"نگرانند، اما هیچ موضع‌گیری ندارند"

حافظ احمد تورهالی رئیس CÎK و عضو هیئت صلح برای دفاع از کوردستان اعلام نمود، همه طیف‌های سیاسی که با آن‌ها دیدار کرده‌اند از حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه نگران هستند.

هیئت صلح برای دفاع از کوردستان متشکل از ۷ تن است و علیه حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه در باشور کوردستان با طیف‌های سیاسی دیدار می‌کنند. حافظ احمد تورهالی رییس جامعه اسلامی کوردستان CÎK و عضو هیات اعلام نمود، نمایندگان سیاسی که با آن‌ها دیدار کردند، گفتند:"علیه حملات اشغالگرانه دولت ترکیه هستند."

هیئت صلح برای دفاع از کوردستان متشکل از حافظ احمد تورهالی رییس جامعه اسلامی کوردستان، پرفسور دکتر سالار باسیره رییس اتحایه پزشکان کورد، دکتر زینب بینیجی مشاور فعالین حقوق زنان و پناهجویان، روناک عزیز، هنرمند گلریوس جان ساتوری از سازمان لینا گان در هلند، سخنگوی اینترناسیونال ترقیخواه دانیل کاپ و ناظر سیاسی یلماز پشکفن کابا، برای جلوگیری از حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه در هولیر دیدارهایی انجام دادند. این هیئت در ساختمان پارلمان باشور کوردستان با فراکسیون‌های حزب اتحادیه میهنی کوردستان ی.ن.ک و پ.د.ک و جنبش تغییر دیدار نمودند.

همه احزاب سیاسی علیه اشغالگری هستند

حافظ احمد تورهالی رییس جامعه اسلامی کوردستان به خبرگزاری فرات اعلام نمود، آن‌ها به اقلیم کوردستان آمده‌اند تا توجه‌ها را به بکارگیری سلاح شیمیایی در حملات اشغالگرانه جلب کنند و برای این مسئله نیز با طیف‌های سیاسی باشور کوردستان دیدارهایی انجام می‌دهند.

تورهالی اعلام نمود، احزابی که در باشور کوردستان هستند، چه آن‌هایی که فراکسیون دارند و چه آن‌هایی که فراکسیون ندارند، با آن‌ها دیدار کردند. وی گفت:"نماینده حزب آزادی و دمکراسی کوردستان، حزب کمونیست کوردستان، حزب زحمت‌کشان کوردستان در پارلمان فراکسیون ندارند. او همچنین اعلام کرد، در مقابل دفتر سازمان ملل بیانیه‌ای برای پایان دادن به اشغالگری دولت ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی قرائت کرده‌اند و با سخنگویان فراکسیون‌های پ.د.ک، اتحادیه میهنی و جنبش تغییر دیدار کرده‌اند.

آن‌ها در این دیدارها گفتند که مخالف اشغالگری دولت ترکیه هستند. به‌ویژه هرچند نظرات رسمی پ.د.ک نزد افکار عمومی به نفع این اشغالگری است، اما دیدیم سخنگوی فراکسیون پ.د.ک در پارلمان از تلاش‌های اشغالگرانه ترکیه نگران است.

همه این طیف‌های سیاسی که با آن‌ها دیدار کرده‌ایم، اعلام نمودند دولت ترکیه عضو ناتو است و ناتو نیز از حملات دولت ترکیه پشتیبانی می‌کند.

ما هنوز دیدارهایمان را به پایان نرسانده‌ایم. پس‌از پایان دیدارها گزارشی در رابطه با آن‌ها آماده کرده و منتشر می‌نماییم. ما به تلاش‌های مدنی خود ادامه خواهیم داد."

موضع جنبش تغییر کاملاً مشخص بود، اما موضع‌ اتحادیه میهنی مشخص نیست و پ.د.ک نیز مسئله دارد

پروفسور دکتر سالار باسیره سیاستمدار اهل شهر سلیمانیه که پیش‌تر در دانشگاه‌های سلیمانیه و آلمان استاد دانشگاه بوده‌ است، در رابطه با این دیدارها با این ۳ طیف که فراکسیون دارند گفت:"ما با ۳ طیف دیدار کرده و در رابطه با حملات ترکیه از آن‌ها سوال پرسیدیم که چرا پارلمان که بالاترین دستگاه است در مقابل این حملات موضع‌گیری ندارند؟ موضع‌گیری فراکسیون جنبش تغییر علیه حملات کاملاً مشخص بود، اما موضع‌گیری اتحادیه میهنی و پ.د.ک آشکار نیست. حتی پ.د.ک حزب کارگران کوردستان را مسئول این حملات می‌دانند و می‌گویند: اگر پ.ک.ک در  اقلیم نباشد ترکیه حمله نمی‌کند."

قرار است این هیئت در سفر به سلیمانیه با نمایندگان طیف‌های سیاسی و روشنفکران دیدار کند.