پ.ک.ک: یاد رفیق فاضل را زنده نگه می‌داریم

پ.ک.ک اعلام کرد که فاضل بوتان از چهره‌های برجسته جنبش آزادی و مبارزات گریلا به شهادت رسیده است. پ.ک.ک اعلام کرد که یاد بوتان را به عنوان رفیقی که تمام وجودش را به رهبری، مبارزه، جنگ گریلایی و پ.ک.ک تقدیم کرده بود، گرامی می داریم.

حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) به اطلاع می‌رساند که فاضل بوتان که در سال ۱۹۸۸ به جنبش آزادی پیوست و سمت‌هایی مانند مدیریت قرارگاه مرکزی ه.پ.گ، شورای فرماندهی ه.پ.گ و فرماندهی منطقه قندیل را برعهده داشت، در سال ۲۰۱۲ در خط مقدم جنگ با داعش حضور یافت و در یک سانحه در در سال ۲۰۱۵ مجروح شد؛ همچنین اعلام کرد که بوتان برای معالجه به اروپا رفته و در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ به شهادت رسیده است.

کمیته مرکزی پ.ک.ک به مناسبت شهادت شهید فاضل بوتان پیامی به شرح زیر صادر کرد:

پ‌.ک.ک، که حزب رهبری و شهداست، به مبارزه‌ی بزرگی علیه دشمنی قتل‌عام‌گر، فاشیست، نسل‌کش و ظالم ادامه می‌دهد. هم دوست و هم دشمن، هم دیکتاتورها اردوغان-باغچلی و همچنین فاشیسم آ.ک.پ - م.ه.پ به خوبی می‌دانند که پیروزی مطلق ارتش گریلا که قهرمانانه در برابر پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و فناوری‌ها، در برابر سلاح‌های شیمیایی که در سطح بین‌المللی ممنوع هستند و انواع حملات گاز سمی دولت فاشیست ترکیه مقاومت می‌کند، بسیار نزدیک است. به همین دلیل از آنجا که آخرین تقلاهای خود را می‌کند طوری حمله می‌کنند که انگار دیوانه به معنای واقعی کلمه هستند. اما آنها همچنین بسیار خوب می‌دانند که این یک تلاش و تقلای بیهوده است. البته ما برای این کار هزینه زیادی می‌پردازیم، شهدای بزرگی اهدا می‌کنیم، قهرمانان بزرگ به شهادت می‌رسند. یکی از قهرمانان و شهدای بزرگ ما رفیق فاضل بوتان است.

وی نقش بزرگی در توسعه ارتش گریلا ایفا کرد

یاد شهید بزرگ حزب ما فاضل بوتان همیشه به عنوان رفیقی که پس از پیوستن به حزب، تمام وجودش را به رهبری، مبارزه، جنگ گریلایی و پ.ک.ک تقدیم کرد، گرامی داشته خواهد شد. وی به عنوان فرمانده افسانه‌ای یک مشارکت بزرگ، یک راهپیمایی بزرگ، یک وظیفه و مسئولیت بزرگ، نقش بزرگی در توسعه ارتش گریلایی ایفا کرد. رفیق فاضل بوتان که از روزی که به حزب ما پیوسته پیشرفت زیادی داشته و تقریباً در هر وجب از خاک کوردستان مبارزه‌ی گریلایی انجام داد، وی به یکی از فرماندهان نادری تبدیل شد که با تاکتیک گریلایی باشکوه موفق شد ضربات بزرگی به دشمن وارد کند. وی برای پایان دادن به ظلم و بردگی که صدها سال بر خلق کورد و خلق‌های خاورمیانه تحمیل شده است، عمیق‌ترین حالت مبارزه را به صورت بی‌امان تجربه نموده است. البته آنچه وی را به این نقطه رساند، وفاداری به میهن، مسئولیت‌پذیری در قبال خلقش، اشتیاق به آزادی و میهن‌دوستی منطقه بوتان بود. ایشان شخصاً ظلم و ستم دشمن را از سنین جوانی در منطقه بوتان تجربه کرد و با این اعمال وحشیانه استعمارگری که شاهد آن بود، بزرگ شد. وی از کودکی کینه و نفرت زیادی نسبت به دشمن داشت و با این آگاهی که «اگر روزی فرصتی به دست آورم، بی‌حد و مرز با این دشمن وحشی مبارزه خواهم کرد» بزرگ شد. ایشان با آمیختن این شعور میهن‌دوستانه با ایدئولوژی حزب در سال‌های بعد توانست به درجه یک فرمانده بزرگ برسد. رفیق فاضل بوتان که بی حد و حصر معتقد بود که رهبر آپو خلق کورد را از سیاست نسل‌کشی نجات خواهد داد و در هر دوره خود را بر این اساس از نو برمی‌ساخت، در هر میدانی که رفته با موفقیت مطلق به وظیفه خود عمل کرده و خود را وقف گریلا کرده است. وی با نام، کردار، موضع عملی، نگرش اخلاقی و سیاسی خود، نمونه‌ای از اراده و شجاعت فراوان در بین همرزمانش به عنوان یک انقلابی نمونه، آپویی نمونه، عضو نمونه پ.ک.ک بوده است.

