قره‌سو‌: کورد و نیروهای دمکراسی‌خواه پیروز شدند، نگرش قتل‌عام شکست خورد

عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک،‌ مصطفی قره‌سو نتایج انتخابات محلی ۳۱مارس را ارزیابی کرد و گفت که در انتخابات کورد و نیروهای دمکراسی پیروز شدند،‌ نگرش قتل‌عام شکست خورد.

عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک)، مصطفی قره‌سو نتایج انتخابات ۳۱ مارس را برای خبرگزاری فرات ‌(ANF) ارزیابی کرد. قره‌سو نتایج انتخابات را به مثابه پیروزی کوردها و نیروهای دمکراسی‌خواه تعریف کرد و اشاره کرد که نگرش قتل‌عام شکست خورده است.

مصاحبه با عضو شورای مدیریتی ک‌ج‌ک، مصطفی قره‌سو به شرح زیر است‌:

در ارتباط با عملیات‌های گریلا، کنش‌های نیرومند برعلیه توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه،‌ برگزاری جشن‌های پر جوش و خروش ۸ مارس و نوروز و مژدگانی مرکز مدافع خلق که در چنین حال و هوایی در کوردستان و ترکیه انتخابات تاریخی انجام شد مورد ارزیابی قرار داده و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ «این انتخابات محلی به انتخاباتی تاریخی مبدل شد. هم در کوردستان و هم در ترکیه،‌ جنگ ویژه که تمام توانایی خود را برعلیه خلق‌ها بکار برد، ضربه‌ای تاریخی خورد. تمام ابزارهای دوروغ، فریب، فشار،‌ سرکوب، ترس و پنهان‌سازی واقعیت را بکار بردند اما دوباره در برابر حقیقت امر شکست خوردند. باید این وضعیت به مثابه پیروزی خلق در کوردستان و ترکیه ارزیابی شود که در برابر همه جوره حملات دولت ایستادگی کردن و سر تعظیم فرود نیاوردند. به همین خاطر به تمام زنان، جوانان و سالمندان خلق کورد و تمام گروه‌های اتنیکی و باورداشت‌ها تبریک می‌گویم که از سال ۲۰۲۴ تمام حملات دشمن را شکست دادند، به همین خاطر به این موضع‌گیری آنان درود می‌فرستم. همچنین به تمام خلق‌های ترکیه، زحمتکشان،‌ دمکراسی‌خواهان،‌ زنان، جامعه و باورداشت‌ها و گروه‌های اتنیکی جداگانه هم به دلیل موضع‌‌گیری‌شان در مقابل فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ تبریک می‌گویم.

لازم است این واقعیت دیده شود،‌ که اگر به یمن مبارزه و هزینه دادن بسیار خلق کورد،‌ متحدان چپ و دمکراتیک و علوی‌ها نبود،‌ زحمتکشان و خلق‌های ترکیه در زیر فشارهای دشوار فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ به تمامی سرکوب می‌شدند. اگر اینکه ترکیه برمحور فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ بنا نشد، لازم است نقش این مبارزه بزرگ را دید.

بخصوص پس از انتخابات مارس ۲۰۲۳ جنگ ویژه و حکومت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ به همراهی همکار و همدستان کوردشان می‌خواستند که یک فضای نا امیدانه و منفی را ایجاد سازند و به کوردها و اپوزوسیون‌ تحمیل کنند و در ترکیه و کوردستان سیاست از سوی این سلطه‌گری از نو طراحی و اجرا شود و دومین صد سال جمهوری ترکیه اینچنین بنیانگذاری شود. اما جنبش آزادی کورد که در ترکیه و خاورمیانه نیروی پیشاهنگ مبارزه دمکراسی است به همراه دوستان و متحدانش به این کار اجازه عمل ندادند. سریعا یک کارزار را در دستورکار قرار دادند که تمام آن فضای سیاهنمایی را به تمامی از بین برد و با مبارزه متحول ساخت.

