پژاک هفتمین کنگره خود را در کوهستان‌های کوردستان برگزار کرد

پژاک هفتمین کنگره خود را با شعار «با فلسفه ژن، ژیان آزادی کوردستان را آزاد کرده و ملتی دموکراتیک می‌سازیم» با موفقیت برگزار کرد. امیر کریمی و پیمان ویان به عنوان روسای مشترک جدید این حزب انتخاب شدند.

هفتمین کنگره پژاک

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) هفتمین کنگره خود را با شعار «ما با فلسفه ژن، ژیان ، آزادی کوردستان را آزاد می‌کنیم و ملتی دموکراتیک می‌سازیم» و با حضور نمایندگان همه اجزای خود با موفقیت برگزار کرد. در اعلامیه نتیجه کنگره، تصمیم «آزادی جسمانی برای رهبر آپو و حل مسئله کوردستان به عنوان برنامه اساسی کار در دوره‌های پیش‌روی حزب پذیرفته شد و همچنین به انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» اشاره شد و گفته شد: «ژن، ژیان ، آزادی، فلسفه هستی و اساس پارادایم مبارزه ماست».

بیانیه کنگره هفتم پژاک به شرح زیر است:

 «اعلامیه‌ی برگزاری کنگره‌ی هفتم حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)

به افکار عمومی و خلق میهن‌دوست‌مان

با گذشت چهار سال از کنگره‌ی ششم حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، هفتمین کنگره‌ی حزبمان در کوهستان‌های آزاد کردستان برگزار شد. پژاک در کنگره‌ی هفتم با شعار «با فلسفه‌ی زن، زندگی، آزادی کردستان را آزاد نموده و ملت دموکراتیک را بنیاد نهیم» رویکرد خود را در قبال مبارزات آتی خویش مشخص کرد. در حالی که در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ خویش بسر می‌بریم و در تمامی بخش‌های میهن‌مان مبارزه‌ای بی‌امان در جریان بوده و خلق‌مان با تمامی وجود وارد مقاومتی در راستای رسمیت بخشیدن هویت وجودی و فرهنگی-سیاسی خویش گشته و منطقه نیز دستخوش تلاطماتی عمیق است، حزب‌مان کنگره خویش را برگزار نمود. کنگره‌ی حزب‌مان با مشارکت نمایندگانی از تمامی حوزه‌های فعالیتی و مناطق کاری و با تدارکی وسیع و برنامه‌ای منسجم به مرحله‌ای مهم در مبارزات چند ساله‌ی اخیرمان تبدیل گشت. کنگره‌مان با گرامی‌داشت یاد تمامی رفقای شهید و بویژه شهدا ریزان، برخودان، سارا، آرین و تولهلدان و با تلاش جهت پایبندی به یاد و خاطره‌ی تمامی رفقای شهید برگزار گردید. کنگره با اصرار بر خط‌مشی مبارزاتی آنان تلاش نمود تا مبارزه در راه رسیدن به اهدافی که این شهدا در راه آن جان خویش را فدا نمودند هرچه بیشتر عمق بخشیده و در این راه برنامه‌ای مسنجم را تصویب نماید.

عزم به تداوم مبارزه، لزوم ارزیابی عملکرد و فعالیت‌های‌مان، نیاز به انتقاد و خودانتقادی جهت نوسازی و سر رسیدن موعد مقرر کاری مدیریت انتخاب شده در کنگره‌ی قبلی حزب‌مان، ما را بر آن داشت تا با عزمی راسخ و اراده‌ای ناشی از مبارزات چند ساله‌ی اخیر کنگره‌مان را برگزار کنیم. کنگره‌مان در شرایط دشوار امنیتی و در زیر حملات سخت و دشمنانه‌ای صورت گرفت که انتظار انجام فعالیتی معمولی نیز در آن شرایط نمی‌رفت. چهار سال از برگزاری کنگره‌ی ششم حزب‌مان سپری شده بود و طی این چهار سال از مرحله‌ای از مبارزه گذشتیم که لزوم بازنگری و ارزیابی آن وجود داشت. واجب بود که نواقص و کاستی‌های این دوران به بوته‌ی نقد گذاشت شده و در پرتو نتایج مباحثی سازنده، مسیر آینده‌ی مبارزاتی‌مان را ترسیم نماییم. در کنار این دلایل، نیاز به سازماندهی مجدد پیکره‌ی مدیریت حزب‌مان نیز وجود داشت.

در چنین شرایط حساسی، حزب‌مان پژاک هفتمین کنگره‌ی خویش را برگزار نمود، این امر به یک گام تاریخی در مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی خلق کرد در شرق کردستان تبدیل گشت. کنگره با ارائه‌ی تحلیلاتی وسیع و دقیق از شرایط سیاسی جهانی و منطقه‌ای بر اتخاذ سیاست خط سوم و چاره‌یابی دموکراتیک مسئله‌ی کرد تأکید نمود. کنگره همچنین بر این نکته اصرار ورزید که در هر شرایطی دفاع و صیانت از موجودیت و منافع خلق کرد و خلق‌های ایران را در سرخط سیاست‌های خویش قرار داد و همزمان با اصرار بر چاره‌یابی دموکراتیک مسائل ایران بر خط دفاع مشروع در صورت تهدید موجودیت خلق‌مان تأکید نمود.

