پیام کنفدرالیسم جوامع کوردستان برای سال جدید: لازم است مبارزه را توسعە بخشیم

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان با انتشار پیامی به مناسبت سال جدید، ابراز امیدواری کرد که سال ٢٠٢٣ سال آزادی خلقها، ستمدیدگان، زنان و بشریت باشد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

آغاز سال نو را که برای جامعه مسیحی به معنای کریسمس بودە و به عنوان تعطیلات سال نو در این دوره جشن گرفته می شود. به نام جنبشمان، بە همە، بە مسیحیان، و جامعە جهانی شادباش می گوییم. امیدواریم که سال جدید برای خلقها، ستمدیدگان، زنان و بشریت آزادی را به ارمغان بیاورد.

ما سال ٢٠٢٢ را پشت سر می گذاریم، سالی که مبارزه بزرگی در آن انجام شد و اکنون در آستانە سال جدیدی قرار گرفتەایم. سال ٢٠٢٢ سالی بود که درآن جنگ جهانی سوم بە دشواری در جریان بود. اگرچه جنگ جهانی سوم با جنگ اوکراین برای اولین بار در خارج از خاورمیانه اتفاق افتاد و میدان نبرد به این نحو گسترش یافت، اما از ابتدا دارای ماهیتی بودە است که به جامعه و طبیعت حمله می کند، کە میتواند در هر بخش از جامعه اتفاق می افتد. در زمانی که مدرنیته سرمایه داری جامعه و طبیعت را غارت و ویران می کند، نابرابری بین انسانها  را افزایش می دهد, جنگ جهانی سوم که به دلیل بحران نظام مدرنیته سرمایه داری آغاز شد، این روند را تشدید کردە و توسعە می بخشد. تحت نظام جنگ و استثمار مدرنیته سرمایه داری، جامعه هر روز بیش از پیش روی بە سوی نابودی می رود. زیرا نظام مدرنیته سرمایه داری با تخریب ارزش های اجتماعی و نابودی جامعه به حیات خود ادامه می دهد. نظام مدرنیته سرمایه داری به همین صورت با طبیعت نیز برخورد می کند. در این دوره طبیعت به شدت غارت می شود، خاک، هوا، آب، جنگل، محیط زیست نابود می شود. همه اینها نتیجه بە حداکثر رساندن سود نظام سرمایه داری مدرنیته است. در نتیجه این روند هر روز بر نابرابری در جامعه افزوده می شود. تعداد بسیار کمی از مردم جهان در ثروت زندگی می کنند، اما بقیه در فقر و گرسنگی به سر می برند. میلیون ها نفر به دلیل گرسنگی و جنگ از محل زندگی خود دور و آواره شده اند. در هیچ دوره ای از تاریخ چنین تهدید بزرگی برای بشریت وجود نداشته است. همه این مشکلات ناشی از سیستم مدرن سرمایه داری است و در سال ٢٠٢٢ حتی بیشتر شده است.

در سال ٢٠٢٢، ویرانی و جنگ نظام مدرنیته سرمایه داری علیه جامعه و طبیعت افزایش یافت. مبارزه بزرگی در برابر آن انجام شد؛ بە طوریکە سال ٢٠٢٢ سالی پر از مبارزه بود. خلق، زنان، فعالین محیط زیست، سوسیالیست ها، جوانان، کارگران، بیکاران و فقرا، به طور کلی، مبارزان راە دموکراسی، عدالت و آزادی در سال ٢٠٢٢ در هر تمام صحنەها رشد کردە و مبارزە آنها به طور مداوم علیه ستم مدرنیته سرمایه داری و تخریب گریهای آن ادامه دارد. این مبارزه با مدرنیته سرمایه داری که توسط همه اقشار جامعه انجام شد با فکر و آرمان مدرنیته دموکراتیک انجام شد. در برابر واقعیت مدرنیته سرمایه داری که تخریب را بر جامعه و طبیعت تحمیل می کند، جامعه و بشریت به شدت تمایل خود را برای مدرنیته دموکراتیک ابراز کرده اند. بنابراین، آنچه سال ٢٠٢٢ را رقم زد، نابودی و استثمار مدرنیته سرمایه داری نبود. آنچه مسیر این سال را رقم زد، انسان گرایی بزرگی بود که با ذهن و میل مدرنیته دموکراتیک عمل می کند و برای تحقق این امر تلاش می کند و ارزش آفرینی می کند. بنابراین، سال ٢٠٢٢ سالی بود کە در جریان آن مبارزه رشد کرد، ایده برابری، آزادی و دموکراسی بە پیش رفت، و در مقابل نظام مدرنیته سرمایه داری که می خواهد جامعه و طبیعت را نابود کند و بشریت را نابود کند، شمایی از یک زندگی آزاد و هماهنگی با طبیعت را برجستە کرد.

