نیروهای بین‌المللی انزوای تحمیلی بر امرالی را تشدید کرده و کوردها را هدف حملات خود قرار دادند

سال ۲۰۲۰ کورد بیش از هر زمان دیگری مورد هدف قرار گرفت. نیروهای بین‌المللی انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد را تشدید کرده و طرح‌های اشغالگرانه و انکار کورد را تداوم بخشیدند. کورد نیز به رغم حاکم بودن شرایط دشوار ناشی از گسترش کرونا، در مقابل حملات مقاومت کرد

در سطح جهانی و خاورمیانه، کوردهایی که در مسیر پارادایم جامعه دمکراتیک، اکولوژیک و زن آزاد حرکت کردند، هموراه هدف نیروهای بین‌المللی قرار گرفتند. کوردهایی که در مقابله با سیاستهای فرادستانه و حاکمیت قدم برداشتند و سیاست دمکراتیک را مبنای عمل سیاسی خود قرار دادند، در مقابل طرح‌ها و برنامه‌های دشمنان مبارزه کردند. خصوصا که هر زمان رهبر خلق کورد به منظور دست‌یابی به راه‌حلی دمکراتیک پیشنهادات خود را با خلق در میان می‌گذاشت، هر زمان که خواهان اتحاد خلق کورد شد، انزوای وی تشدید شد. نیروهای بین‌المللی نیز از طریق ترکیه انزوا را تشدید کرده و راه را بر سیاستهای دموکراتیک بستند.

حمله به گری سپی و سریکانی ادامه دارد

حمله به کورد همچنان ادامه دارد، بعد از همکاری روسیه و آمریکا، ترکیه وارد عفرین، گری سپی و سریکانی شده و تبهکاران وابسته به این کشور حملات خود را به شهرهای کوردستان ادامه دادند. در مقابل این حملات سازمان‌ها و احزاب کورد همواره بر اتحاد ملی تاکید کردند. ۸ حزب کوردی شمال کوردستان در جریان انتخابات داخلی بین خود، گفتار گروه اتحاد کوردستانی را ایجاد کرده و در ۱۸ ژانویه در آمد گردهم آمده و نقشه‌ای را در این رابطه طراحی کردند. در استهکلم نیز بسیاری از هنرمندان کورد گردهم آمده و برای اتحاد کورد کنسرتی را برگزار کردند.

اوجالان: کورد پایه سوم است

در ۲۷ فوریه وزیر کشور ترکیه، سلیمان سویلو اعلام کرد که امرالی دچار اتش سوزی شده است. وکلای دفتر حقوقی سده به منظور اطلاع از وضعیت موکلشان، به دادستانی بورسا مراجعه کردند. خانواده‌هایی که مراجعه آنها رد شد، بار دیگر به مسئولان ذیربط مراجعه کردند. بعد از مراجعه خانواده‌ها اینبار موافقت شد که خانواده از امرالی دیدار کنند. در نتیجه در ۲ مارس خانواده‌ها موفق به دیدار از امرالی شدند. خانواده‌ها در امرالی با اوجالان، ویسی آکتاش و عمر خیری کونار ملاقات کردند. زمانی که محمد اوجالان موفق به دیدار با رهبر خلق کورد شد، رهبر آپو به وی گفته بود که برای حل مسائل و مشکلات خاورمیانه باید براساس معیار عمل نمود. اکنون به شما می‌گویم اگر شما در منطقه به نیرو تبدیل نشوید، نگاه کنید که اکنون در ترکیه میزی با دو پایه وجود دارد. در میان جنبش شما جنبشهای چپ گرای دیگر نیز وجود دارند. کورد اکثریت ان را تشکیل می‌دهد. خلق‌های دیگری نیز وجود دارند. شما نیز باید به پایه دیگر [این میز مذاکره و توازن نیرو] تبدیل شوید. در این صورت است که شما به نیرو تبدیل می‌شوید. اگر این میز از سه پایه برخوردار باشد، میز بر زمین نمی‌افتد. به همین دلیل تلاش‌های مای کورد، پایه سوم ان را تشکیل می‌دهد. برای آنکه پایه سوم تشکیل شود، لازم است که بزرگ شده و گسترش پیدا کنیم. در این دیدار در رابطه با نهادهای دمکراتیک بحث کرده بود. رهبر آپو در این دیدار گفته بود که شخصیتها نه به خود بلکه باید برای نهادها و خلق‌های خود خدمت کنند.

