تصویر

‌«پ‌د‌ک پیشقدم اشغالگری ترکیه است»

معلمان اعلام کردند که در میان باشور کوردستان با دولت ترکیه همدستی انجام می‌شود و گفتند‌‌: ‌«باید حکومت اقلیم کوردستان از راه دیپلماسی و نظامی، از اشغالگری ترکیه جلوگیری کند.»

دولت قاتل و فاشیست ترکیه با همکاری حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) به حملات اشغالگرانه خود علیه باشور کوردستان ادامه می‌دهد، مرتبط با این امر معلمان، سَریاس سَمین و اکرم محمد علی با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کردند.

‌«پ‌د‌ک پیشقدم اشغالگری ترکیه است»

‌‌معلم، سریاس امین به اینکه اشغالگری ترکیه دارای ریشه‌های تاریخی است اشاره کرد و گفت‌: ‌«پس از جنگ چالدران در سال ۱۵۱۴ کوردستان را میان عثمانی و صفوی تقسیم کردند و تا امروزه نیز آن اشغالگری ادامه دارد. متاسفانه یکی از طرفین نزدیک به ترکیه، پ‌د‌ک است که پیشقدم اشغالگران است تا از مرزهای باشور کودرستان عبور کنند.

در واقع دولت ترکیه، دولتی فاشیست و ملی‌گراست، تنها ملت ترک را قبول دارد و ترک‌ها را به مثابه یک ملت فرادست می‌انگارد، بجز آن هم هیچ چیز دیگری را قبول ندارد. هدفش از میان برداشتن و نابودی خلق کورد است.»

امین همچنین گفت‌: ‌«می‌توان درد و آلامی که برسر خلق کورد خواهد آمد را تعبیر کرد، اما کاملا آشکار است که حکومت سیاسی اقلیم کوردستان باید کاری کند از جنبه دیپلماسی و نظامی از این اشغالگری ترکیه جلوگیری کند.»

‌‌«دولت ترکیه ایست بازرسی ایجاد کرده و اهالی را بازرسی می‌کند»

سپس معلم اکرم محمد علی از اشغالگری دولت ترکیه بحث به میان آورد که بصورتی روزانه روستا و مرزهای باشور کوردستان را بمباران می‌کنند و گفت‌‌: ‌«ترکیه تا عمق ۴۰ کیلومتر از مرزهای اقلیم کوردستان عبور کرده و روزانه حملات اشغالگرانه انجام می‌دهد، روستائیان را مجبور به کوچ از روستاهایشان نموده و ایست بازرسی ایجاد کرده و اهالی را بازرسی می‌کند، به همین خاطر برخی از اهالی همان مناطق نیز شهید شده‌اند.

تاکنون حکومت اقلیم کوردستان این کار را محکوم نکرده است، این هم بدین معناست که با آنان همدست می‌باشد و برای اشغالگری علیه باشور کوردستان پیشقدمی می‌کند. درخواست داریم که حکومت اقلیم کوردستان این حملات را محکوم کند و صدایمان را به حکومت عراق برساند تا این اشغالگری را متوقف کند.»

معلم، اکرم محمد علی همچنین اعلام کرد که دولت اشغالگر ترکیه روزانه محیط‌زیست را تخریب می‌کند و علیه آن قتل‌عام انجام می‌دهد و گفت‌‌: ‌«دولت ترکیه بصورتی روزانه علیه محیط‌زیست کوردستان نیز قتل‌عام انجام می‌دهد و می‌خواهد آن را به بیابان مبدل کند. مناطقی بیشه‌زاری وجود دارند که درختانش بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند، ترکیه آن درخت‌ها را قطع کرده و آتش‌ می‌زند، به همین خاطر تاکید می‌کنم که حکومت اقلیم کوردستان و حکومت عراق باید حملات اشغالگرانه را محکوم کنند زیرا محیط‌زیست کوردستان را نیز به نابودی می‌کشانند.»

اکرم محمد علی در پایان سخنان خود، خلق، نهادها و سازمان‌ها را فراخواند که علیه اشغالگری دولت اشغالگر ترکیه ایستادگی کنند و گفت‌: ‌«از انسان‌دوستان، سازمان‌ها، کنشگران محیط‌زیست درخواست می‌کنم که بصورت تظاهرات یا بیانیه، اعتراض و موضع‌گیری خود علیه این اشغالگری را نشان بدهد.

به شیوه ممکن از آن جلوگیری کنند، زیرا ترکیه اهداف بد و ترسناکی را در سر دارد، به همین خاطر باید همه روشنفکران و هر فرد کورد علیه این اشغالگری ایستادگی کند.‌‌»