نقش واقعی پاراستن و واحد ضد تروریسم - ۳

واحد ضد تروریسم در اولین ساعت پس ۲۲ مورد از ۴۲ حمله هوایی ارتش ترکیه در سال‌های اخیر بیانیه‌ای صادر کرد. به نظر می‌رسد که همه آنها توسط میت تهیه شده‌اند و با عنوان کردن اینکه آنها اعضای پ‌ک‌ک هستند سعی در مشروعیت بخشیدن به آنها بوده‌اند.

همکاری میت و پاراستن

در این بخش، نوع ماموریت ضد کورد و ضد کوردستانی که پاراستن (سرویس اطلاعاتی پ‌د‌ک) و واحد ضد ترور انجام می‌دهند با چند نمونه عینی آشکار می‌شود.

«واحد ضد تروریسم کوردستان» به عنوان واحد اطلاعاتی و امنیتی وابسته به شورای امنیت اقلیم کوردستان توصیف می‌شود که به ریاست مسرور بارزانی در ۲ می ۲۰۱۱ تأسیس شد. طبق اطلاعات سال ۲۰۲۲؛ این شورا از ۵ عضو تشکیل شده است. سه نفر از اعضا از اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) و دو نفر از حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) هستند. اعضای شورای امنیت از ی‌ن‌ک به عنوان رئیس بخش امنیت منطقه‌ای (آسایش)، رئیس بخش زانیاری (سرویس اطلاعاتی ی‌ن‌ک) و بخش اطلاعاتی پیشمرگه فعالیت می‌کنند. اعضای شورای امنیت پ‌دک به عنوان مشاوران شورای امنیت و مدیران پاراستن خدمت می‌کنند. این موسسه در عمل فقط در انحصار بارزانی-پ‌دک-میت فعالیت می‌کند. از این نظر، ارزیابی‌هایی که درباره این نهاد انجام می‌شود به بارزانی‌ها و پ‌دک اشاره دارد، نه احزابی که رسما شریک هستند.

قبل از هر چیز، همه کوردها چند سوال اساسی دارند که باید در مورد این واحد پاسخ داده شود. سوالات نیز حاوی پاسخ‌های خاص خود هستند.

سوالاتی که باید پاسخ داده شود

* ماموریت اصلی این واحد چیست و به چه کسانی گزارش می‌دهد؟ تحت دستورات کدام قوه و چگونه وظایف خود را انجام می‌دهد؟ آیا قدرتی غیر از خاندان بارزانی وجود دارد که خود را مسئول بداند؟ مشروعیت آن کجاست؟

* با وجود اینکه نام این سازه «واحد ضد ترور کوردستان» است، اما واقعاً تا چه اندازه خود را در قبال مردم کورد و کوردستان مسئول می‌بیند؟ تاکنون چه خدمتی در دفاع از ملت کورد انجام داده است؟ او در برابر هجمه‌ها به مردم کورد و ارزش‌های ملی آنها در چهار بخش کوردستان چه کار، موضع و بیانیه‌ای داشته است؟ آیا حوزه مسئولیت او حفظ منافع بارزانی/پ‌دک است یا حفظ منافع ملی مردم کورد؟

* تاکنون کدام حملات، کشتار غیرنظامیان، غارت طبیعت یا آتش‌سوزی‌های انجام شده در باشور کوردستان توسط دولت ترکیه را محکوم کرده است؟ آیا او نسبت به حملات دولت ترکیه برخوردی داشته است؟ چرا او حتی یک بار دولت ترکیه را به خاطر صدها غیرنظامی کشته شده توسط هواپیماهای جنگی یا پهپادهای ترکیه محکوم نکرده است؟

* عدم ارائه یک بیانیه و یا نشان ندادن هیچ واکنشی علیه ارتش ترکیه که هدفش اشغالگری و الحاق کوردستان است و هر روز صدها بار روستاهای کوردستان را بمباران، سوزانده و ویران می‌کند و آشکارا تروریسم دولتی را انجام می‌دهد، یعنی چه؟ چرا این سازمان به اصطلاح امنیتی که کمترین واکنش دموکراتیک، انتقاد، اخبار مطبوعات آزاد یا سازمان دموکراتیک را علیه بارزانی‌ها و اداره آنها تحمل نمی‌کند، چرا در مقابل دولت فاشیست ترکیه که شهرها، شهرک‌ها، روستاها، کوه‌ها، جنگل‌ها و آب‌های کوردستان را بمباران و قتل‌عام می‌کند، حضور و واکنشی نشان نمی‌دهد؟

* این واحد که به دستگیری و مجازات اعدام دو جوان کورد به اتهام کشتن عثمان کوسه، مدیر میت که دستانش به خون هزاران میهن‌دوست و انقلابی کورد آغشته بود می‌بالید و یا هنگامی که ماسک‌های متعلق به پ‌ک‌ک که جهت حفاظت در برابر گاز‌های شیمیایی استفاده می‌شوند را ضبط کرد، نمایشی شارلاتانی به راه انداخت. تاکنون چند نفر از قاتلان شهدای باشور کوردستان را دستگیر کرده و دولت‌های اشغالگر پشت ‌پرده را افشا کرده است؟ آیا حتی یکی از صدها قتلی را که دولت ترکیه از طریق میت یا جاسوسان-کنتراها در سلیمانیه، هولیر، دهوک، مخمور، شنگال و موصل انجام داده، روشن کرده و عاملان آن را فاش کرده است؟ معیار این نهاد در تحقق عدالت چیست؟