در کنگره‌مان اوضاع سیاسی دوران اخیر با مشارکت رفقای تمامی عرصه‌های مبارزاتی و با وسعتی کامل و با توجه به وضعیت خلق‌مان در تمامی بخش‌های کردستان مورد بررسی قرار گرفت. اوضاع حساس و پرخطر کنونی، وضعیت خلق‌مان در تمامی بخش‌های کردستان، وضعیت انقلاب در شرق کردستان و ایران و موقعیت نیروهای مردمی و احتمالات پیش روی ما مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند. در مورد عملکرد نیروهای مخالف، اوضاع دوران انقلاب و عملکرد رژیم مباحثی صورت گرفتند. همچنین تحولات منطقه و وضعیت رهبر آپو در زندان امرالی و پوزیسیون ایشان در مقابل نیروهای انکارگرا و نفی‌گرا و مقاومتی تاریخی که انجام می‌دهد نیز بعنوان بنیان مقاومت خلق‌های منطقه و تلاش جهت رسیدن به اراده‌ای مستقل و خودمدیریتی برای خلق‌ها تعریف گردید. لزوم مبارزه جهت آزادی جسمانی ایشان و ارتباط آن با وضعیت خلق کرد نیز با استدلال‌های قوی بیان گردیدند. انزوای شدیدی که در زندان و شکنجه‌گاه امرالی بر رهبر آپو اعمال می‌شود تحلیل گشته و این انزوا و حملاتی که بر ایشان تحمیل می‌شود به مثابه‌ی مواجهه‌ی نظام سیاسی کنونی با مسئله‌ی کرد ارزیابی شد. فشارهایی که بر رهبرمان وارد می‌آیند، بیانگر و نمونه‌ی فشار همه‌جانبه بر خلق‌مان در همه‌ی بخش‌های کردستان است. مقاومت تاریخی بیست و شش ساله‌ی ایشان نیز مقابله با فاشیسم و توتالیتاریسم بوده و الهام‌بخش اصلی مبارزاتی خلق‌مان در کردستان و خلق‌های جهان است. بر این اساس کنگره با عزمی راسخ مشارکت در کارزار «آزادی جسمانی برای رهبر آپو و حل مسئله‌ی کرد» را بعنوان یک پلان کاری اساسی در دوران پیش مورد تصویب قرار داد.

همچنین موضع سیاسی حزب‌مان در دوران انقلاب زن زندگی آزادی و تلاش جهت ترسیم چهره‌ی اپوزیسیونی واقعی نیز مورد بررسی قرار گرفته و کاستی‌های آن دوران بصورتی مشخص و ملموس بیان گردیدند. انتقاداتی که از طرف خلق، اندیشمندان و روشنفکران و طرفداران و دوستان مطرح شده بودند، مورد بررسی قرار گرفته و در متن مباحث قرار داده شدند. سعی گردید تا دوران نوین و جنگ نیروهای منطقه‌ای و جهانی به صورتی واقع‌گرایانه بررسی گردیده و موقعیت خلق کرد به مثابه فاکتوری مؤثر در این وضعیت نیز به دقت بیان گشته و موضع صحیح سیاسی نیز تعیین گردد. همچنین سیاستهای رژیم بر علیه مبارزه ملت کورد و سایر ملت‌ها و تهدیداتی که متوجه جنبش ما هستند نیز بخش مهمی از مباحث سیاسی کنگره‌ی هفتم حزب‌مان را تشکیل داد.

هفتمین کنگره ما بعد از دوران خیزش و انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» برگزار گردید. اساسی‌ترین مباحث کنگره، حول انقلاب نوین خلق کرد در شرق کردستان و سایر خلق های ایران و بررسی عملکرد حزب‌مان در آن دوران و شیوه‌ی عمل رفقای‌مان در دوران انقلاب صورت گرفتند. در این راستا با دیدی باز و به دور از تعصبات و دگماهای فکری عملکرد خویش را ارزیابی نموده و نواقص سیاسی و عملکردی خویش را بررسی کردیم. نکات مثبت آن را بیان کرده و نواقص و کاستی‌های عملی خویش را صراحتا بر زبان رانده و نقد نمودیم. در مباحث کنگره دستاوردهای خلق خویش در دوران انقلاب اخیر را بیان کرده و با مشارکت رفقایی که از عرصه‌های عملی سازماندهی و مبارزه در کنگره مشارکت کرده بودند، بصورت واقع‌گرایانه‌تر به شیوه‌ی عمل، سازماندهی مردمی و نواقص و کاستی‌های مختلف سازمانی در دوران خیزش‌ها پرداخته شد. عملکرد رژیم در این دوران مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و با تأکید بر عزم خلق‌مان جهت حیاتی آزاد بر پایه‌ی آزادی زنان و همزیستی مسالمت‌آمیز خلق‌ها پیشنهاداتی جهت شیوه‌های مبارزاتی ارائه گردیدند. با تکیه بر این حقیقت که ژن، ژیان، آزادی فلسفه‌ی وجود و مبنای پارادایم مبارزاتی ماست، خودانتقادی بنیادین در مواجهه با انقلاب ژن، ژیان، آزادی از سوی مدیریت و اعضای حزب صورت گرفت. در کنگره بصورت یک‌صدا به این حقیقت اذعان شد که پیروزی انقلاب نوین تحقق همه‌ی مطالبات دموکراتیک جوامع ایران است و در این راستا پژاک با گسترش همکاری خویش با همه‌ی نیروهای آزادی‌خواه خلق‌های ایران، بویژه با زنان و جوانانش جهت تحقق این امر تمامی توان مبارزاتی خویش را به کار می‌گیرد.

