پژاک: شهید روناهی برای آزادی خلق‌کورد و علیه جمهوری اعدام دست به عملیات‌فدایی زد

مجلس حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به مناسبت چهاردهمین سالگرد شهادت رفیق‌شان روناهی دنیز بیانیه‌ای صادر کرد و تاکید کرد که راه روناهی در جنبش انقلابی «ژن، ژیان،‌ آزادی» ادامه دارد.

بیانیه مجلس پژاک به شرح زیر است:

«چهارده سال از عملیات فدایی رفیق شهیدمان «شهید روناهی دنیز(صنم اریشن)» علیه نیروهای اشغالگر ایران گذشت. ۳۱ دسامبر، سالروز شهادت آن شهید گرانقدرمان است. شهید روناهی نماد مقاومت در برابر جمهوری اعدام است و اثبات ساخت که خلق‌کورد دربرابر نظام فاشیست ایران سر تسلیم‌شدن فرودنمی‌آورد. «مجلس حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک)» یاد و خاطره شهید فدایی‌مان روناهی دنیز را گرامی‌می‌دارد.

شهید روناهی دنیز علیه سیاست‌های فاشیستی، اشغالگرانه و سیستم اعدام و نابودی رژیم ایران و در محکومیت اعدام شهید عگید(حسن حکمت دمیر)، در دسامبر سال ۲۰۰۸ دست به عملیات فدایی زد و نامش جاودانه گشت. شهید عگید بعنوان نخستین رفیق گریلا است که بدست دولت اشغالگر اعدام شد. شهید روناهی نیز بعنوان زن مبارز و قهرمانی که فلسفه «ژن، ژیان،‌ آزادی» را با تمام ذهن و فکر و عمل خویش درک نموده بود، پایه‌های مبارزه علیه سیاست اعدام را بنا نهاد و راه رسیدن خلق‌کورد به آزادی و دمکراسی را هموار ساخت. رژیم ایران که همیشه با منش‌های فاشیستی‌اش تاب تحمل کورد آزاد و مبارز را نداشته، از سر استیصال و درماندگی به اعدام رفیق عگید دست زد. امروز دستگاه اعدام رژیم کماکان در جریان جنبش انقلابی «ژن، ژیان،‌ آزادی» به اعدام جوانان دست می‌زند، اما غافل از این است که شهید روناهی و رهروان راه وی مسیر مبارزه‌گری را قویا بنیاد نهاده‌اند و راه شهید فرزاد کمانگر و یارانش، باهوزها و حسین‌ خضری‌ها را ادامه می‌دهند.

شهید روناهی از دیار وان، مرزهای ساختگی رژیم‌های اشغالگر و نسل‌کش را درنوردید و با حضور در میادین مبارزاتی شرق کوردستان گشایش‌گر راه مبارزه علیه سیستم اعدام نظام ایران شده. رژیم با اعدام‌های مکرر به لبه پرتگاه رسیده و در سایه مبارزات فدایی شهید روناهی‌ها، مبارزات خلق کورد در شرق کوردستان بیش از پیش در مقابله با ظلم و ستم نظام بیدادگری ایران به اوج رسیده است. شهید روناهی وظیفه انقلابی و انسانی خویش در قبال خلقمان در شرق کوردستان را با فداکردن جانش به‌جای آورد. بخاطر اعدام شهید عگید، قاطعانه‌ترین پاسخ را به نظام فاشیست ایران داد و به همگان نشان داد که تلاش‌های ظالمانه رژیم برای نابودی دستاورهای آزادیخواهانه خلق کورد به شکست انجامیده است و زنان پیشرو مبارزات هستند.

شهید روناهی برای آزادی خلق‌کورد و علیه جمهوری اعدام دست به عملیات‌فدایی زد. نام و خاطره وی همواره در تاریخ مبارزات جنبش آزادیخواهی کوردستان درخشان خواهد ماند. به یمن فدایی‌گری‌ها و فداکاری‌های شهدایی چون وی، سیاست نسل‌کشی دشمن دچار هزیمت‌های پی‌درپی شده و در جنبش انقلابی «ژن، ژیان،‌ آزادی» راه شهید روناهی‌ها ادامه دارد. امروز در سایه آن فدایی‌گری شهدا به آسانی می‌توانیم کارزار «نه به اعدام، بله به دمکراسی» را در شرق کوردستان و ایران با مبارزاتمان پیشبرد دهیم.

مجلس «حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک)» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید روناهی دنیز، از عموم خلقمان در شرق کوردستان بویژه جوانان و زنانی که جنبش انقلابی «ژن، ژیان، آزادی» را آغاز نموده‌اند، دعوت بعمل می‌آورد که به راه مبارزاتی شهید روناهی‌ها ادامه دهند و قویا علیه جمهوری اعدام، کارزار «نه به اعدام، بله به دمکراسی» را نیرومند سازند. تمامی اقشار و توده‌ها قادرند با مبارزات دمکراتیک و مدنی خویش علیه سیاست‌های اعدام رژیم، آینده آزاد و دمکراتیک جامعه خویش را تضمین نمایند و نظام کهنه‌پرست و فاشیست را دچار بزرگترین هزیمت‌ها سازند. یاد و خاطره شهدای راه آزادی خلقمان گرامی باد.»