* آیا این واحد برای مردم کورد سودی دارد؟ آیا او واقعاً از تروریسم جلوگیری می‌کند یا علیه جامعه کوردی تروریسم انجام می‌دهد؟ چند کورد را دستگیر، شکنجه و به قتل رساند؟ چند تن از کوردهای میهن‌دوست را به خاطر کمک به پ‌ک‌ک دستگیر کرده‌اند، به زندان انداخته‌اند یا مانند ژیتَم آنها را ناپدید کرده‌اند؟ او چند نفر از کوردهای میهن‌دوست را با شکنجه، تهدید و باج‌خواهی مجبور کرده است که به مامور میت تبدیل شوند؟

*اگر هدفش دفاع از منافع مردم کوردستان است چرا با دیگر سازمان‌های کوردی یا جنبش‌ها و نهادهای کوردی در سایر بخش‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند؟ کدام تامین امنیت کوردستان را مد نظر دارد. آیا کوردستان متعلق به مردم کوردستان است که ادعا می‌شود خدمت و امنیت آنها تامین می‌شود یا کوردستان بارزانی‌هاست؟

عملکرد ضد کورد و کوردستان

حال بیایید ببینیم این واحد چگونه عملکرد خود را در ضدیت با کوردها و کوردستان اجرا می‌کند:

* تا جایی که ما مشخص کرده‌ایم، «واحد ضد تروریسم کوردستان» در اولین ساعت پس از ۲۲ مورد از ۴۲ حمله هوایی انجام شده توسط دولت ترکیه در سال‌های اخیر بیانیه داده است. این اظهارات و بیانیه‌ها، به استثنای برخی موارد، در عرض سه ساعت پس از رویدادها ارائه شده است. این واقعیت که او به اندازه کافی می‌داند که بتواند یک بیانیه فوری در مورد برخی حملات بدهد، ارتباط او با میت را آشکار می‌کند. نکته جالب این است که اگرچه صدها غیرنظامی در این حملات کشته شدند، اما همه اظهارات آنها ادعا می‌کرد که کسانی که جان خود را از دست داده‌اند از اعضای پ‌ک‌ک هستند.

* اظهارات وزارت دفاع ملی ترکیه و میت مبنا قرار گرفته و در هیچ یک از این اظهارات به کشته شدن غیرنظامیان اشاره نشده است.

* روابطش با میت فقط به مشروعیت بخشیدن به حملات و به اشتراک‌گذاری اطلاعات محدود نمی‌شود، بلکه شامل عملیات مشترک نیز می‌شود. یک هماهنگی مرکزی به منظور ادامه حملات علیه پ‌ک‌ک و حملات اشغالگری به باشور کوردستان در منطقه وسیع‌تری ایجاد شده است. اطلاعات و اسناد مربوط به فعالیت‌های مشترک پاراستن/ واحد ضد تروریسم و میت در مقاطع مختلف در مطبوعات آزاد کورد منتشر شد. گزارش شده است که ۴ مرکز کاری مشترک توسط پ‌دک و میت در مناطق زاخو، دهوک، آمدیه و برادوست ایجاد شده است. در این مراکز برنامه‌های جاسوسی، شناسایی و حمله به صورت هماهنگ علیه پ‌ک‌ک تهیه شده‌اند. گفته شد که یکی از مراکز در کوه پرَفاته بین بارزان/بالَکایَتی بود و شناسایی و فعالیت‌های نظامی بسیاری در اینجا انجام شد. گفته شد که در مرکز دوم واقع در ورودی تونل بین زاخو-دهوک، فعالیت‌هایی با هدف تبدیل کردن انسان‌ها به جاسوسی و تعیین محل استقرار گریلاهای پ‌ک‌ک انجام شد.

* دولت ترکیه در ۲۳ اوت ۲۰۲۴ با یک فروند پهپاد مسلح در منطقه سیدصادق از توابع استان سلیمانیه به یک خودروی غیرنظامی حمله کرد. دو خبرنگار زن به نام‌های گلستان تارا و هیرو بهاالدین به شهادت رسیدند. واحد مبارزه با تروریسم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک پهپاد متعلق به ارتش ترکیه خودرویی را که مبارزان پ‌ک‌ک داخل آن بودند را در نزدیکی روستای تپه‌رَشه از توابع شهرستان سیدصادق استان سلیمانیه هدف قرار داد که در پی آن یک مقام پ‌ک‌ک، راننده و یک مبارز همراهش کشته شدند.» او سعی کرد با به تصویر کشیدن خبرنگاران غیرنظامی شهید به عنوان مبارزان مسلح، این حمله را مشروعیت بخشد. علیرغم همه اظهارات مقامات ی‌ن‌ک از جمله «قتل‌شدگان روزنامه‌نگاران غیرنظامی بودند»، روزها به رویکرد خود ادامه دادند. اظهارات این واحد بلافاصله پس از حمله نشان می‌دهد که او از قبل از حمله آگاه بوده است. محتوای این بیانیه از قبل توسط خود میت تهیه شده و پاراستن آن را در اختیار مطبوعات قرار داد. رابطه آن با میت بر اساس تایید مستقیم یا غیرمستقیم عملیات، کشتار و حملات تروریستی انجام شده توسط دولت ترکیه است. این واحدی است که بیانیه‌های یکجانبه میت را در سطح محلی تایید می‌کند و بنابراین به عنوان یک دنباله‌ی میت کار می‌کند.