کنگره‌ی هفتم حزب‌مان با مشارکت برجسته‌ی رفقای زن برگزار شد. کنگره‌ی هفتم در تطابق با پارادایم فکری-فلسفی حزبمان، آزادی زنان را به مثابه‌ی زیربنای مبارزاتی ارزیابی کرده و تأکید کرد که رسیدن به آزادی زنان، شرط رسیدن جامعه به آزادی است و لازمه‌ی بنیاد نهادن یک جامعه‌ی دمکراتیک، مبارزه با مفاهیم و مظاهر مردسالاری و اقتدار می‌باشد.

مسئله‌ی جوانان یکی دیگر از مسائل محوری کنگره‌ی هفتم بود. جوانان نیز با مشارکتی فعال در کنگره‌ی هفتم حضور داشتند و کنگره‌ در کل چهره‌ای جوان داشت. با بررسی مسائل جوانان و مسائل نسل نوین جامعه و توانایی‌های‌شان، تأکید گردید که یکی از وظایف اساسی حزب‌مان این است که پتانسیل جوانان را پاس داشته و بتواند آن را به مسیر مبارزه سوق دهد. جوانان نشان دادند که دست از آرمان زندگی آزاد برنخواهند داشت و این استدلالی قوی جهت مبارزه با روحیه‌ای جوانانه می باشد. در این راستا نیز تصمیماتی از طرف کنگره اتخاذ گردیدند.

کنگره‌ی هفتم با ارائه‌ی بحث وسیعی پیرامون وضعیت بحرانی محیط‌زیست شرق کردستان و ایران و سیاست‌های مخرب رژیم ایران، تأکید کرد که تأثیر این سیاست‌ها بر هستی تمامی جوامع درون ایران به مسئله‌ای جدی تبدیل شده است. کنگره مان بر لزوم همکاری وسیع با همه‌ی جنبش‌ها و مبارزین محیط‌زیستی جهت توسعه‌ی مبارزات اکولوژیکی با سیاست‌های ضد محیط‌زیستی و لزوم توسعه‌ی فرهنگ اکولوژیک و تشویق زندگی فردی و جمعی منطبق با محیط‌زیست تأکید نمود. تأکید شد که در اینمورد نباید منتظر سایر جوانب مبارزه بود و این امر باید در اولویت زندگی و مبارزه‌ی حزب و اعضایش باشد.

در طی کنگره گزارش کاری ریاست مشترک مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در پایان با ملاحظاتی از طرف نمایندگان کنگره در چارچوب اسناد کنگره مورد تصویب قرار گرفت. در کنگره‌مان با توجه به مباحث صورت گرفته و نتایجی که در گزارشات آمده بود و جهت پیشبرد مبارزات و در چارچوب پیشنهاداتی که قبل از کنگره و در طول کنگره مطرح گردیده بودند، لایحه‌هایی در حوزه‌های مختلف کاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیدند و بصورت تصمیمات و  برنامه‌ی کنگره جهت دوران پیش رو درآمدند.

با توجه به سر آمدن دوران ریاست مشترک، نمایندگان حاضر در کنگره طی انتخاباتی مستقیم و شفاف رفیق امیر کریمی و رفیق پیمان ویان را بعنوان ریاست مشترک جدید حزب برگزیده و از مبارزات و زحمات ریاست مشترک قبلی تجلیل به عمل آوردند. همچنین با انتخاباتی جداگانه نیز مجلس حزب را انتخاب نموده و اعضای علی‌البدل آن را نیز تعیین نمودند. کنگره در اتمسفری شایسته‌ی پیروی از خط شهدا و انقلاب ژن، ژیان، آزادی برگزار گردیده و با موفقیت به پایان رسید.

پیرو برگزاری کنگره و مضمون آن در دوران پیش رو و از طریق مطبوعات جزئیات بیشتری به اطلاع خلق‌مان و افکار عمومی رسانده خواهد شد.

زنده باد مبارزه آزادی‌خواهانه و دموکراتیک در راه کردستان آزاد و ایران دموکراتیک و کنفدرال

ژن، ژیان، آزادی

۰۲-۰۴-۲۰۲۴

مجلس حزب حیات آزاد کردستان»