پ‌د‌ک در بهدینان برای توطئه‌هایی تدارک می‌بیند

حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) در مناطق بهدینان بدنبال توطئه‌گری است، در مقطع پیش‌روی ما ممکن است برخی توطئه‌گران در منطقه حملات بمبگذاری شده انجام دهند و جنبش آزادی را متهم به این کار کنند.

حملات اشغالگرانه ترکیه

پ‌د‌ک برای اینکه خود را مثل یک غلام خوب نشان بدهد، تمام امکاناتش را به دولت ترکیه پیشکش می‌کند. موجودیت اهالی این منطقه، وضعیت سیاسی اقلیم کوردستان و دستاوردهای خلق کورد را به طرفی نهاده و از سوی دیگر به دنبال منافع خود افتاده است. بخصوص در منطقه آمدیه، دیرلوک، کانی‌ماسی و برادوست در تحرکات اشغالگری، پ‌د‌ک نقش آفرینی می‌کند و منطقه را به وضعیتی نامناسب دچار می‌سازد.

طبق گفته منابعی قابل اعتماد، دولت اشغالگر ترکیه همراه با برخی از مسئولان پ‌د‌ک جلسه‌ای پنهانی در هولیر برگزار کرده است. مشخص شده است که در این جلسه نقشه تحرکات اشغالگرانه به خصوص علیه منطقه خاکورک کشیده شده است.

پ‌د‌ک و حکومت عراق نه تنها به سکوت خود درمقابل تحرکات اشغالگرانه ادامه می‌دهند، بلکه در مناطق بسیاری بصورتی آشکارا راه را برای ارتش ترکیه هموار می‌کنند. همانگونه که از پایانه مرزی سرازه تانک و دیگر خودروهای نظامی را برای اشغالگری را وارد می‌کنند تا به مناطق میتنا و آمدیه بروند، اکنون نیز به شیوه‌ای مشترک در تپه روالا در خاکورک همراه با ارتش ترکیه مستقر می‌شوند و شمار زیادی از نیروهای خود را به سوی منطقه کولیت اعزام کرده‌اند. آنان تلاش‌ می‌کنند این تحرکاتی که در خاکورک ایجاد شده است را به شیوه‌ای پنهانی و به دور از مطبوعات انجام دهند.

همدستی پ‌د‌ک در ماه جولای به اوج خود رسید

در اساس خود، آنها تاکتیکی کلاسیک را عملی می‌کنند. در منطقه آمدیه همانگونه که این تحرکات افشا شدند، اکنون نیز تلاش می‌کنند تا در سایه آن تحرکات به پیشروی‌های خود در خاکورک ادامه بدهند. احتمال داده می‌شود که از پ‌د‌ک چنین درخواستی داشته باشند. در ماه جولای همدستی پ‌د‌ک در اوج خود در آمدیه مشخص شد. برای همین اگر همدستی آنان در خاکورک هم افشا شود ممکن است موضع‌گیری‌های موجود به تظاهرات متحول شوند.

از سوی دیگر در منطقه آمدیه و دیرلوک این همکاری‌ها ادامه دارند. ما در مقطع اخیر دنبال کردیم که روستاهای مِژِه، سپینداره و منطقه بَرگَلِه به شدت بمباران می‌شوند. در این مناطق بسایری از خانه و اموال روستائیان تخریب شده و محصولات کشاورزی آنان و بیشه‌زار‌هایی که سن‌شان به صدها سال می‌رسید به تَلی از خاکستر تبدیل شدند. درست است این حمله از سوی تانک‌های دولت اشغالگر ترکیه انجام می‌شوند، اما آیا این حملات از کجا و توسط چه کسی هماهنگی‌هایشان انجام می‌شود‌؟ اعلام شده است که این حملات از مناطق میانی روستاهای سِلاو و بِداد از توابع آمدیه انجام می‌شوند. پ‌د‌ک و ارتش ترکیه در آنجا تانک مستقر می‌کنند و هر روز آن مناطق را بمباران می‌کنند. از این نظر پ‌د‌ک هم اطلاعات استخباراتی از منطقه جمع‌آوری می‌کند و هم مختصات را به ارتش اشغالگر می‌دهد. در اساس تمام تدارکات این حملات را پ‌د‌ک انجام داده و ارتش ترکیه نیز براساس این تدارکات، توپباران می‌کند.

پ‌د‌ک به ارتش ترکیه برق می‌رساند

از سوی دیگر همدستی پ‌د‌ک در اساس خود با وضعیتی که قصد برقرای آن را دارد اکنون در میان مناطق میانی دیرلوک و چمچو به وقوع پیوسته است. همانگونه که می‌دانید ارتش ترکیه با دشواری‌های بسیاری روبرو است. تا نیازهای خود را به اعماق جغرافیای زاپ می‌رساند. یکی از این نیازها، برق می‌باشد. برای همین هم پ‌د‌ک از سد دیرلوک به سوی دره بالینا و به سوی منطقه چمچو تیربرق کار می‌گذارد. پس از اینکه این کار به پایان برسد، بصورتی بی‌وقفه برای ارتش ترکیه برق ارسال خواهد شد.