در منطقه‌ی گابار دشمن را در خونش خفه کرد

رفیق فاضل بوتان که در سال ۱۹۶۸ در دامنه کوه جودی در بوتان به عنوان یکی از اعضای قبیله گِته به دنیا آمد، موضعی کسب نمود که تقریباً خود را با بوتان وفق داده بود. صاف، پاک، ساده، بی‌حد و حصر بودن و سرشار از روابط اجتماعی و آگاهی عمیق میهن‌دوستانه بودن فرمانده باشکوه رفیق فاضل، وی را به سمت سبک زندگی حزبی بزرگ سوق داد. در سال ۱۹۸۸در بوتان به صفوف گریلا پیوست. پس از ۲ سال ماندن در فعالیتهای گریلایی در جودی که آرزوی آن را داشت، به عنوان صاحب یک جنگ و مبارزه بزرگ مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده می‌گیرد. در دهه ۹۰ در تشکیل گردانهای متحرک در منطقه گابار که دشمن را در خونش خفه می‌کرد و  به کابوس ارتش ترکیه مبدل می‌شود شرکت می‌کند و فرماندهی گردان‌ها را برعهده می‌گیرد. در سال ۱۹۹۳ برای تکمیل پراکتیک نظامی با آموزش‌های نظری و سیاسی به حوزه رهبری رفت. او در این فرآیند آموزشی تحول بزرگی را در شخصیت خود تجربه می‌کند و حقیقت رهبری را بهتر می‌شناسد. رفیق فاضل که شخصاً رهبری را دیده و آموزش دیده است، خود را بیشتر وقف خودسازی حزبی و ملیتانی می‌کند. وی در اینجا با تقویت اصول خالصانه، ساده و صداقت منطقه بوتان با ابعاد ایدئولوژیکی، به عنوان صاحب یک زندگی بزرگ بار دیگر با بر عهده گرفتن مسئولیتی بسیار بزرگتر در قبال کوه‌ها، برای انتقام قرن به میدان جنگ باز می‌گردد. در سال ۱۹۹۴به همراه رفقا شهید سکینه جانسز و اوین گویی فرماندهی گردان متحرک منطقه بَستا را بر عهده داشت و ضربات بزرگی به دشمن وارد کرد. وی در سال ۱۹۹۷ به حوزه رهبری بازگشت. این بار، نه صرفاً آموزش ایدئولوژیک، بلکه وارد روند تعمیق انسجام و تامل فکری بیشتر می‌شود. پس از گذراندن دوره آموزشی در حوزه‌ی رهبری، در سال ۱۹۹۸ فرماندهی مناطق کاتو ژیرکا و چاتاک را برعهده گرفت. ایشان به عنوان یک فرمانده پ.ک.ک که هم توسط گریلا‌ها و هم در بین خلق محبوب و شناخته شده است، در جنگ‌ها و اقدامات به الگو مبدل می‌شود. وی پس از مدتی اقامت در بوتان در جریان روند عقب‌نشینی، فرماندهی قندیل و خاکورک را در دهه ۲۰۰۰ به عهده گرفت. رفیق فاضل که در جریان کارزار اول ژوئن فرماندهی خود را در منطقه بوتان ادامه داد، وظایف راهبردی را در آنجا به عهده گرفت. در برابر حمله دولت ترکیه به زاپ، رفیق فاضل به عنوان فرمانده جبهه در جنگ شرکت می‌کند. وی با تاکتیک و استراتژی جنگی که در جبهه زاپ ایجاد کرد، نقش اساسی در پیروزی جنگ ۹ روزه ایفا کرد که اشغال زاپ توسط دولت ترکیه در سال ۲۰۰۸ را شکست داد. ایشان پیشگام ایجاد یک استراتژی دفاع مشروع، توسعه تاکتیک‌های دوران جدید و آماده‌سازی تونل‌های جنگی بود. نقش وی در ایجاد و دفاع از مناطق حفاظتی مدیا تعیین‌کننده بود. رفیق فاضل که در مدیریت قرارگاه مرکزی و شورای فرماندهی ه.پ.گ شرکت داشت، بزرگ می‌جنگد و بنابراین پیشرفت سریعی بوجود می‌آورد؛ در سالهای بعد به عنوان فرماندهی منطقه قندیل ایفای نقش نمود، در جبهه جنگ علیه داعش که در سال ۲۰۱۲ به انقلاب روژاوا حمله کرد، شرکت می‌کند. در سال ۲۰۱۵ در مراسم جشن نوروز بر اثر سانحه تصادف به شدت مجروح شد و برای مداوا به اروپا رفت و در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ به کاروان شهدا پیوست.

قطعا آرمان‌هایش را محقق خواهیم ساخت

حزب ما با گرامیداشت هفته قهرمانی، هفته‌ی مابین اقدام فدایی بزرگ که توسط رفیق مظلوم دوغان، کاوه معاصر در ۲۱ مارس صورت گرفت و روز شهادت فرمانده بزرگ گریلا ماحصوم کورکماز در ۲۸ مارس، ضمن اعلام شهادت رفیق فاضل بوتان، فرمانده بزرگ و عضو کمیته مرکزی حزب ما، همچنین قول می‌دهیم که قطعا آرمان‌هایش را محقق خواهیم ساخت. ما یک بار دیگر می‌گوییم که قول و تعهد، عزت است، هرگز آن را زیر پا نخواهیم گذاشت. بدینوسیله بار دیگر به خلق خود و خلق‌های جهان قول می‌دهیم که لزومات عهد خود که شمشیر تیز انتقام مظلوم دوغان، ماحصوم کورکماز، رفیق فاضل و سایر شهدا باشیم را عملی خواهیم ساخت.