیسی اشاره کرده و گفت:"هر اندازه رژیم در کل یک رژیم اطلاعاتی و نظامیست، اما کابینه اخیر از هر لحاظ متفاوت و یک کابینه ویژه است. یعنی تغییرات اساسی را مد نظر دارند و نتیجه و ماحصل آن نیز به مرور زمان خود را نشان خواهد داد. رژیم به شیوه‌ای جدی خود را برای مرحله پیش رو مهیا می‌کند و برای این منظور پایه‌های خود را مستحکم می‌کند و می‌خواهد در داخل تدابیر ویژه امنیتی- نظامی را به انجام برساند تا بنابر نظر خود مسئله‌ای در حیطه نارضایتی در درون لایه‌های قدرت روی ندهد، در مورد وضعیت داخلی جامعه هم با خاطری آسوده عمل کند و اینچنین سیاست‌های خارجی خود را به پیش برده و به نتیجه برساند. بدون شک تا چه اندازه می‌تواند به نتیجه مد نظر خود دست یابد مسئله‌ای دیگر است."

'وارد پدافند عامل شده‌اند'

مظلوم هفتن به استراتژی تازه رژیم ایران و اهداف آن اشاره کرده و گفت:"مدتی است که رژیم ایران استراتژی خود را تغییر داده و از پدافند غیرعامل وارد مرحله پدافند عامل شده است. این تغییر را باید موضوعی مهم و تأثیرگذار خواند. رژیم ایران با روی کار آمدن رئیسی خواست این رویه استراتژیک را به مرحله اجرا بگذارد که تا حدی هم به این کار دست زده است؛ کمک به نیروهای شبه‌نظامی در منطقه، غنی‌سازی اورانیوم و مانورهای نظامی بویژه با موشک‌های دوربرد، دورون‌ها و .... این موضوع را تأیید می‌کند. اما در مقابل تحولات جداگانه‌ای در منطقه روی دادند. وضعیت در افغانستان. آذربایجان، عراق و خلیج تغییرات ی را به همراه داشت که می‌توان گفت بر موازنه قدرت در منطقه تأثیر می‌گذارد.

هدف اساسی رژیم ایران گسترش جغرافیای انقلاب و دستیابی به حکومت جهانی اسلامیست. این موضوع یعنی گسترش و نفوذ در تمامی مناطق را هدف اساسی دومین انقلاب می‌دانند. اما واقعیت این است که ایران نسبت به گذشته تضعیف شده و اکنون تمامی توان خود را صرف محافظت از جایگاه خود در منطقه می‌کند، اما تصویری که به خارج مخابره می‌کند بسیار بزرگتر از واقعیت مسئله است. بدون شک ایران نسبت به گذشته هم در داخل و هم در خارج تضعیف شده است."

'با وعده می‌خواهند جامعه را فریب دهند و آنها را به جان هم بیاندازند'

مظلوم هفتن عضو مجلس پژاک به عواقب سیاست‌های رژیم ایران بر زندگی جامعه اشاره کرده و گفت:"وضعیت خلق و زندگی روزمره آنان روز به روز سخت‌تر می‌شود، فقر همچنان روبه گسترش است و اكثریت جامعه در زیر خط فقر بسر می‌برد، بیکاری، گرانی و افزایش تورم همراه با بی‌عدالتی اجتماعی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز حاکمیت مسائل اساسی جامعه هستند و زندگی خلق را به سوی بحران عمیق‌تر سوق می‌دهند. سفره مردم روز به روز کوچکتر می‌شود و برخی از اقلام خوراکی مدتهاست از سفره‌ خانوار‌ها حذف شد‌ه‌اند، کمبود و گرانی برخی نیازهای اساسی سفره خانوارها به مسئله‌ای جدی و همیشگی مبدل شده‌اند. به این ترتیب علی‌رغم وعده‌های برخی از مسئولان، می‌توان گفت که برخی از مسائل دارند به بحران تبدیل می‌شوند. رژیم به این واقعیت‌ها آگاه است و در تلاش است تا برای خود تدابیری را اخذ کند و در این راستا به هر راه و رویکردی دست می‌زند تا به شیوه‌ای موقت آبی بر آتش بریزد و بر عمر خود بیافزاید. غالبا فشارهای خارجی و تحریم‌ها را عامل این وضعیت نشان می‌دهند و برخی مواقع برخی از مسئولان سابق یا خود و یا افراد دیگر دخیل در سیاست را عامل این مسائل معرفی می‌کنند و تلاش می‌کنند با وعده دادن جامعه را فریب دهند و خلق را اینگونه به جان هم بیاندازند. اما دیگر جامعه پس از ۴٠ سال از واقعیت‌ها آگاه است و به شیوه‌های جداگانه نارضایتی خود را نشان می‌دهند."

'فساد سیستماتیک و لجام گسیخته سرتاپای رژیم را در برگرفته است'

هفتن در ادامه اظهار کرد که فساد سیستماتیک در رژیم ایران وجود دارد و در پیوند با موضع جامعه در قبال وضعیت مذکور گفت:"جامعه خوب می‌داند که فساد سیستماتیک و لجام‌گسیخته‌ای در داخل رژیم وجود دارد و افرای که گاه و بیگاه با عناوینی همچون سلطان کاغذ، سلطان نفت، سلطان پول و ... آشکار می‌شوند همگی افراد اساسی این رژیم هستند و آنان تمام این فرصت‌ها را از طریق روابط خود با گردانندگان رژیم کسب کرده‌اند. یعنی اینکه آب از سرچشمه گل‌آلود است. به همین دلیل جامعه دیگر به وعده‌‌های حاکمیت باور نمی‌کند و با دیده شک و گمان به آن می‌نگرد."

'زمان وعده دادن و اتلاف وقت بسر آمده است'

مظلوم هفتن عضو مجلس پژاک در پایان سخنان خود به تلاش‌های رژیم ایران برای سرکوب نارضایتی‌های جامعه اشاره کرده و افزود:"به رغم آنکه رژیم تلاش می‌کند تا به هر نحوی از نارضایتی‌های جامعه جلوگیری کند، اما آشکار است که جامعه بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کند و در فرصت و با مناسبت‌های گوناگون نارضایتی خود را ابراز می‌کند. هر اندازه حاکمیت از تمامی توان خود برای سرکوب جامعه بهره می‌گیرد، می‌توان گفت که اعتراضات به شیوه‌های گوناگون ادامه دارند و رژیم را مجبور به عقب‌نشینی می‌کنند. به عنوان مثال تداوم نارضایتی‌ها، گسترش آنان و واضح بودن خواسته‌های جامعه همراه با قبول کردن صرف هزینه از بازداشت و تا شهادت نشان می‌دهد که ترس جامعه فرو ریخته است و حاضر است به هر قیمتی خواسته‌هایش را محقق کند. این مهم و مباحث دیگر نشان می‌دهند که مسائل وارد مرحله دائمی شده و جامعه هم مصمم به دستیابی به زندگی شرافتمند است، از این ببعد هیچگونه حقارتی را نمی‌پذیرد. به همین دلیل دیگر زمان وعده داده و اتلاف زمان بسر آمده و نیاز به چاره‌یابی اساسی وجود دارد که آن نیز با احترام به جامعه و مبنا قرار دادن مطالبات و اراده طیف‌های مختلف میسر می‌باشد. همچنین با دمکراتیک نمودن قانون اساسی قطعیت می‌یابد."