بی‌گمان این فرصت بزرگی برای ارتش ترکیه خواهد بود. زیرا بخوبی می‌دانیم که ارتش ترکیه به وسیله تکنیک و تکنولوژی می‌جنگند، بنابراین به برق بسیار نیاز دارد. دوربین‌های نظارتی، سیستم بیسیم و مخابرات، رادار و دیگر ابزارهای اکتشاف به طور کامل با هدف ممانعت از تحرکات گریلاها با برق کار می‌کنند. برای چنین وضعیتی این فرصتی بزرگ می‌باشد.

مقامات پ‌د‌ک به اشغالگری خدمت می‌کنند

لازم به ذکر است که این منطقه ده‌ها سال است که نیاز برق آن بصورتی که باید و شاید تامین نمی‌شود. سال‌هاست که اهالی منطقه برق را درخواست می‌کنند اما به بهانه‌ عدم امکانات و فرصت از سوی پ‌د‌ک، به این منطقه برق رسانی نمی‌شد. اما اکنون در خطی طولانی این کار را برای اشغالگران انجام می‌دهد. دوباره باید به وضعیت تابستان توجه شده که درجه گرما بسیار بالا می‌باشد. در همان روستاهای اطراف دیرلوک تنها چند ساعت برق موجود می‌باشد. پ‌د‌ک در این تابستان، برق ارسالی برای خلق را قطع کرده و از سوی دیگر به ارتش ترکیه می‌رساند. به همین علت به خوبی مشخص می‌شود که مقامات پ‌د‌ک نه برای خلق بلکه برای اشغالگری خدمت می‌کنند.

خطرناکترین وضعیت نیز تدارکات برای توطئه‌گری است. بروی زمین در عرصه عملی هرکاری انجام می‌شود و در تلاشند تا جنبش آزادی را در تگنا قرار دهند. اما پ‌د‌ک به این امر بسنده نمی‌کند و در منطقه توطئه‌گری می‌کند.

پ‌د‌ک برای اینکه جنایات خود را پنهان کند، پ‌ک‌ک را متهم می‌کند

پ‌د‌ک برای اینکه روسیاهی خود را پنهان کند و خیانت خود را استتار کند، شایعاتی میان خلق پخش می‌کند. می‌گویند پ‌ک‌ک با خودروی بمبگذاری شده به منطقه دهوک وارد شده است. برای اینکه تحت نام این بهانه از خانه‌ها بازرسی کند و به مثابه اینکه حمله علیه آنان صورت خواهد گرفت حرکت می‌کند.

هدف بیچارگی آنان بسیار است. از سویی تلاش می‌کند که در میان خلق خوف و وحشت ایجاد کنند و به مثابه اینکه می‌خواهد از واقعه‌ایی جلوگیری کند، وانمود می‌کند. در رابطه با همین امر قصد دارد موضع خلق را در این منطقه تضعیف کند و خود را مانند مدافع امنیت نشان بدهد. و مهمترین مسئله هم سیاهنمایی جنبش آزادی و شکست حمایت از گریلاها است.

در زمان پیش‌رو ممکن است که توطئه‌گران حملات بمبگذاری شده انجام دهند

خلق منطقه به خوبی می‌داند که جنبش آزادی چنین اعمالی را انجام نمی‌دهد. آنان با چشمان خود می‌بینند که در آن زمین‌ها گریلا چگونه از آنان محافظت می‌کنند و برای آنان جان خود را می‌دهند. اما در اینجا نکته‌ای مهم وجود دارد که باید از آن بحث نمود. در مقطع پیش‌روی ما ممکن است که برخی توطئه‌گران حملات بمبگذاری شده انجام دهند و جنبش آزادی را به آن متهم کرده و یعنی تقصیر آن را به گردن جنبش آزادی بیندازند. بخواهند که به این شیوه موقعیت جنبش را ضعیف کرده و واکنش خلق را از خود دور کنند و به علیه جنبش آزادی جهتدهی کنند.

این عملکردهای روی کثیف پ‌د‌ک را نشان می‌دهد. از سوی دیگر وضعیت ارتش ترکیه که در جنگ با گریلا به بن‌بست رسیده است را نیز آشکار می‌کند. گریلاهایی که در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط مقاومت می‌کنند، تمام امکانات خود را بر پشت خود حمل کرده و تا به تپه‌های بلند می‌رسانند. با یک قرص نان و یک لیتر آب، چندروز در کمین‌ها می‌مانند. فداکاری‌های بزرگی از خود نشان می‌دهند. می‌جنگند و با افتخار شهید می‌شوند. این ارزش‌ها با رنج و خون ایجاد شده است. آن گریلاها تنها یک هدف دارند‌: شکست دادن اشغالگری و دفاع از خاک و خلق کوردستان. به همین دلیل، بدون ‌شک تمام توطئه‌هایی که انجام می‌شوند نیز بی‌نتیجه خواهند ماند. زیرا خلق واقعیت‌هایی که با چشمان خود می‌بیند را می‌زید.