علیرغم ممنوعیتهای ناشی از شیوع کرونا، مراسم نوروز نیز برگزار شد. اما خانواده‌ها مراسم نوروز را در خانه‌های خود برگزار کردند. از طرف دیگر وزیر کشور گماشتگانی را بر شهرداریهای الیح، نورشین، گل، ارغنی، فارقین، لیجه، خلفتی، شهرک جوانیکا، ادیر، سیرت، مسریچ، هاول و شهرک آلتینووا تحمیل کرد.

رویدادهای زینی ورتی

عملیات ترکیه در منطقه فدرال جنوب کوردستان نیز همچنان ادامه پیدا کرد. پیشمرگه‌های پارت دمکرات کوردستان در منطقه زینی ورتی که تحت کنترل اتحادیه میهنی کوردستان است، مستقر شدند و هوایپماهای جنگی ارتش ترک در ۱۵ آوریل منطقه را بمباران کردند. در جریان حمله هوایی ۳ عضو نیروهای مدافع خلق جان خود را از دست داده و همین اقدام باعث تنش شد.

پیام اوجالان برای اتحاد

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بعد از ۲۱ سال برای نخستین بار از طریق تلفن با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کرد. اوجالان در تماس تلفنی خود بر اتحاد ملی تاکید کرده و خواست اجازه هیچگونه برخوردی داده نشود.

در ۱۵ مه نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها با زبان کوردی لایحه‌ای را به مجلس پیشنهاد کردند. اما هیات رئیسه مجلس لایحه به زبان کوردی را رد کرد.

احزاب و سازمان‌های کورد در شمال-شرق سوریه تحت عنوان اتحاد ملی کورد، دست به ایجاد اتحادیه زدند. تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها در چارچوب برنامه مبارزه دمکراتیک فعالیتهای خود را آغاز کرد.

در ژوئن سال ۲۰۲۰ مجلس ترکیه لیلا گووَن و موسی فارس اوغلولاری از حزب دمکراتیک خلق‌ها و انیس بربری اوغلو از حزب جمهوری خلق را از مجلس اخراج کرد. تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر ادرنه و جولمرگ به سوی آنکارا تظاهراتی را سازماندهی کردند. از طرف دیگر هواپیماهای ارتش ترک کمپ پناهندگان مخمور، شنگال و قندیل را به صورت همزمان بمباران کردند. بمباران‌ها در منطقه ادامه پیدا کردند. در مقابل آن در جنوب کوردستان بیانیه‌ای به امضای ۵۰ هزار نفر منتشر شد که در آن خلقمان خواهان خروج نیروهای ترک از منطقه فدرال اقلیم جنوب کوردستان شدند.

عملیات علیه سازمان‌ها و نهادهای کوردی در شمال کوردستان همچنان ادامه یافت. در ۲۶ ژوئن نیروهای امنیتی به ساختمان کنگره جامعه دمکراتیک حمله کرده و دفتر مرکزی آن را مهروموم کردند.

تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها در ۱۵ ژوئیه‌ گزارش دشمنی کورد را منتشر کرد. از طرف دیگر ۱۰۱ شخصیت سرشناس در مقابل سیاستهای آ.ک.پ بیانیه‌ای را منتشر کرده و از جوانان خواستند که به مبارزات دمکراتیک بپیوندند. بعد از آن ۴۰۴ شهروند اعم از روشنفکر، نیسنده، روزنامه‌نگار و آکادمیسین از این بیانیه حمایت کردند.