مشخصه ای که در سال ٢٠٢٢ بیش از همه برجسته شد، قطعا تکاپو و مبارزه برای آزادی توسط زنان بود. رادیکالترین و دگرگون کننده ترین مبارزه را زنان علیه نظام و ذهنیت مردسالار که عامل اصلی ویرانی و ستم از دیرباز تا این دوره است(که اکنون به عنوان مدرنیته سرمایهداری است) انجام دادند و ادامه دارد.

از سوی دیگر، این واقعیت که «سطح آزادی یک زن نشان دهنده سطح آزادی جامعه است» در سال ٢٠٢٢ بیشتر درک شد و به سطحی رسید که جامعه از آن پشتیبانی کرد. در برابر مدرنیته سرمایه داری که جوهر و پایه اش سلطه ی مردسالاری است، لذا درمقابل این وضعیت خصمانه با جامعه، زنان و جنسیت گرایی، مبارزه برای آزادی زنان به پویایی و اساس همه تحولات تبدیل شد؛ به مانند رهبری زنان در مبارزات روژهلات کوردستان و ایران. تحولات خودساخته عینی ترین نمونه این امر است. این شعار، شعار «ژن،ژیان، آزادی» که در روژهلات کوردستان و ایران مطرح شد، در سراسر جهان طنین انداز شد و فریاد زده شد. سطحی که مبارزه برای آزادی زنان و خود زنان به آن رسیده است به خوبی نشان می دهد که جوهر و سیستم مردسالار وارد روندی از شکست شده است. اکنون این یک واقعیت تأیید شده است که تاریخ شاهد خواهد بود که با رهبری زنان زندگی میتواند آزاد می شود و جامعه و طبیعت از نابودی نجات می یابد.

در سال ٢٠٢٢ یکی از خلقهایی که بیشترین حملات، اشغال و نسل کشی را متحمل شد و در برابر این حملات مقاومت کرد، جنگید و بیشترین هزینه را پرداخت کرد، خلق کورد بودە است. رژیم فاشیست AKP-MHP و دولت نابودگر که با ذهنیت خصمانه نسبت به کوردها عمل می کند، حملات ویرانگری و اشغالگری را در شمال، جنوب، روژآوا، مخمور، شنگال، مناطق تحت حفاظت میدیا و هر جایی که کوردها هستند افزایش داده است. دولت AKP-MHP در کنار حملات فیزیکی، عملیات کشتار سیاسی و انواع حملات از جنگ ویژه و کثیف را نیز افزایش داده است. جدیدترین نمونه ی آن، ترور در پاریس است. مانند سایر حملات علیه کوردها، دولت AKP-MHP حمله دوم را در پاریس انجام داد. مردم میهن دوست کردستان بدون وقفه در برابر همه این حملات مقاومت کردند و سال ٢٠٢٢ را به سال مقاومت و مبارزه تبدیل کردند.

