پژاک: روز جهانی زن، روز جشن مبارزات جنبش انقلابی «ژن ژیان آزادی» و تمرین انقلاب است

پژاک به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: «حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) روز جهانی زن را به زنان زحمتکش ایران و شرق کوردستان که جنبش انقلابی «ژن، ژیان، آزادی» را به اوج رسانده‌اند و تمامی زنان تبریک می‌گوید.»

حزب حیات آزاد کوردستان پژاک به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن بیانیه‌ای منتشر کرد.

پژاک در بیانیه خود به مبارزات زنان از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تا به امروز اشاره کرده و آن را یک دوره تاریخی از مبارزات آزادی‌خواهانه به دست زنان در ایران و روژهلات کوردستان دانست و گفت: «امروز باارزش‌ترین انقلاب در ایران بدست زنان آغاز شده و خلق‌ها نمی‌توانند از آن دست بکشند.»

حزب حیات آزاد کوردستان در بیانیه خود تبلور «ژن ژیان آزادی» را به معنای مبدل ساختن قرن پیش رو به قرن آزادی زنان دانست و اعلام نمود، «رهبر آپو عظیم‌ترین جنبش انقلابی را خلق‌نموده که موجی از بیداری زنان در خاورمیانه را به دنبال داشته و به یمن آن، انقلابات خلق‌های خاورمیانه با کانونیت زنان در شرف شکل‌گیری هستند و هیچ انقلابی نمی‌تواند زنان را فراموش سازد».

در بیانیه پژاک ضمن تبریک روز جهانی ۸ مارس به همه زنان خصوصاً زنان مبارز آزادیخواه و زحمتکش، از عموم آزادی‌خواهان و دموکراسی طلبان دعوت به عمل می‌آورد که به میادین سرازیر شده و با جشن گرفتن فریاد آزادخواهی برابرند و تاکید نمود که مبارزات و حمایت‌های زنان برای آزادی رهبرآپو و حل مسئله کورد در عرصه بین‌المللی در چارچوب کمپین نتایج مهمی دربرداشته و لازم است ادامه یابد.

مشروح بیانیه حزب حیات آزاد کوردستان پژاک در زیر آمده است:

«روز جهانی زن، روز جشن مبارزات جنبش انقلابی ژن، ژیان، آزادی و تمرین انقلاب‌کردن است

هشتم مارس، روز جهانی زن، جشن بزرگداشت دستاوردهای زنان در جریان مبارزات آزادیخواهانه در برابر نظام‌های زن‌ستیز و مردسالار است. «حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» روز جهانی زن را به زنان زحمتکش ایران و شرق کردستان که جنبش انقلابی «ژن، ژیان، آزادی» را به اوج رسانده‌اند و تمامی زنان تبریک می‌گوید.

از ۲۵ شهریور سال ۱۴۰۱ تا به امروز یک دوره تاریخی از مبارزات آزادیخواهانه به دست زنان در ایران و شرق کردستان خلق شده است. زنان برای حصول آزادی، انقلابی تاریخی برساخته‌اند که بسیار متفاوت‌تر و پیشرفته‌تر از انقلاب‌های مصادره‌شده یکصد سال گذشته در ایران است. بی‌شک انقلابی که زنان در آن نقش اصلی را برعهده داشته و به یک جنبش اجتماعی سراسری و فراگیر در راستای تغییر ذهنیت‌ و تحول ساختار مدیریت سیاسی یک کشور، مبدل سازند، کامل‌ترین انقلابهاست. بدون توجه به آزادی زنان، جامعه و محیط‌زیست همچنان در معرص مخاطرات جدی خواهند بود. در هر کشوری که نیاز به مبارزات گسترده و خروشان زنان وجود داشته، باشد، این امر نشانگر آن است که آنجا زن‌ستیزی در اوج است. ایران هم از جمله آن کشورهاست. فرهنگ‌های امروزی جوامع بشری، وجود سیستم‌های زن‌ستیز و تاریکی چون نظام کنونی ایران را برنمی‌تابند. امروز باارزش‌ترین انقلاب در ایران بدست زنان آغاز شده و خلق‌ها نمی‌توانند از آن دست بکشند.