غارت، شکنجه و تجاوز

در تمام سال گذشته حمله علیه کورد ادامه یافت. غارت، تعدی علیه زنان کورد نیز همراه با حملات ادامه یافتند. گلستان دوک (۲۱ ساله) دانشجوی دانشگاه مونزور مفقود شد و همچنان از سرنوشت وی خبری در دست نیست. در شرنخ و الیح با تجاوز  تعدی نیروهای پلیس مواجه شدند. سرگروهبان موسی اورهان که در یکی از این رویدادها دست داشت، از زندان آزاد شد.

تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها در اول سپتامبر، به مناسبت روز جهانی صلح بیانیه صلح را منتشر کرد. در ۲۳ سپتامبر انزوای تشدید شده مجددی را بر رهبر خلق کورد تحمیل کردند و دستور ممنوعیت هر گونه ملاقاتی با وی صادر شد.

در ماه سپتامبر پرونده تحقیق و تفحص کوبانی به جریان افتاد. در همین رابطه ۸۲ نفر بازداشت شدند و شهردار مشترک قارص، آیهان بیلگن، آیلا آکات نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان و ۱۷ سیاستمدار دیگر دستگیر شدند.

جنبش زنان آزاد در مقابله با حملات سیاسی در ۱۵ سپتامبر کارزار از خود دفاع می‌کنیم را آغاز کرد. تشکیلات گنگره جامعه دمکراتیک، جنبش زنان آزاد و حزب مناطق دمکراتیک «کارزار اتحاد خود را ایجاد می‌کنیم، انزوا را در هم می‌شکنیم، آزادی را تحقق می‌بخشیم» را آغاز کردند. جوانان نیز کارزار حرکت کنید را آغاز کردند. از طرف دیگر موضعگیریهای پارت دمکرات کوردستان در رابطه با زینی ورته نیز به نطقه گاره و متینا نیز کشیده شده و ادامه پیدا کرد. احزاب مشتکل در ائتلاف انتخاباتی کوردستان در ۲۴ اکتبر در آمد اجتماع کردند.

آغاز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

زندانیان سیاسی پرونده پ.ک.ک و پاژک در مقابله با انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد در ۲۷ نوامبر به اعتصاب غذای بدون بازگشت و نامحدود دست زدند.

لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در ۲۲ دسامبر محاکمه شد و دادگاه آمد ۲۲ سال و ۳ ماه زندان را به وی ابلاغ کرد. گووَن در ۲۳ دسامبر دستگیر شده و به زندان امد و از آنجا به زندان خارپوت اعزام شد. دادگاه حقوق بشر اروپا بار دیگر در دسامبر درخواست کرد تا ریاست مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها، صلاح الدین دمیرتاش از زندان آزاد شود. اما رجب اردوغان اعلام کرد که این درخواست را به رسمیت نمی‌شناسد. وکلا به دادگاه مراجعه کرده اما درخواست وکلا از سوی دادگاه رد شد.

ماه ژانویه

۷ ژانویه: دادگاه وان با ادعای توهین به رئیس جمهوری فیگن یوکسکداغ را به پرداخت ۱ هزار و ۷۴۰ لیره محکوم کرد.

۱۰ ژانویه: دادگاه آمد نماینده پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها چاغلار دمیرل را با ادعای عضویت در سازمان به تحمل ۷ سال و ۶ ماه زندان محکوم کرد.

۱۵ ژانویه: حمله مسلحانه به دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در استانبول، مهاجم دستگیر شد.

۱۸ ژانویه: کنگره جامعه دمکراتیک و ۸ حزب دیگر کوردی نقشه راهی را برای اتحاد کوردستانی ارائه داه و نشستی را در این رابطه برگزار کردند.

