پ‌دک با جبهه ترکمن عراق در کرکوک به توافق رسید

گزارش شده است که پ‌دک با امتداد آنکارای کوردستیز، جبهه ترکمن عراق، بر سر تعیین رئیس شورای استان کرکوک و استاندار به توافق رسید. اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) اعلام کرد که در مورد کرکوک هیچ امتیازی نخواهد داد.

به گزارش روژنیوز، ارشد صالحی، معاون جبهه ترکمن عراق روز پنجشنبه در یک برنامه تلویزیونی که در آن حضور داشت، اعلام کرد که با حزب دمکرات کردستان (پ‌دک) برای تعیین رئیس و استاندار شورای استان کرکوک به توافق رسیده‌اند.

سعدی احمد پیره، سخنگوی ی‌ن‌ک در گفتگو با روژنیوز گفت که آنها چنین توافقی را در مورد کرکوک نمی‌پذیرند.

پیره در واکنش به این که این تلاش‌ها توسط قدرت‌های منطقه صورت گرفته است، خطاب به طرف‌های مورد نظر گفت: «خودتان را خسته نکنید.»

روند ملا محمود از اعضای ی‌ن‌ک اظهار داشت که پست فرمانداری این شهرستان حق ی‌ن‌ک می‌باشد و در این مورد کوتاهی نخواهند کرد.

بر اساس نتایج انتخابات شوراهای استانی که ۱۸ دسامبر در عراق برگزار شد، «ائتلاف کرکوک قدرت و اراده ماست» به رهبری ی‌ن‌ک با ۵ کرسی در کرکوک اول شد. در حالی که ائتلاف عربی با کسب ۱۰۲ هزار و ۵۵۸ رای و کسب ۳ کرسی بدست آورد، جبهه ترکمن عراق ۲ کرسی و پ‌دک ۲ کرسی به دست آوردند. پ‌د‌ک در انتخابات دچار افت شدید شد.

به دنبال پیروزی ی‌ن‌ک، ترافیک مذاکره بین ترکیه و پ‌دک تشدید شد. در واقع، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، ابراهیم کالین، رئیس میت و اخیراً رئیس آک‌پ، طیب اردوغان، پس از انتخابات با بارزانی‌های تحت مدیریت پ‌دک در اقلیم کوردستان فدرال دیدار کردند.

بیانیه جبهه ترکمن عراق در مورد کرکوک در زمانی بیان شد که دولت ترکیه در حال گسترش حملات اشغالگری‌اش است. پ‌دک آشکارا با دولت ترکیه در حملات اشغالگری همدست است.