جنبش آزادی کوردستان اعلام کرد که قالب سیستم فشار و ستم در کوردستان و ترکیه،‌ جنگ روانی و انزوای مطلقی است که بر رهبر آپو تحمیل می‌شود، به همین دلیل کارزار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» با هدف از بین بردن این فشار آغاز شد. این کارزار که در شخص رهبر آپو یک کارزار مبارزه برعلیه جنگ کثیف و ویژه حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ در ترکیه و کوردستان است. در سراسر جهان در سطح بسیار زیادی از رهبر آپو صیانت به عمل آمد. آن صیانت به مبارزه‌ای برضد دولت ترکیه که در شخص رهبر آپو برعلیه کوردها سیاست قتل‌عام را عملی می‌سازد مبدل شد، ترکیه فاشیسم را برعلیه دمکراسی تحمیل می‌کند. به همین دلیل فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ دشمنی با کوردها را به اوج خود رساند، برای اینکه کوردها نتوانند از دمکراسی بهره‌مند شوند.

به مناسبت ۴ آوریل زادروز رهبر آپو،‌ تبریک خود را ابراز می‌داریم. در چارچوب کارزار آزادی رهبر آپو لازم است خلق‌ما و دوستان به آمارا رفته و در هرجایی که هستند با اشتیاق و هیجان،‌ زادروز رهبر آپو را جشن بگیرند و اینگونه به دشمنی فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ در برابر کوردها جواب لازمه را بدهند.

فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ چندین سال است که مبارزه خلق کورد را به عنوان ‌«جدا سازی و تجزیه کردن ترکیه» نشان می‌دهد و با گفتن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«در مقابل تروریست می‌جنگم» تمام رسانه‌ها و مطبوعات را بکار گرفت، براساس شوونیسم در داخل جامعه ترکیه هم تا حدی پشتیبانی بدست آورد. اما علیرغم این ۹ سال پشتیبانی نیروهای خارجی و بکاربردن تمام ابزارهای جنگ،‌ نتوانست مبارزه آزادی خلق کورد را تضعیف کند. گریلا در پاییز ۲۰۲۳ با عملیات‌های انقلابی خود یکی پس از دیگری ضربات سهمگین را بر ارتش اشغالگر ترکیه وارد می‌کرد. با آن ضربات گریلا اهداف دولت ترکیه به تمام با شکست مواجه شد. همانگونه ترکیه و جهان شاهد بودند که آک‌پ-م‌ه‌پ که خود را به مثابه حکومتی جنگی اعلام می‌کرد،‌ چگونه شکست خورده و زمین‌گیر شد. بی‌گمان این وضعیت تنها به خلق کورد روحیه نبخشید، همزمان به تمام خلق‌هایی که در زیر ستم فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ زندگی می‌کنند هم روحیه گرفتند که برعلیه این حکومت ایستادگی کنند و آن سیاست‌های آک‌پ-م‌ه‌پ بازخواست شدند.

در واقع کورد و کوردستان که حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ از ریشه برعلیه آنان جنگ به راه انداخته و قصد نابودی‌شان را دارد‌؛ با کنش‌های درمقابل توطئه ۱۵ فوریه،‌ راهپیمایی آزادی که در بخش که در کوردستان صورت گرفت و همچنین در روز ۸ مارس و کارزار انقلابی ‌‌‌‌‌‌‌«ژن ژیان آزادی» که در کوردستان، ترکیه و جهان عملی شد و به همراه تمام اینها در نوروز موضع‌گیری خلق کورد در هر ۴ بهش کوردستان، اروپا و سراسر جهان از پیش نشان داد که خلق کورد در انتخابات چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد. زمانیکه شکست بزرگ آک‌پ-م‌ه‌پ در انتخابات محلی کوردستان و ترکیه ارزیابی می‌شود، لازم است قابلیت، تاثیرگذاری و موضع خلق کورد و نیروهای آزادی پس از انتخابات مارس ۲۰۲۳ به درستی دیده شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.»