۲۳ ژانویه: وکلای دفتر حقوقی سده ابلاغیه ممنوعیت دیدار خانواده رهبر آپو و سه زندانی دیگر را به دادگاه قانون اساسی منعکس کردند.

فوریه

۱ فوریه: زنان کورد و دیگر مناطق جهان با پیشنهاد جنبش زنان آزاد کنفرانسی را در آمد برگزار کردند.

۲ فوریه: داعش به کمپ پناهندگان مخمور در اقلیم جنوب کوردستان حمله کرد.

۶ فوریه: حزب شورای میهنی کورد سوریه دفتر خود را در کوبانی بازگشایی کرد.

۵-۶ فوریه: شانزدهمین کنفرانس کورد تحت عنوان اتحادیه اروپا، خاورمیانه و کورد در پارلمان اروپا برگزار شد.

۲۳ فوریه: حزب دمکراتیک خلق‌ها چهارمین کنگره عمومی خود را برگزار و مدحت سنجار پروین بولدان به عنوان روسای مشترک این حزب برگزیده شدند.

۲۴ فوریه: هنرمندان کورد در کنسرت اتحاد کوردی در استکهلم شرکت کردند.

۲۵ فوریه: در رابطه با انزوای تشدید شده علیه رهبر خلق کورد، وکلای رهبری به کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا مراجعه کردند.

- دولت باخچلی رئیس حزب م.ه.پ از دادستانی خواست که پرونده‌ای را در رابطه با برگزاری کنگره حزب دمکراتیک خلق‌ها بگشاید. همزمان با آن دادگاه عالی آیسل توغلوک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

۲۵ فوریه: حزب اتحاد دمکراتیک هشتمین کنگره عادی و عمومی خود را در برگزار و انور مسلم و عایشه حسو به ریاست مشترک این حزب برگزیده شدند.

- رجب اردوغان از جمهوری آذربایجان بازگشته و در رابطه با کنگره حزب دمکراتیک خلق‌ها اظهار داشت که: روند محاکمه این حزب پیگیری و گسترش می‌یابد. پرونده‌های جدیدی در این رابطه باید گشوده شوند. نگویید چرا رئیس جمهوری اینگونه گفته است. تمامی اقدامات این حزب غیر قانونی و جرم است.

۲۷ فوریه: وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که در امرالی آتش سوزی روی داده است.

مارس

۹ مارس: احمد سلجوق میزراکلی شهردار کلانشهر آمد به ۹ سال و ۱۵ روز زندان محکوم شد.

۱۰ مارس: ژیتم در یکی از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود ۸ نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها را تهدید کرد.

۱۲ مارس: جولمرگ و نواحی اطراف آن به عنوان منطقه امنیتی ویژه معرفی و رفت و آمد شهروندان ممنوع شد.

۲۱ مارس: به دلیل پندمی کرونا برگزاری عمومی مراسم نوروز لغو شد. خلق در منازل خود مراسم شادباش نوروز را برگزار کردند.

۲۳ مارس: بنا به دستور وزارت کشور، گماشتگان دولت ترک بر شهرداری‌های الیح، نورشین، فارقین، لیجه، ارخنی، گل، مارت، باتمان، بدلیسیه، سیلوان تحمیل شدند.

آوریل

۵ آوریل: حزب دمکراتیک خلق‌ها به مناسبت شیوع کرونا کارزار همیاری را اعلام کرد.

۱۰ آوریل: جنازه شهید عگید ایپک که در جریان نبردی با ارتش اشغالگر ترک جان خود را از دست داده بود، از طریق اداره پست به خانواده وی تحویل داده شد.

۱۴ آوریل: قانون آزادی محکومان در مجلس تصویب شد، اما زندانیان سیاسی کورد شامل این قانون نشدند.

۱۵ آوریل: نیروهای مسلح ترک به نواحی اطراف کمپ پناهندگان مخمور حمله کردند.

۱۹ آوریل: پارت دمکرات کوردستان در منطقه زینی ورته دست به اقدامات تحریک کننده زد.

