پلمپ و بازداشت اهرم فشار نهادهای امنیتی بر کسبه و بازاریان مهاباد

خبرگزاری ژنها با شماری از بازاریان شهر مهاباد در رابطه با اعتصابات سراسری مصاحبه انجام داده است.

در خیزش مردمی اخیر و در پی فراخوان‌های احزاب، بازاریان در بیشتر شهرها  هم‌صدا باهم مغازه‌ها را تعطیل می‌کردند. اعتصابات کوردستان سیستم سیاسی و اقتصادی در ایران را مختل کرده است و رژیم از این نافرمانی وحشت دارد.

تعدادی از صاحبان اصناف در مهاباد پس از پیوستن به اعتصابات سرتاسری در تاریخ چهارده ‌تا شانزده آذر، توسط نهادهای امنیتی رژیم با احضار و مشکلات امنیتی روبرو شدە و مغازەهای آنان پلمپ شدند؛ تعدادی از کسبه این شهر پلمپ مغازها را شکستد اما بعضی از این مغازەها در مرکز شهر همچنان پلمپ باقی ماندند. خریدوفروش در بازار به حالت راکد درآمده است و نهادهای امنیتی از روش‌های متعدد برای فشار به بازاریان استفاده می‌کنند تا از اعتصابات حمایت نکنند.

یکی از کسبه‌ی معترض در بازار مهاباد در مورد خریدهای مردم میگوید: مردم از خرید کالاهای غیرضروری اجتناب می‌کنند و بیشترین تقاضا مربوط به خوراک است. مردم مهاباد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش و رفاه که متعلق به سپاه هستند خریدهای خود را کاهش داده‌اند. اکثر مردم پول‌های خود را از بانک خارج کرده‌اند و پس‌اندازهای خود را به طلا و دلار تبدیل کرده‌اند هرچند که در این چند روز تعداد قابل‌توجهی از طلافروشی‌ها بسته بودند.

کسبه‌ای دیگر به کمبود پول نقد پرداختە و میگوید:در مهاباد مردم با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند. بانک‌های این شهر تقریباً سه ماه است هیچ پول نقدی ندارند و خودپردازها نیز پولی به مردم پرداخت نمی‌کنند؛ وقتی به بانک هم مراجعه می‌کنیم پول خیلی کمی به ما می‌دهند.

این شهروند مهابادی در مورد ذخیره مواد غذایی اظهار داشت: اعتراضات خیلی فراگیر بودو روژهلات کوردستان و ایران به حالت جنگی درآمده است. در همین حال دولت از تأمین بسیاری از نیازهای اساسی مردم ناتوان است به همین دلیل ما آرد، روغن، برنج، بنزین و نقت ذخیره کرده‌ایم تا درصورتی‌که شرایط بحرانی‌تر شد و بازار با کمبود مواد غذای روبه‌رو شد در انبار این ذخیره‌ها را داشته باشیم. مردم از ترس اینکه پول‌ آن‌ها در بانک‌ها بلوکه شود بیشتر پول‌ها را با طلا و دلار یا پول کشورهای عربی معاوضه کرده‌اند و بازار فروش زمین و خانه هم زیاد گرم نیست و کسی حاضر به خرید املاک نیست.