رهبر آپو عظیم‌ترین جنبش انقلابی را خلق‌نموده که موجی از بیداری زنان در خاورمیانه را به دنبال داشته و به یمن آن، انقلابات خلق‌های خاورمیانه با کانونیت زنان در شرف شکل‌گیری هستند و هیچ انقلابی نمی‌تواند زنان را فراموش سازد. بنابراین تبلور ژن، ژیان، آزادی به معنای مبدل‌ساختن قرن پیش‌رو به قرن آزادی زنان است. جامعه امروز ایران اگر به آزادی زنان اهمیت ندهد، قدرمسلم در جریان دوره رنسانس نوین خاورمیانه به حاشیه رانده خواهد شد. زنان کورد با پیشاهنگی گریلا و در مسیر باکرامت شیرین‌علم‌هولی‌ها و زیلان‌ها بیش از پیش در این دوره سرنوشت‌ساز وظایفی بس خطیر بردوش دارند. قطعا در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که تحول تمدن‌ها به تغییر ذهنیت جوامع و نظام‌ها نسبت به موجودیت و آزادی زنان بستگی دارد. امروز هم در این راستا، بن‌بستی که وجود دارد بخاطر زن‌ستیزی نظام حاکم واپس‌گرا است که درصدد برگرداندن وضعیت تاریخی انقلابی به عقب است.

روز هشتم مارس، روز جشن آزادی زنان قبل از فرارسیدن نوروز است و تصور اینکه جنبش انقلابی خلق‌ها و زنان در ایران به عقب‌برگردد و واپس‌زده شود، محال است. آزادی زنان نیاز جوامع و خلق‌های ایران است که دست‌برداشتن آن موجب بروز بحران‌ها و فروپاشی‌های گسترده‌تر اجتماعی خواهد شد. شرق کردستان بخاطر صیانت از معنا و عمل انقلاب ژن، ژیان، آزادی نقش کلیدی را برای سراسر ایران برعهده دارد. برای خلقمان آزادی زن و آزادی رهبر آپو دو مقوله جدایی‌ناپذیر است. پیشبرد مبارزات و کارزارها برای آزادی رهبر آپو که از برساخت انقلاب روژاوای کردستان تا تبلور ژن، ژیان، آزادی در شرق کردستان و ایران به یمن اندیشه‌ها و عمل انقلابی رهبرآپو است، جزو نیازهای اساسی خلق انقلابی‌مان است. نقشی که شرق کردستان خصوصا زنان دارند، گشودن بن‌بست ناشی از عملکرد نظام‌های ستمگر و هموارکردن مسیر سایر بخش‌های کردستان است.

سهم زنان در ارتقای مبارزات جهانی علیه نظام سرمایه‌داری که مدام مشغول چپاول و غارت و مبدل‌ساختن زنان به کالا است، تعیین‌کننده است. به همین دلیل بود که جنبش انقلابی ژن، ژیان، آزادی در ایران به‌یکباره اوج گرفت و آوازه جهانی یافت. خصلت این جنبش‌انقلابی طوری است که دیگر اجازه نمی‌دهد بردگی‌ زنان بصورت تغییر رفتارها و عملکردهای صاحبان سرمایه‌داری با هدف عوامفریبی و استثمار تداوم یابد.

حزب حیات‌ آزاد کردستان(پژاک) ضمن تبریک روز جهانی هشتم مارس به تمامی زنان خصوصا زنان مبارز، آزادیخواه و زحمتکش از عموم آزادیخواهان و دمکراسی‌طلبان دعوت بعمل می‌آورد که به میادین سرازیر شوند و با جشن‌گرفتن، فریاد آزادیخواهی برآورند. مبارزات و حمایت‌های زنان برای آزادی رهبرآپو و حل مسئله کُرد در عرصه بین‌المللی در چارچوب کمپین نتایج مهمی دربرداشته و لازم است ادامه یابد. حضور زنان در میدان مبارزه و به راه‌انداختن کارزارها طبیعتا تمرین برای همگرایی و اتحاد، دمکراسی و عمل انقلابی است. بی‌شک زنان در ایران و شرق کردستان اثبات کرده‌اند که نیرومندانه توان پیشاهنگی برای انقلاب خلق‌ها را دارند و لازم است کاروان جنبش آزادیخواهی را به سرمنزل مقصود برسانند. به همین دلیل بدون حضور زنان، در ایران نه انقلاب‌کردن ممکن است و نه جامعه آزاد خواهد شد. لذا حصول آینده‌ای آزاد و دمکراتیک بر بنیان پارادایم جامعه دمکراتیک و اکولوژیک تنها بدست زنان آزادیخواه ممکن می‌گردد و باور داریم که این دوره در ایران آغاز شده و روز آزادی کامل فراخواهد رسید. روز جهانی زن، روز جشن مبارزات جنبش انقلابی ژن، ژیان، آزادی و تمرین انقلاب‌کردن است.

حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)

 مارس ۲۰۲۴ برابر با ۱۶ اسفند ۱۴۰۲»