پ‌دک درآمد خلق را برای تبلیغات خود بکار می‌برد

مشخص شده است که حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌دک‌‌) در باشور کوردستان از جمله طرف‌هایی است که بیشترین پول را برای تبلیغات خود خرج می‌کند.

مدت زمان بسیاری است که خلق باشور کوردستان به ویژه اقشار معلم و کارمند حکومت باشور، حقوق خود را دریافت نمی‌کنند و گاهی اوقات چند ماه یکبار حقوق عقب افتاده خود را دریافت می‌نمایند. همچنین بسیاری اوقات رئیس حکومت باشور و دیگر مسئولان پ‌دک اعلام می‌کنند که حکومت عراق حقوق حقوق‌بگیران را نمی‌فرستد. 

اما هرچه که می‌گذرد بیشتر آشکار می‌شود که درآمدهای باشور کوردستان و پول‌هایی را که حکومت فدرال عراق برای خدمتگذاری و کارمندان حکومت باشور می‌فرستد بخصوص از طرف مقامات پ‌دک که حکومت را غصب کرده‌اند به مثابه سرمایه‌ای برای منافع حزبی خود بکار می‌رود و در خارج از میهن به سرمایه‌گذاری دست زده‌اند. پرونده‌ای که در آمریکا درباره بارزانی‌ها به دادگاه ارائه داده‌ شده است همچنین پرونده‌هایی که دادگاه فدرال عراق علیه آنها تشکیل داده است و بسیاری از دیگر مستندات که در افکار عمومی و رسانه‌ها افشا شدند، به شیوه‌ای کفایت کننده نشان داد که چرا وضعیت اقتصادی و خدمتگذاری برای خلق باشور کوردستان اینگونه است. همچنین اعتراضات معلمان و کارمندان نیز اثباتگر این امر است. 

مشخص شده است که پ‌دک و بارزانی‌ تنها به این مسائل بسنده نکرده بلکه در عرصه رسانه‌های مجازی نیز که برای اجرا کردن جنگ ویژه و همزمان تبلیغات خود از آنها استفاده می‌کنند، پول هنگفتی را خرج می‌کنند.  

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در بخش شفافیت فیسبوک، به نظر می‌رسد که حزب دمکرات کوردستان ۴۴۷ هزار و ۵۳۵ دلار برای حمایت از حساب‌های فیسبوک مرتبط با خود در مدت ۲ سال و ۷ ماه هزینه کرده است. 

طبق این داده‌ها نام حساب‌های کاربری پ‌دک و مقدار پول‌هایی که برای آن مصرف شده به شرح زیر است‌:  

باز پلاس ‌(Baz Plus) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ۷۷،۸۶۷ دلار 

خاکورک ‌(Xakûrk) ‌: ۲۰،۸۲۲ دلار 

آسان ‌(Asan) ‌‌: ۱۷،۴۶۶ دلار 

ریچکه ‌(Rêçke) ‌: ۱۷،۰۰۶ دلار 

نامه ‌‌‌‌(Name) ‌: ۱۶،۱۰۱ دلار 

داو ‌(Daw) ‌: ۱۴،۴۵۶ دلار 

لاپره ‌(Lapere) ‌:‌ ۱۳،۳۷۳ دلار 

واگن ‌(Wagon) ‌: ۱۳،۳۷۳ دلار 

دنگ بهدینان ‌‌‌‌‌‌‌‌(Dengê Behdînan) ‌: ۱۱،۳۲۹ دلار 

کوردستان پرس‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌(Kurdistan Prêss)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ : ۹،۴۶۰ دلار 

این داده‌ها در سطح عراق و باشور کوردستان پولی را که بسیاری از طرفین و احزاب برای اسپانسری حساب‌های مجازی خود خرج کرده‌اند را آشکار می‌سازند. طبق این آمار و ارقام، پ‌دک برای رسانه‌های مجازی خود بیشترین هزینه را داده است. در بخشی دیگر از این داده‌ها، به هزینه‌های مادی برای حساب‌های شخصی هم  اشاره شده که مسرور بارزانی، رئیس حکومت باشور کوردستان در رتبه دوم قرار دارد. اعلام شده است که مسرورو بارزانی ۳۱ هزار و ۶۴۴ دلار برای صفحه فیسبوک خود خرج کرده است. 

به گفته برخی از مفسران، فساد خانواده بارزانی که با حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه همکاری می‌کند، از این آمار و ارقام هم بسیار افزون‌تر است.