در ارتباط با ائتلاف فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ که با حملات دشوار می‌خواست در انتخابات محلی به خلق کورد ضربه وارد سازد، اما کاملا برعکس دم پارتی به همراه خلق کورد و دوستان‌شان در انتخابات محلی ضربه‌ای سنگین را به حکومت فاشیستی وارد ساختند، مصطفی قره‌سو در ادامه چنین نتایج انتخابات محلی را چنین ارزیابی کرد‌‌‌‌‌‌‌؛ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«ائتلاف آک‌پ-م‌ه‌پ قصد داشت که پس از انتخابات مارس اراده خلق کورد را به تمامی شکست دهد و از راه مستقر کردن پلیس و سرباز در مناطق نزدیک به پایگاه و پاسگاه‌‌های جنگی به این هدف نیل کند در همین چارچوب هم هوداپار را به هم‌‌پیمان خود تبدیل کرد. پ‌دک را هم به این ائتلاف اضافه کردند برای اینکه مبارزه آزادی خلق کورد را سرکوب کنند. در این انتخابات هم پ‌دک برای پیروزی آک‌پ سیاست‌هایی را اجرا کرد. آک‌پ، میت و برخی از دیگر همکاران و همدستان کوردشان در این انتخابات چنان فضایی را ایجاد کردند که آک‌پ پس از این انتخابات برای به راه‌حل رساندن مسئله کورد گام‌هایی را برخواهد داشت و بدین شیوه خواستند که آک‌پ را در کوردستان پیروز کنند. پ‌دک هم چندین سال است با شیوه امتیازدهی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«راه را برای دولت ترکیه هموار کن در ۲-۳ شهر حاکمیت داشته باشم» سیاست قتل‌عام دولت ترکیه برعلیه باکور و روژاوای کوردستان را قبول می‌کند. خواست پ‌دک اینست، چیزی که سیاست‌های آنان را هم تعیین می‌کند همین مورد است.»

قره‌سو خاطرنشان ساخت که در انتخابات ۲۸مارس ‌«حزب چپ سبز در مورد قطع ارتباطات با خلق دارای برخی اشتباهات بود که بعدا در مرحله خودانتقادی و بازخواست این مشکلات را پشت‌سر گذاشت به همراه نزدیک شدن انتخابات تصمیم مهمی گرفت و انتخابات داخلی را انجام داد. آن انتخابات داخلی پیش از موعد مقرر تنها مرتبط با اعضای آن حزب نبود،‌ بلکه یک دینامیک محلی دمکراتیک را به پروسه افزود. آنهم نه تنها با اشتیاق و هیجان خلق بلکه تمام دینامیزم‌های کوردها را در این فرآیند وارد کرد. اشتباهاتی جزئی وجود داشتند اما گامی مهم و جسوانه بود. آن کوشش یک باوری مثبت سیاسی، دمکراتیک و کوردی را به آزمون دمکراتیک کورد و خلق نشان داد.»

مصطفی قره‌سو بیانیه ریاست مشترک ه‌دپ در آنزمان را خاطر نشان ساخت و آن را امری مهم دانست که مسئولیت تمام اشتباهات و خطاهای پروسه انتخابات را برعهده گرفتند و خود را دوباره کاندید نساختند و بیان داشت‌‌:‌ ‌«این مورد هم اطمینان و باوری بیشتری را درمیان خلق بنا ساخت. خلق دید که حزب آنان راستگو است و با دیگر احزاب تفاوت دارد. ه‌د‌پ و گام‌هایی که پس از انتخابات ۲۰۲۳ مارس برداشته شدند در پیروزی بزرگ انتخابات محلی نقش بسیاری داشتند.‌‌‌»

مصطفی قره‌سو بیان داشت که مبارزه ۵۰ساله خلق کورد در باکور کوردستان مبارزه‌ی دمکراسی و آزادی است و انقلابی دمکراتیک به نتیجه رسیده است و ۴-۳ نسل با ارزش‌های انقلاب دمکراتیک رشد یافتند. آن انقلاب آزادی که با خط آزادی زن ژرفا یافت،‌ بخصوص در میان زنان، جوانان در به تمامی جامعه هوشیاری دمکراتیک را ایجاد ساخت. ما باید مادران کورد را به مثابه برجسته‌ترین نشانه آن ببینیم. آن جامعه پایبند تکروی نخواهد بود، این یک توده‌ی عادی نیست. در داخل یک هوشیاری ۵۰ساله نیرومند گشته، هوشیار شده و خود را بمانند یک اراده بنیان گذاشته است. به همین دلیل خود را با ارزش‌های دمکراتیک مستحکم ساخته است،‌ می‌خواهند که اراده‌شان شناخته شود. برای همین هم در مقابل دورکردن ریاست‌مشترک شهرداری‌ها از وظایف‌هایشان، در برابر تحمیل قیوم،‌ دستگیری نمایندگان پارلمان و مدیران، صاحب خشمی عظیم است. تحمیل قیوم به اراده خلق یکی از دشوارترین حملات در برابر این خلق بود. خلق کورد چیزی را که دید به مثابه دشمنی در برابر کورد تعریف نمود و برضد آن مبارزه بزرگی را انجام داد. از طرفی دیگر جنبش آزادی کورد در برابر آن حملات علیرغم تمام شرایط سرپا مانده است، نیرومند بودن باوری و ارتباط با خلق است که آن را بدین سطح رسانده است، کاری کرد که آن خشم بزگتر شده و برضد کولونیالیسم قتل‌عام کننده،‌ درخواست برای مبارزه افزایش یابد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

