‌«پیشمرگه،‌ داعش و سربازان ترکیه در یک جبهه قرار دارند»

ریاست مشترک کل د‌ب‌پ، چیدم کیلیچگون اوچار چنین گفت‌: ‌«پیشمرگه‌، داعش و سربازان ترکیه در یک جبهه قرار دارند. پ‌د‌ک برای مرگ خلق کورد، نقش ایفا می‌کند.‌‌»

خیانت و اشغالگری

حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ)، جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ)، نهادهای MED TUHAD-FED،  MEBYA-DER و مادران صلح در ارتباط با حملات ترکیه علیه مناطق باشور کوردستان بیانیه دادند. 

بیانیه در دفتر مشاوره در مرکز د‌ب‌پ در شهر آمد داده شد. روسای مشترک کل دب‌پ، چیدم کیلیچگون اوچار و کسکین بایندر و نمایندگان نهادها در این بیانیه مشارکت کردند. 

ریاست مشترک کل د‌ب‌پ، چیدم کیلیچگون اوچار قبل از همه سخنرانی کرد، پس از ارزیابی وضعیت کلی در ترکیه و جنگ جهانی سوم، توجه‌ها را به هم‌پیمانی بغداد، هولیر و بغداد معطوف داشت و  گفت‌: ‌«امروز ما می‌بینیم که هم‌پیمانی آنکارا، هولیر و بغداد دستاوردهای خلق کورد را هدف قرار داده است. این جنگ  با سلاح‌های شیمایی و دیگر سلاح‌های ممنوعه ترکیه را به موضوع روز جهان مبدل کرده است. در عملیات‌های خود در مقابل چشم جهانیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند. اما وزیر دفاع امروز این واقعیت جنگ را انکار می‌کند.‌» 

اوچار توجه‌ها را به سیاست‌های آک‌پ معطوف داشت و گفت‌: ‌«امروزه از هوا و زمین حملات بزرگی انجام می‌شوند. افراد بسیاری براثر این حملات جان خود را از دست می‌دهند. در این جنگ در کنار سربازان ارتش ترکیه، پیشمرگه‌های حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌دک) نیز جای می‌گیرند، به همراه آنان نیروهای شبه‌نظامی داعش نیز حضور دارند. تحت نظارت پ‌د‌ک هزاران پایگاه ارتش ترکیه ایجاد شده است. اردوغان و باغچلی در این جنگ چه چیزی را هدف قرار دادند‌؟ قصد دارم کمی به آن پردازم. ما می‌خواهیم مسئله اشغالگری را بصورتی وسیع بررسی کنیم. زیرا حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ سیاست‌های گسترش‌ خاک را ادامه می‌دهد. حقیقت اینست می‌خواهند دوباره به مرزهای میثاق‌ ملی برگردند. اما این مرزها برای تمام خلق کوردستان تنها مرگ با خود به همراه دارد و بجز مرگ هیچ چیز دیگری برای کوردها دربر ندارد.‌‌» 

اوچار ابراز کرد که در این جنگ موجود می‌خواهند کوردستان را خالی از سکنه کنند و گفت‌: ‌«می‌خواهند کوردستان را خالی از سکنه کنند. می‌خواهند این جغرافیا را خالی از سکنه کرده و کسانی را که برای آن مبارزه می‌کنند را نیز بیرون برانند و این جغرافیا را بدون دفاع بگذارند. کوردها در عین‌حال مبارز هستند. می‌خواهند این خاک را بدون مبارز قرار دهند. در این سیاست‌های جنگی و اشغالگری ۹ سال اخیر، ۷۵۰ هزار انسان مجبور به کوچ اجباری شدند. ۸۰ درصد آنان کورد بودند. تا ماه ژوئن ۱۰۰ روستای منطقه بصورت اجباری خالی از سکنه شدند. در این اعمال، پ‌د‌ک، ارتش ترکیه و داعش نقش ایفا کردند و در آنجا مستقر شدند. دوباره قصد دارند ۶۰۲ روستا را خالی از سکنه کنند.‌» 

اوچار در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که یکی دیگر از اهداف حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ نابودی محیط زیست کوردستان است و به همین دلیل آتش‌سوزی‌هایی ایجاد می‌کند و در ادامه گفت‌: ‌«تبهکاران را در منطقه مستقر می‌کند. بدست تبهکاران دموگرافی باشور کوردستان را تغییر می‌دهد. داعشی که در شنگال به زنان تعرض کرده و مردم را به قتل رساند، داعشی که زنان را به فروش گذاشته و به بردگی گرفت، انسان‌ها را زنده‌ زنده آتش زدند و سر پیشمرگه‌ها را بریدند، امروز با اجازه پ‌د‌ک و توسط ترکیه در باشور کوردستان مستقر شدند. این خاک که از داعش پاک شده بود را می‌خواهند دوباره در آن داعش را مستقر کرده و به دریای خون مبدل کنند.‌» 

اوچار در پایان سخنان خود موضع‌گیری همکاری و همدستی و روابط پ‌د‌ک با آک‌پ را ارزیابی کرد و بیان کرد که به این موضع پ‌د‌ک معنا نمی‌دهند و باید برای رهیافت مسئله کورد اقداماتی مناسب انجام دهد، او همچنین بیان کرد که واکنش‌ها و اعتراضات علیه اشغالگری باید گسترش یابد و تمام نیروها باید متحد شده و ایستار خود را برای آزادی و ضدیت با اشغالگری نشان دهند. 

