نوروز نمادی ملی است و ما آن را در بنار قندیل جشن می‌گیریم

سارا رضا ،عضو جنبش آزادی، درمورد نوروز امسال گفت: « نوروز نمادی ملی است و جشن گرفتن نوروز در بنار قندیل فرهنگی زیبا و بزرگ است، همه با هم نوروز را در بنار قندیل جشن می‌گیریم.»

سارا رضا عضو جنبش آزادی کوردستان، درمورد جشن نوروز و تاریخچه‌ی آن به خبرگزاری فرات گفت: « نوروز مراسمی ویژه است و نماد ملی و نماد مبارزه است. مبارزه کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم ضحاک به خلق ما است. بزرگداشت این مراسم نمادی برای آزادی‌خواهی و مبارزه علیه ضحاک زمان مانند همه دولتهای ابرقدرت و ترکیه فاشیست و به ویژه اردوغان که دشمن خلق کورد است، میباشد. برای همین ما نوروز را هر سال مانند یک مناسبت ملی جشن می‌گیریم.»

وی همچنین در مورد اهمیت مناسبت نوروز در بنار قندیل گفت: « قبل از ظهور اسلام کوردها زرتشتی بودند و آتش رامقدس می‌دانستند، به همین دلیل علاقه زیادی به کوه و دشت داشتند و به آتش نیاز داشتند، برای همین نوروز قندیل بقای فرهنگ زیبا و بزرگ کوردها است. کوردها در هر چهار بخش کوردستان و مردم خارج از میهن هر سال نوروز را در قندیل رنگا رنگ و زیبا جشن می‌گیرند، این مایه‌ی افتخارو بقای فرهنگی ملی است. هرملتی مناسبت خاص خود را دارد که آنرا جشن می‌گیرد، خلق کورد هم جشن نوروز را دارد و هرسال این مناسبت را جشن می‌گیرد.»

سارا رضا، درمورد تدارکات نوروز امسال در بنار قندیل گفت: « ما هر سال درهمه مناطق مختلف مانند؛ سلیمانیه ، کرکوک ، قلادزه، هولیر، گرمیان و ... گروهی تشکیل می‌دهیم، این گروه برای نوروز قندیل فراخوان می‌دهند و شماره تلفنی برای تماس مردم اعلام می‌کنند تا همه دراین مناسبت شرکت کنند. امسال با مصادف شدن ماه رمضان و جشن نوروز تدارکات زیادی آماده شده است. غذا و چادر برای همه شرکت کنندگان تهیه شده است که می‌توانند در آنجا افطاری کنند. شب هم برنامه پخش زنده خواهیم داشت. دختران و پسران با مشعل آتش از کوه‌ها  پایین می‌آیند و آتش مورد نیاز برای همه وجود دارد.»

سارا رضا در پایان سخنانش به همه‌ی خلق تبریک گفت و از همه دعوت نمود که برای جشن گرفتن نوروز، جشن ملی در بنار قندیل حضور یابند.