قره‌سو اشاره داشت که حملات و فشارهایی که بر مبارزه آزادی کورد اعمال می‌شد به دلیل مبدل شد که برضد حکومت موضعی جدی نشان داده شود و در انتخابات محلی ضربه بزرگی بر سیاست‌های قیوم وارد شده و آن را به زمین زد. همزمان آن پیروزی‌ها واکنشی بود در برابر فشارهای شدید و حملات برعلیه مناطق حفاظتی مدیا و روژاوای کوردستان و تمامی این موارد به موضع مبارزه خلق کورد مبدل شد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

مصطفی قره‌سو در ادامه بیان داشت که منتقل کردن سرباز و پلیس، بکار آوردن هوداپار و پشتیبانی گرفتن از کوردهای مزدور هیچ نتیجه‌ای برای حکومت دربر نداشت و این را نشان داد که یکی از جاهایی که بیش از دیگر جاها کورد در آن پیروزی بدست آورده است شهر شرناخ است و گفت‌: ‌«دولت خود را در شرناخ تحمیل می‌کند زیرا که آن را به مانند یک پایگاه جنگی می‌بیند. برای اینکه شرناخ را به مرکز جنگ مبدل کند این کار را کرد. اما در این انتخابات شرناخ پیروز شد، دولت باخت. اهالی شرناخ با موضع خود به تمام جهان نشان دادند که دولت در کوردستان شکست خورده است. به اهالی شرناخ تبریک می‌گویم. آنان آشکارا نشان دادند که کورد یک خلق باشکوه است و صاحب اراده است‌؛ به تمام خلق روحیه بخشیدند. انتقال سرباز و پلیس از ۵-۶ منطقه بدانجا و بدین شیوه مصادره کردن شهرداری‌ها نشانه شکست دولت است. اعتراف به اینست که بجز نیروی پلیس و سرباز هیچ‌گونه وجود دیگری در کوردستان ندارد. نه تنها در شرناخ بلکه در مناطق قله‌با، چلی، شمزینان، باژیرگه، ستور و الک نیز خلق می‌دانست که خود را انتخاب کرده است،‌ همچنین یکی از آن مناطقی که در برابر دولت خشم و عصبانیتی بسیار داشته و خود را از آن دور ساخته‌اند همان مناطق‌اند. به هرحال هیچ کجای در جهان نمی‌توان به انتخابات در اینچنین وضعیتی را دمکراتیک و برابرانه خواند. نتایج آن وضعیت واقعیت را وارونه نشان داد. اما در واقعیت آن وضعیت برای خلق کورد یک هوشیاری جدید را آفرید.

در کوردستان اگر یک مرکز جنگ شرناخ باشد،‌ دیگر بخش‌هاهم به همین ترتیب خواهند بود. تمامی مناطق بزرگ در شرناخ به دست دم پارتی افتاد. همچنین در شهر وان و تمام مناطقش هم دم پارتی پیروز شد که آنهم پیروزی خلق کوردستان در برابر قرارگاه جنگ کولونیالیستی قتل‌عام کننده را نشان می‌دهد. لازم است به خلق در شهر وان تبریک گفت. خلق کورد در تمام مناطق و شهرها پیروز شد. به تمامی آنان تبریک می‌کویم. نمی‌خواهم یک به یک از تمامی آنا صحبت کنم. تنها قصد دارم توجه‌ها را به پیروزی دم پارتی در اِلح و حیلوان معطوف بدارم. در حیلوان جنبش ما برای اولین بار در آنجا پیروز شده بود. پیروزی در آن مناطق دارای معنای بسیاری است. به همین مناسبت ما یادادیب سولماز، نادر تمل و مادرامان دوره کایا را با احترام و قدردانی گرامی می‌‌داریم. می‌خواهند شهرداری حیلوان را مصادره کنند. برای احترام به نادر تمل و مادرمان دوره لازم است که خلق‌ما مصممانه راه مبارزه را ادامه داده و به غصب کردن شهرداری‌ها اجازه ندهند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»