از طرف مادران صلح، هاوا کِران سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«امروز در باشور کوردستان جنگی دشوار در جریان است. این جنگ را خانواده‌ بارزانی انجام می‌دهد. فرزندان کوردستان در آن کوهستان‌ها برای آزادی خانواده بارزانی و برای آزادی این خلق، می‌جنگند و مقاومت می‌کنند. آیا فراموش کردند که داعش به کرکوک وارد شد‌؟ اگر فرزندان این خلق نبودند، کل اقلیم کوردستان را از دست می‌دادند. آن فرزندان بودند که در ماقبل داعش ایستادند و گفتند ما نمی‌گذاریم. آیا فراموش کردند که داعش در تلاش بود تا به هولیر حمله کند  و به کلی هولیر را اشغال کند. اما برای اینکه فرزندان این خلق، عدالت را می‌خواهند در مقابل داعش ایستادگی کردند و گفتند آنان نیز برادران و خواهران ما هستند و ما همگی کورد هستیم. 

اما خیانت پ‌د‌ک سال‌هاست که ادامه دارد. دولت ترکیه تحت سایه خانواده بارزانی،‌ فرزندان این خلق را شهید می‌کند. خیانت آنان از روز اول تاکنون ادامه دارد. دستشان به خیانت آلوده است. آنان می‌گویند ‌«بجز ما هیچکس وجود ندارد، تنها ما وجود داریم. تنها ما کورد هستیم». اما کوردهایی که از حقیقت دفاع می‌کنند و کوردهایی که می‌گویند‌؛ ما انسان هستیم و از حق انسانیت دفاع می‌کنیم هم مشخص هستند. کسی که برای منفعت خود فرزندان این خلق را برای دولت ترکیه قربانی می‌کند، غیرقابل قبول است.‌ 

ما خانواده بارزانی را فرا می‌خوانیم. آن فرزندانی که در کوهستان‌های کوردستان برای آزادی خود مقاومت می‌کنند، آیا برای شما هیچ ضرری داشته‌اند‌؟ حتی یکروز به شما صدمه زدند‌؟ بجز انجام کارهای خود هیچ کاری با شما نداشتند. اما چرا شما با خلق کورد دشمنی می‌کنید‌، مگر شما کورد نیستید. شما کثافت خود را با کوردها پاک می‌کنید. حکومت شما هم پایان خواهد یافت. ما عاشق آزادی و اتحاد خلق کورد هستیم. ما عاشق سفره و سینی نیستیم. عاشق منافع شخصی نیستیم. اما شما از همان ابتدا برای شخصیت خود در خیانت قرار دارید.‌‌‌‌‌» 

هاوا کران در پایان سخنان خود بیان کرد که آنان به عنوان مادران صلح خیانت را هرگز نخواهند پذیرفت و پ‌د‌ک را فرامی‌خوانند که از خیانت دست بردارد و به راه راست بیایند. او همچنین افکار عمومی را فراخوند که قیام کرده، حملات ترکیه و خونریزی را متوقف کنند.‌» 

از طرف نهاد MED DUHAD-FED، عمر ایشیک سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«زمانیکه به عملیات‌های دولت ترکیه می‌نگریم می‌بینیم که سیاست‌های آن با سیاست‌های دهه ۹۰ میلادی تفاوتی ندارد. در دهه ۹۰ میلادی در باکور کوردستان هزاران روستا را خالی از سکنه کردند. در کوردستان انسان باقی نگذاشتند. امروز همان سیاست‌ها را در باشور کوردستان عملی کردند. در سیاست‌های انکار و نابودی اصرار می‌کنند. امروز آک‌پ-‌م‌ه‌پ-پ‌د‌ک-داعش در یک سنگر جای گرفتند. این جنگ موجود، تاثیرات بسیاری بروی اقتصاد ترکیه ایجاد می‌کند. بحران موجود از جنگ سرچشمه می‌گیرد. امروز انزوای تحمیلی وجود دارد. این انزوای تحمیلی از امرالی به سراسر جغرافیا اشاعه می‌یابد.‌‌» 

ریاست مشترک نهاد MEBYA-DER، امین کلیلنج نیز سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«مدت زمان طولانی است که علیه میهن ما و علیه خلق کورد یک حمله بی‌مانند و غیراخلاقی وجود دارد. ما این حمله را محکوم می‌کنیم. ما می‌خواهیم این حملات را به پایان برسانیم. بزگترین و سنگین‌ترین جرم چیست‌؟ در دین شرک علیه خداست، در تمدن، برزگترین جرم و جنایت حمله به خلق‌هاست. نابودی خلق‌ها و آسمیلاسیون آنهاست.‌»