پیکر گلستان تارا به خاک سپرده شد

پیکر گلستان تارا، کارکن مطبوعات آزاد، که توسط دولت ترکیه به قتل رسیده بود، در زادگاهش، الح، به خاک سپرده شد.

گلستان تارا

پیکر روزنامه‌نگار گلستان تارا که در ۲۳ اوت در حمله پهپادی دولت ترکیه به خودروی حامل کارکنان مطبوعات آزاد در نزدیکی منطقه سیدصادق از توابع سلیمانیه به قتل رسید، با حضور باشکوه مردم در زادگاهش، الح به خاک سپرده شد.

پیکر گلستان تارا که با شعار «شهدا نمی‌میرند» در دروازه مرزی خابور مورد استقبال قرار گرفت، پس از امورات پزشکی قانونی شرنخ به الح آورده شد. پیکر گلستان تارا در اینجا که با شعارهای «شهدا نمی‌میرند»، «ژن، ژیان، آزادی»، «مرگ بر خیانت» و «زنده باد کوردستان» مورد استقبال قرار گرفت، با کاروانی متشکل از صدها خودرو به منطقه تل‌مَرج آورده و در آنجا به خاک سپرده شد.

زنانی که پیکر گلستان تارا را حمل می‌کردند خواستند آن را به قبرستان تل‌مرج ببرند که قرار بود در آنجا دفن شود. پلیس ترکیه به افرادی که پیکر شهید را با سردادن شعار حمل می‌کردند حمله کردند. تلاش شد که برای خاکسپاری پیکر گلستان تارا فقط خانواده او و نمایندگان مجلس وارد قبرستان شوند. مردمی که با این امر مخالفت کردند با شعارهای «کرامت انسانی شکنجه را شکست خواهد داد» و «شهدا نمی‌میرند» به پلیس پاسخ دادند.

هنگامی بردن پیکر گلستان تارا به داخل قبرستان، زکی ایرمَز و صباحات اردوغان ساری‌تاش، نمایندگان دم پارتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. خانواده شهید و زنانی که با مقاومت توانستند وارد شوند پیکر گلستان تارا را به خاک سپردند. میخک و دوربین روی مزار گلستان تارا گذاشتند.

برادرش احمد تَکیک در سخنانی بر سر مزار تارا گفت: «مسیر مطبوعات آزاد راهی مقدس است. پایبندی رفقای گلستان به یاد وی را دیدیم. ما وفاداری دوستانش به گلستان را در سلیمانیه دیدیم.»

زینب اودونجو، نماینده دم پارتی نیز گفت: «ما شاهد شرایطی که رفقای‌مان در اقلیم کوردستان فدرال کار می‌کنند و مشکلاتی که مطبوعات آزاد تجربه می‌کنند، شدیم. ما شاهد یکی از بارزترین نمونه‌های حملات حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ به مردم‌مان در آخرین مرحله بودیم. از سوی دیگر هدف اصلی دولت همیشه زنان هستند. او به دنبال راه‌هایی برای قتل زنان است. ما به عنوان جانشینان زنان مبارز، مبارزات خود را افزایش خواهیم داد. ژن، ژیان، آزادی.»

مصطفی مسعود تَکیک، برادر گلستان تارا پس از خاکسپاری، خطاب به مردمی که در مقابل قبرستان منتظر بودند، گفت: «از مردم ساکن در چهار بخش کوردستان که در همبستگی با ما ایستادند و شهید ما را در آغوش گرفتند، قدردانی می‌کنیم. ما به عنوان رفیق و خانواده گلستان و دوستش به مردم کورد قول می‌دهیم؛ ما به مبارزه ادامه می‌دهیم تا صلح در این سرزمین‌ها برقرار شود.»

تسلیت در تالار عروسی و مجالس رُزا در محله پازار یِری پذیرفته می‌شود.