۲۷ آوریل: رهبر خلق کورد بعد از ۲۱ سال برای نخستین بار با خانواده خود از طریق تلفن تماس برقرار کرد.

مه

۱۵ مه: بنابه دستور وزارت کشور، گماشتگان دولتی بر شهرداری‌های ایغدیر، سیرت، میسریچ، هاول و شهرک آتونووا گماشته شدند.

۱۸ مه: ۲۶۲ جنازه دفن شده در آرامستان خرزان نبش قبر شده و در آرامستانی در زیر پیاده‌روهای استانبول در پاکت‌های پلاستیکی کشف شد.

۱۹ مه: نیروهای سیاسی و احزاب سیاسی کورد در روژآوای کوردستان در چارچوب تلاش برای اتحاد ملی سازمان چتری را تحت عنوان احزاب اتحادیه میهنی کورد تاسیس کردند.

۲۲ مه: بسیاری از اعضای انجمن زنان رُز در چارچوب پرونده تحقیق و تفحص از جنبش زنان آزاد دستگیر شدند.

۲۹ مه: مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک اعلان کرد: قدم نخست دیالوگ بین نیروهای کورد با پیروزی خاتمه یافته است. وارد مرحله دوم می‌شویم.

ژوئن:

ا ژوئن: حزب دمکراتیک خلق‌ها برنامه مبارزه دمکراتیک خود را اعلام نمود.

۴ ژوئن: لغو مصونیت پارلمانی لیلا گوون و موسی فارس اوغلولاری

۱۵ ژوئن: حزب دمکراتیک خلق‌ها در جولمرگ و اردنه دو راهپیمایی دمکراتیک را آغاز کرد.

۱۷ ژوئن: احزاب اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد سوریه در چارچوب پیمان دهوک در سال ۲۰۱۴، به تفاهم دست یافتند. هواپیماهای ارتش ترک کمپ پناهندگان مخمور و شنگال و قندیل را بمباران کردند.

۲۶ ژوئن: در چارچوب پرونده کنگره جامعه دمکراتیک، ۴۵ نفر بازداشت و ۲۲ نفر از آنان زندانی شدند، همچنین دفتر کنگره جامعه دمکراتیک مهروموم شد.

ژوئیه

۷ ژوئیه: حزب دمکراتیک خلق‌ها در چارچوب برنامه مبارزه دمکراتیک، دیدارهای دمکراتیک را با آحاد خلق آغاز کرد.

۱۴ ژوئیه: سرگروهیان آی. ای در شرنخ به یک دختر۱۳ ساله تعدی کرد.

- ایران دو زندانی سیاسی کورد را به اسامی صابر شیخ زاده و دیاکو رسولزاده به دار آویخت.

- روسای احزاب دمکراتیک خلق‌ها و حزب مناطق دمکراتیک در دیلوک همراه با ۳۱ نفر دیگر دستگیر شدند.

۱۵ ژوئیه: حزب دمکراتیک خلق‌ها گزارش دشمنی با کورد را منتشر کرد.

۲۱ ژوئیه: ۱۰۱ شخصیت از خطهای سیاسی و سنتهای مختلف فکری خواهان اتحاد دمکراتیک شدند.

۲۶ ژوئیه: هواپیماهای ارتش ترک نواحی اطراف آمیدی را بمباران کردند.

۳۰ ژوئیه: ادعانامه‌ای علیه ۳۵ زندانی و ۶۱ سیاستمدار کورد از سوی قوه قضائیه ترکیه تنظیم شد.

اگوست:

۵ اگوست: کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا با ارائه گزارشی، خواهان بهبود وضعیت امرالی شد.

۱۲ اگوست: ۴۰۴۰ شهروند از جمله نویسندگان، روزنامه‌نگاران و آکادمیسینها، موزیسینها از اتحاد دمکراتیک ۱۰۱ شخصیت حمایت کردند.

