نخست وزیر عراق سودانی در شنگال است

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق به شنگال رفت. سودانی وارد مقر لشکر ۲۰ ارتش عراق شد. ورود رسانه‌ها و شخصیت‌های شنگال به محل این دیدار ممنوع بود.

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق امروز پس از ورود به نینوا و استقبال عبدالقادر دخیل فرماندار موصل به همراه هیئتی به شنگال رفت. گفتنی است این اولین بار است که سودانی از شنگال بازدید می‌کند.

نخست وزیر سودانی از مقر لشکر ۲۰ ارتش عراق در شنگال بازدید و جلسات خود را در آنجا آغاز کرد.

ورود اصحاب رسانه به محل نشست به جز دفتر مطبوعاتی سودانی ممنوع بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده تجهیزات فنی برخی از رسانه‌ها را توقیف کردند. با توجه به این وضعیت، اطلاعات دقیقی از دستور کار نخست وزیر سودانی و پیام‌هایی که در جلسات داده است، در دست نیست.

همچنین افراد، عشایر و نمایندگان جامعه ایزدی و مردم عرب شنگال که می‌خواستند خود را به مقر لشکر ۲۰ ارتش عراق برسانند تا پیام خود را به نخست وزیر سودانی برسانند، مانع آنها شده و اجازه رفتن به آنها داده نشد. این ممانعت باعث انتقاد و واکنش مردم شنگال شد.

به گزارش دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر، سودانی برای افتتاح پروژه‌های مسکونی و خدماتی وارد دشت نینوا شده است. شنگال یکی از مکان‌هایی است که در نسل‌کشی سال ۲۰۱۴ تخریب شد. تاکنون هیچ پروژه جدی از سوی دولت عراق برای بازگشت آوارگان و بازسازی شنگال تهیه نشده است.

همچنین پس از انتخابات استان‌های عراق، دستور کار اصلی بازتعریف اداره شنگال است. مردم شنگال امیدوارند که اداره جدید بدون اراده مردم شنگال ایجاد نشود. مهم‌ترین مسئله برای مردم شنگال این است که نخست وزیر سودانی در مورد اداره جدید شنگال، بازگشت و بازسازی شنگال چه پیامی خواهد داد.