نوروز هاتای: راه‌حل در امرالی است

چیدم کلچگون اوچار ریاست مشترک کل د‌ب‌پ در نوروز دامنه‌ی کوه آمانسون سخنرانی کرد و نقشه‌ی راه نوروز ۲۰۱۳ را یادآوری کرد و گفت، راه‌حل مسئله‌ی کورد نزد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است.

نوروز در هاتای با شعار «بپاخیز، زمان آزادی و پیروزی است» در محله‌ی آلتوجاک منطقه‌ی دورتیول هاتای برگزار شد. زنان و جوانان با پوشیدن لباس ملی خود به صورت گسترده در مراسم نوروز شرکت داشتند.

هیدر سیملی‌ ریاست مشترک حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها شعبه‌ی دورتیول به سخنرانی پرداخت و درخواست کرد تا به مطالبات زندانیان شرکت کرده در اعتصاب غذا که آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و راه‌حل مسئله‌ی کورد است، عمل شود.

سپس پیام رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که برای نوروز ۲۰۱۳ فرستاده شده بود، قرائت شد و نامزدهای انتخاباتی دَم پارتی در این منطقه به سخنرانی پرداختند و گفتند: «زمان برچیدن انزواست» و خواستار مبارزات متحدانه شدند.

چیدم کلچگون اوچار ریاست مشترک کل حزب مناطق دمکراتیک (د‌ب‌پ) اعلام کرد نوروز راهپیمایی طولانی مدت آزادی است، هویت مبارزات خلق کورد است.

چیدم کلچگون اوچار به تلاش‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای راه‌حل‌ توجه کرد و نقشه‌ی راه نوروز ۲۰۱۳ را یادآوری کرد و اعلام نمود این نقشه‌ی راه برای توقف اشک و قتل در ترکیه بود، نزد تمامی بخش‌های جامعه پذیرفته شد. در ادامه گفت: «این نقشه‌ی راه به معنای صلح و برابری و آزادی و عدالت و قانون بود در ترکیه، این به درد چه کسی نمی‌خورد؟ بدون شک به درد حکومت حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌پ) و حزب حرکت ملی (م‌ه‌‌پ) نمی‌خورد، به همین سبب گفتند ‘روند راه‌حل‌’ را متوقف کردیم و بار دیگر به نسل‌کشی روی آوردند.»

اوچار تاکید کرد که مبنای مشکلات ترکیه، مسئله‌ی کورد است، در ادامه اعلام کرد که راه‌حل‌ مسئله‌ی کورد در امرالی است.

سپس چیدم کلچگون اوچار و مادران صلح آتش نوروز را روشن کردند.

مراسم با آواز و پایکوبی به پایان رسید.