۱۶ اگوست: امضای ۵۰ هزار نفر از شهروندان جنوب کوردستان برای خروج نیروهای مسلح ترک از جنوب کوردستان.

۱۸ اگوست: ایپک ار زن جوان ١٨ ساله‌ اهل الیح که از سوی موسی اورهان سرگروهبان ترک مورد تجاوز قرار گرفته بود، پس از آنکه اقدام به خودکشی کرد به بیمارستان منتقل شد اما پس از ٣٣ روز مراقبت‌ در بیمارستان جانباخت.

- در شهرهای اقلیم کوردستان مردم به میدان‌ها ریختند و اعتراض خود را نسبت به سکوت حکومت اقلیم در مورد حملات رژیم ترک، بحران اقتصادی، فساد اداری و فقدان خدمات اعلام کردند و خواستار استعفای مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان شدند.

٣١ آگوست: پروین بولدان و مدحت سنجار روئسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها "پیش‌نویس فراخوان صلح" را در مجلس اعلام کردند.

- هیئت مجلس سوریه دمکراتیک (م.س.د) و مسئولان حزب اراده خلق (سوریه) برای دستیابی حل سیاسی در این کشور توافقنامه‌ای را در مسکو امضا کردند.

سپتامبر

١۵ سپتامبر: جنبش زنان آزاد کارزار «از خود دفاع می‌کنیم» را آغاز کردند.

٢٣ سپتامبر: ملاقات خانوادگی با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای ۶ ماه ممنوع اعلام شد.

٢۵ سپتامبر: در بازجویی در مورد فعالیت‌های کوبانی اعضای موقت هیئت کمیته مرکزی ه.د.پ بازداشت شدند.

اکتبر

٢ اکتبر: روئسای مشترک ک.ج.د، د.ب.پ و سخنگوی مشترک جنبش زنان آزاد در بیانیه‌ای کارزار مشترکی را تحت عنوان «کارزار اتحاد خود را ایجاد می‌کنیم، انزوا را در هم می‌شکنیم، آزادی را تحقق می‌بخشیم» آغاز کردند.

٩ اکتبر: پ.د.ک و حکومت مرکزی عراق توافقنامه‌ای را علیه مردم شنگال امضا کردند. خلق ایزدی این توافق را خیانت تازه پ.د.ک علیه خود و تداوم قتلعام اعلام کردند.

٢۴ اکتبر: احزاب کورد که در شمال کوردستان در ائتلاف انتخاباتی جای گرفته بودند، تصمیم گرفتند که این پلتفرم را دائمی نمایند.

نوامبر

٢٧ نوامبر: زندانیان سیاسی در زندان‌های رژیم ترک برای در هم شکستن حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و پایان دادن به نقض گسترده حقوق بشر در زندان‌ها دست به اعتصاب غذا زدند.

دسامبر

٨ دسامبر: خلق کورد در جنوب کوردستان یکبار دیگر به میدان‌ها سرازیر شده و بحران اقتصادی و فساد لجام گسیخته در حکومت پ.د.ک و ی.ن.ک را محکوم کرد.

١١ دسامبر: دولت باغچلی رئیس حزب فاشیستی م.ه.پ خواستار تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها شد.

١۵ دسامبر: مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک حمله نظامیان پ.د.ک به گریلاهای پ.ک.ک را محکوم کرده و آنرا نقشه‌ای برای نابودی دستاوردهای کوردها خواند.

١٧ دسامبر: مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق به درخواست رجب اردوغان رئیس جمهور ترک به آنکارا سفر کرد و برای نابودی دستاوردهای کوردها رایزنی کردند.

٢٢ دسامبر: لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک به ٢٢ سال و ٣ ماه زندان محکوم شده و همان روز بازداشت شد.

- دادگاه حقوق بشر اروپا خواستار آزادی فوری صلاح‌الدین دمیرتاش شد.

منبع: MA