نمایندگان کوردها در بغداد طی ١۶ سال هیچ دستاورد ملی برای کورد کسب نکرده‌اند

چهار دوره از پارلمان عراق گذشته است، اما تاکنون هیچ کدام از حقوق کوردها که در قانون اساسی عراق تصویب شده است، به دست نیامده است. به همین دلیل هم خلق کورد هیچ امیدی به نمایندگان کورد در پارلمان عراق برای به دست آوردن حقوق اساسی خود ندارند.

پس از فروپاشی رژیم بعث در عراق در سال ۲۰۰۳، عراق به دولتی فدرال تبدیل شد که سیستم آن پارلمانی است و در قانون اساسی عراق نیز آمده است. به همین دلیل در سال ۲۰۰۵ اولین انتخابات شورای نمایندگان عراق انجام شد. از آن زمان تاکنون هر ۴ سال یکبار انتخابات انجام شده است.

با گذشت چهار دوره‌ی پارلمان عراق و حضور حدود ۲۵۰ نماینده کورد در پارلمان عراق در این مدت نمایندگان و حکومت سیاسی کورد در بغداد نتوانسته‌اند مهمترین حقوق قانونی کوردها در عراق را به دست آورند که یکی از آنها ماده‌ی ۱۴۰ در مورد مناطق مورد مناقشه باشور کوردستان است. همچنین به درازای این سال‌ها مسئله‌ی نفت و گاز، مسئله‌ی پیشمرگه و بودجه اقلیم کوردستان لاینحل باقی مانده‌اند.

در حالی که وظایف اصلی و مهم نمایندگان کورد در پارلمان عراق حل مسائلی هستند که به طور مستقیم به زندگی مردم مرتبط می‌باشند، اما اختلافات میان فراکسیون‌های کورد و فساد و منفعت‌طلبی حاکمان کورد در اقلیم کوردستان هیچ جایگاهی برای کوردها باقی نگذاشته است. در هر دوره‌ای فقط در زمان تبلیغات انتخابات این حقوق و مسائل مهم کوردها مورد گفتگوی طیف‌های سیاسی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر یکبار دیگر به یک دوره انتخابات دیگر برای پارلمان عراق نزدیک می‌شویم. اما متفاوت از انتخابات‌های پیشین  هموطنان این انتخابات را بیهوده می‌بینند و بسیار بدبینانه به آن نگاه کرده و تبلیغات به شیوه‌ای بسیار ضعیف انجام می‌شود. این‌ها هم به دلیل نتایج ضعیف دوره‌های پیشین است.

تعدادی از نمایندگان کورد در پارلمان عراق در این رابطه با خبرگزاری روژنیوز صحبت کرده و علت آن را به منفعت‌طلبی و فساد فراکسیون‌های حکومت اقلیم در بغداد ربط می‌دهند و معتقد هستند این دوره نیز به همان صورت دوره‌های پیشین خواهد بود.

بهار محمود عضو شورای نمایندگان عراق از فراکسیون تغییر در این رابطه می‌گوید: حکومت سیاسی کورد در پارلمان عراق به جای آنکه از مسائل مهم مانند مناطق مورد مناقشه، بودجه و نفت دفاع کند، فقط به فکر پست و مقام و پول برای خودشان هستند. زمانی که شما برای حقوق خود نجنگی، عراق نیز حاضر نیست آن را در یک سینی طلایی تقدیم کنند.

وی در ادامه گفت: هر دوره پس از دوره بعد، پارلمان بیشتر نقش خود را از دست می‌دهد و برخورد بد حکومت اقلیم هیچ ارزشی برای ما هم باقی نگذاشته و مانند آن است که در جنگی باشیم که هیچ اسلحه‌ای نداریم. اگر این دوره مانند دوره‌های پیشین پیش برود، پارلمان هیچ کاری نمی‌تواند بکند. تنها یک راه وجود دارد که حکومت سیاسی و کورد دست از منافع خود بکشند و آن هم این است که برای منافع کوردها کار کنند و به جای آنکه خواستار پست رئیس جمهوری و سایر پست‌های دیگر در عراق باشند، بهتر است که برای به دست آوردن حقوق کوردها کار کنند.

احمد حاجی رشید عضو شورای نمایندگان عراق از فراکسیون جمعیت عدالت گفت: حکومت سیاسی کورد همان سیاست از بین بردن نقش پارلمان که در اقلیم آن را اجرا کردند را نیز به پارلمان عراق منتقل کردند. همچنین تعدادی از نمایندگان بی‌اراده که دنباله‌رو دستورات حزب هستند، غیر از چند نماینده که خارج از حکومت هستند، هیچ صدای دیگری وجود ندارد و اگر آنها نیز نباشند، هیچ صدایی باقی نخواهد ماند و همه منافع و حقوق خلق کورد از بین خواهد رفت. این نماینده که در دو دوره پیشین نماینده شورای نمایندگان عراق بوده است و برای این دوره نیز خود را کاندید کرده است، می‌گوید: ما فقط می‌توانیم قول دهیم که حقایقی را که حکومت تلاش می‌کند آنها را از مردم پنهان کند، را آشکار کنیم. درباره‌ی فساد و دزدی که در عراق وجود دارد، در رابطه با فروش و غارت نفت، گاز و همچنین در رابطه با برخی قوانین مهم که تاکنون به حاشیه رانده شده‌اند، مانند قوانین پیشمرگه و نفت و گاز.

احمد حاجی رشید همچنین گفت: حکومت اقلیم همه‌ی تلاش خود را انجام می‌دهد تا ما عقب بکشیم. اما عقب‌نشینی ما و ناامید شدن مردم به معنی خالی کردن میدان برای فروختن اقلیم به عراق است.

بر اساس آخرین آمار کمیسیون انتخابات عراق، حدود ۲۵ میلیون تن حق رای دارند، اما از این تعداد کمتر از ۲۰ میلیون تن کارت رای دریافت کرده‌اند. همچنین همه‌ی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این انتخابات متفاوت از انتخابات‌های گذشته کمترین سطح مشارکت را خواهد داشت.

در این رابطه آرام جمال سازمان دهنده پیمان گاه کوردی برای انتخابات به روژ نیوز گفت: در مجموع مردم هیچ امیدی به انتخابات ندارند. تبلیغات انتخابات به شیوه‌ای بسیار سرد و ضعیف انجام می‌شود. در بیشتر مناطق هیچ تبلیغاتی آغاز نشده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد بسیار کمی در این دوره انتخابات شرکت کنند و علت آن نیز ناامیدی مردم از مسئولین و نمایندگان کورد و فریبکاری و تقلب در انتخابات است.