رسانه‌های آن نیز همینطور هستند

با وجود اینکه سازمان‌های رسانه‌ای تنها بخش کوچکی از حملات دولت ترکیه را ارائه می‌دهند، رویکردی غیراخلاقی دارند و از لحنی بسیار موذیانه و مبهم استفاده می‌کنند و با مشروع نشان دادن کشتارهای دولت ترکیه، جنبش آزادی کورد یا مردم غیرنظامی را مجرم معرفی می‌کند. با برحق و مشروع نشان دادن این حملات سعی می‌کند تا بر حملات تروریستی انجام شده توسط دولت ترکیه و قتل‌هایی که انجام می‌دهد سرپوش بگذارد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

* وبسایت باس‌نیوز مورخ ۸ نوامبر ۲۰۲۰: قاسم شَشو فرمانده پیشمرگ‌ها در بیانیه‌ای به پایگاه خبری مبنی بر اینکه عصر امروز یک خودروی مبارزان پ‌ک‌ک در منطقه برا در سنجار هدف حملات مبارزان ترکیه قرار گرفت.

* شبکه تلویزیونی و وبسایت رووداو مورخ ۱ فوریه ۲۰۲۲: ترکیه حمله هوایی جدیدی به مخمور انجام داد. یک مقام بهداشتی شهرک مخمور به رووداو تایید کرد که هشت نفر از جمله غیرنظامیان و مبارزان پ‌ک‌ک کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند.

* رووداو مورخ ۲۱ می ۲۰۲۲: یک خودرو با ظن حمله هوایی ترکیه هدف قرار گرفت.

* رووداو مورخ ۲۱ می ۲۰۲۲: در حمله هوایی که گمان می‌رود توسط ترکیه به سلیمانیه انجام شد ۵ نفر کشته شدند.

* رووداو مورخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲: یک پهپاد که گمان می‌رود متعلق به ترکیه است مقر ی‌ب‌ش را هدف قرار داد.

* رووداو مورخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۳: در حملات هوایی که گمان می‌رود توسط ترکیه در سلیمانیه انجام شد ۲ نفر کشته شدند.

* رووداو مورخ ۲۳ می ۲۰۲۳: ۳ عضو ی‌ب‌ش در حملات پهپادهای ترکیه در شنگال کشته شدند.

* رووداو مورخ ۱ ژوئن ۲۰۲۳: یک پهپاد که گمان می‌رود متعلق به ترکیه است شنگال را هدف قرار داد.

* رووداو مورخ ۱۱ اوت ۲۰۲۲: پهپاد ناشناس سه نفر را در سلیمانیه کشت.

* شبکه تلویزیونی و وبسایت کوردستان ۲۴ (K24) مورخ ۲۴ اوت ۲۰۲۳: اداره مبارزه با تروریسم اقلیم کوردستان روز پنجشنبه اعلام کرد که یک پهپاد ترکیه یک چادر که مبارزان حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) در آن بودند را در منطقه سیدکان اربیل هدف قرار داد که در نتیجه آن ۴ مبارز از جمله دو لیدر کشته شدند.

* رووداو مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳: پهپاد ترکیه اعضای پ‌ک‌ک را در دهوک هدف قرار داد.

* رووداو مورخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳: یک زن در حمله هوایی در نزدیکی کرکوک که گمان می‌رود توسط ترکیه انجام شد کشته شد.

* K24 مورخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳: حداقل ۹ مبارز پ‌ک‌ک در حملات هوایی ترکیه کشته شدند.

* رووداو مورخ ۲ آوریل ۲۰۲۴: پهپاد ترکیه فرمانده پ‌ک‌ک را در شنگال کشت

* K24 مورخ ۸ جولای ۲۰۲۴: حمله پهپادی به خودروی حامل اعضای پ‌ک‌ک در شنگال.

* K24 مورخ ۲۳ اوت ۲۰۲۴: یک پهپاد متعلق به ارتش ترکیه یک خودروی حامل مبارزان پ‌ک‌ک را در نزدیکی روستای تپه‌رَشه در منطقه سیدصادق از توابع استان سلیمانیه هدف قرار داد که در نتیجه یک مقام پ‌ک‌ک، راننده آن و یک مبارز همراهشان کشته شدند.