بی شک قوی ترین مقاومت را گریلاهای آزادی کردستان انجام دادند. گریلاهای آزادی کردستان، عمدتاً در مناطق تحت حفاطت میدیا، در هر منطقه ای که هستند، با روحیه فدایی آپویی در برابر حملات ایستادگی کرده اند، تهاجمات و کشتارها را خنثی کرده اند. رژیم جنایتکار فاشیستی در سال ٢٠٢٢ از سلاح های ممنوعه از جمله انواع سلاح های شیمیایی استفاده کرد و از همه روش های پلید برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمود. به این ترتیب دولت ترک به پیروزی در مقابل نیروی گریلا امیدوار بود. اما با روحیه فداکاری آپویی و تاکتیک های نوین گریلایی، گریلاها این حملات را شکست داده و مانع از رسیدن دشمن به هدف خود شدند. گریلاهای آزادی کردستان با این جهتگیری مبارزاتی تاریخ را به سوی دموکراسی و آزادی هدایت کردند و به نیرویی تبدیل شدند که بیشترین تحول و دگرگونی را به وجود آورد. اگر حکومت AKP-MHP می توانست به اهداف خود دست یابد، نه تنها کوردها قتل عام می شدند، بلکه در عین حال توسعه دموکراتیک در ترکیه و کل خاورمیانه به طور کامل پایان می یافت و نظامی ایجاد میشد کە با مدل ذهنی داعش حاکم می شد. اما در نتیجه مبارزه و مقاومت، حکومت AKP-MHP در شرف فروپاشی بود، امید و روحیه نیروهای دموکراتیک افزایش یافت و آنها بیش از هر زمان دیگری به پیروزی نزدیک شدند. واضح است که سال ٢٠٢٢ سال شکست حکومت AKP - MHP بوده است، اما درمقابل سال پیروزی بزرگی برای مردم کورد بوده است.

دوستان خلق کورد نیز حمایت قاطعانه ای از مردم کورد برای تضمین آزادی جسمانی رهبر آپو و در برابر حملات به جنبش خلق کردستان کردند و خدمت بزرگی به پیشروی جنبش آزادی نمودند. نیروها و نهادهای مدرنیته سرمایه داری از حکومت فاشیست AKP-MHP حمایت کردند و در جنایت نسل کشی شریک جرم شدند. روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان، دانشگاهیان، سیاستمداران، جهان وطنی ها، زنان و جوانان از سراسر جهان از رهبر آپو حمایت کردند، از مبارزات مردم کورد برای آزادی حمایت کردند و دوستی و همراهی خود را نشان دادند. ما به نام جنبش و خلق خود از دوستانمان و از زنان آگاه برای این حمایت و همکاری معنی دار با مردم کورد تشکر می کنیم و درود و احترام خود را ابراز می داریم.

سال ٢٠٢٣ را به خلقها، زنان و تمام جامعە جهانی تبریک می گوییم، شهدایی که سال ٢٠٢٢ را لبریز از مبارزه کردند، موفق شدند و باعث شدند سال ٢٠٢٣ را با امیدی بیشتر در شخصیت شهدای ٢٠٢٢ آغاز کنیم. یاد شهدای انقلاب و دموکراسی را با احترام و تحسین گرامی می داریم. شهدا خالق همه ارزشهای ما و رهبران مبارزه ما هستند. وعده پیروزی را که به شهیدان دادیم یک بار دیگر تکرار می کنیم.

واضح است که در سال ٢٠٢٣ نیروهای پیکارگر دموکراسی و آزادی وظایف بزرگتری در پیش رو دارند. ما همچنان مصمم و مصر خواهیم بود تا به وظایفی که تاریخ بر عهدە ما محول کردە است، عمل کنیم و به وظایف انقلابی خود عمل کنیم. بر این اساس، برای اینکه سال ٢٠٢٣ سال موفقیت همراە باشد، از نیروهای دموکراسی خواه در سراسر جهان می خواهیم که مبارزاتشان را توسعە بخشند دهند و زندگی را با چشم انداز مدرنیته دموکراتیک بسازند.