قره‌سو: زمان آن فرارسیده است که درهای امرالی متلاشی شوند

عضو شورای مدیریت ک‌ج‌ک مصطفی قره‌سو بیان کرد که سیستم امرالی با ظلم و زور برقرار می‌باشد و گفت: «زمان آن فرارسیده که درهای امرالی متلاشی شوند.»

عضو شورای مدیریت ک‌ج‌ک مصطفی قره‌سو در برنامه‌ی ویژه تلویزیون مدیا هابر شرکت نموده بود و در ابتدای سخنانش انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیگر مسائل مهم را ارزیابی نمود.

قره‌سو توجه‌ها را به انزوای امرالی معطوف داشت و گفت: «۲۵ سال است رهبر آپو در انزوا قرار دارد و به سال ۲۶ مین پا می‌گذارد. رهبر آپو در روزهای ابتدایی زمانیکه سیستم امرالی را بیان می‌نمود  ابراز داشت که مسئولیت این اعمال با سی‌پی‌تی است این سیستم را اروپا ایجاد کرده است و با ترکیه هم مدام در ارتباط هستند سی‌پی‌تی یک نهاد حقوقی نیست اینطور خود را می‌نمایاند اما مطمعنا وابسته اراده‌یی سیاسی است زمانیکه از زندان‌ها دیدار می‌کند بدون دستور رسمی ترکیه گزارش خود را منتشر نمی‌کنند. برخورد سی‌پی‌تی برخورد اروپا است. لازم است اینگونه درک شود. اروپا به حالت سیاسی با ترکیه رفتار می‌کند همان کار را سی‌پی‌تی نیز انجام می‌دهد. درست اینست بگوییم سی‌پی‌تی با این اعمال برخورد موضع سیستم امرالی را مشروع می‌کند.»

قره‌سو بیان داشت که باید این واقعیت را افشا نمود و گفت: «برای اینکه جهان را فریب می‌دهند، خلق‌ها را فریب می‌دهند می‌گویند که سی‌پی‌تی یک نهاد پیشگیری از شکنجه است. از زندان‌ها دیدار می‌کند و از شکنجه پیشگیری می‌کند. اما این ۳ سال است که انزوا اجرا می‌شود. ۳ سال است ملاقات با وکلا و خانواده انجام نمی‌شود. اما این وضعیت را عادی می‌بینند نارضایتی و موضعی نشان نمی‌دهند. به همین دلیل باید در برابر این اعمال مبارزه صورت گیرد. تا زمانیکه مبارزه و افشاسازی نکنیم و بدان غلبه نکنیم ما نخواهیم توانست این از این وضعیت سیستم امرالی گذار نماییم. یعنی باید از سی‌پی‌تی بدینگونه انتقاد شده و افشا شود. لازم است انتظار زیادی از اینان نداشت برای اینکه شورای اروپا اینطور عمل می‌کند. تلاش می‌کند خود را به مانند یک نهاد حقوقی نشان بدهد اما مستقیما به سیاست وابسته است. در چارچول اقتضای سیاست خودشان حرکت می‌کنند به همین دلیل لازم است سی‌پی‌تی رسوا و افشا شود.

بدین صورت مشروعیت اعمال سیستم امرالی ضعیف شده است. به وضعیتی افتاده که هیچ جنبه‌ای نمانده که بتواند از آن دفاع کند. اگر درمقابلش مبارزه صورت گیرد می‌توان که آن را متلاشی نمود و فرصت‌هایی برای ملاقات رهبر آپو با خانواده و وکلا ایجاد شود. برای همین است که انجام مبارزه اهمیت دارد. این موضع سی‌پی‌تی برای ما دلیل گسترش مبارزه است برای خلق‌ها دلیل انجام مبارزه است برای تمام انسانیت دلیل مبارزه است.»

زمان آن فرارسیده که درهای امرالی متلاشی شوند

قره‌سو در ادامه‌ ابراز نمود که مبارزه برعلیه توطئه به سطحی بسیار مهم رسیده و گفت: «کارزاری بود که در ۱۰ اکتبر آغاز شد. روزهای خواندن مانیفست‌های رهبر آپو به وجود آمد. به علاوه تمامی اینها آزادی رهبر آپو جهانی شد مبدل به چنین روزی شد که نیروهای دمکراسی، خلق‌های جهان مبارزه کرده و از ایشان صیانت نمودند. بدین ترتیب مبارزه برای آزادی رهبر آپو بسیار قوی شده. مبارزه بر علیه توطئه بسیار نیرومند شده. برای دگربار ما اعلام می‌کنیم و دوباره نیز اعلام خواهیم کرد، کسانی که با کارزار «هیچکس نمی‌تواند خورشید ما را خاموش گرداند» با مبارزه‌ی خود پیرامون رهبر آپو سدی ایجاد کردند شهدای ما بودند و سپس این رفقای ما برای آزادی رهبر آپو جان خود را فدا نمودند، مبارزه‌ی ۲۵ ساله خلق‌ما چنین است آن مبارزات، امروز مبارزه برعیله توطئه را به سطحی دیگر رساندند. معلوم است که این مبارزه بی دلیل نیست هیچ مبارزه‌یی بی دلیل ایجاد نمی‌شود اگر ۲۵ سال این مبارزه انجام نشده بود، ۲۵ سال برای آزادی رهبر آپو این فداکاری این مبارزه انجام نشده بود مبارزه برعلیه توطئه بین‌المللی بدین سطح نمی‌رسید. این سطح نتیجه‌ی ۲۵ سال مبارزه است. لازم است اینگونه دیده شود. نتیجه‌ی فداکاری و رنجی معظم است بدینصورت به این سطح رسیده است. اکنون زمان آن فرارسیده است که درهای امرالی متلاشی شوند و مشروعیت آن‌ها نمانده چیزی که مشروعیتش نمانده باشد نمی‌تواند برقرار بماند، واقعیت بدین شکل است. در سطح سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نیز بدین گونه است. هرچیزی که مشروعیتش نمانده باشد ناچار می‌شود که متلاشی شود. توطئه نیز واقعیتی بدین شکل است که مشروعیتی برایش باقی نمانده سیستم امرالی نمی‌تواند با زور پابرجا بماند. در وجدان انسانیت محکوم شده و خلق کورد آن را قبول ندارد. نیروهایی که اکنون در توطئه هستند اکثر آنان با نیروهای توطئه‌گر نبودند و نمی‌توانند توطئه را محافظت کنند واضحانه بگویم که تنها ترکیه و پ‌دک باقی مانده‌اند که از توطئه دفاع می‌کنند. بدین ترتیب همکاری پ‌دک و ترکیه ارتباطات و سیاست‌هایشان برای ادامه دادن توطئه بین‌المللی است.

در مرحله دومین لازم است کارزار اجتماعی‌تر و توده‌یی‌تر شود

در مرحله دومین لازم است کارزار یقینا اجتماعی و توده‌یی‌تر شود. خلق کورد لازم است به روش‌های گسترده به شکلی اجتماعی از کارزار صیانت کنند و مبارزه را ادامه دهند. در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، حقوقی و همچنین دیپلماسی لازم است کوشش شود. این مبارزات به حدی رسانده شود که رهبر آپو را آزاد کند. این امری قریب به اتفاق است لازم است بدان باور داشت.»

مصظفی قره‌سو خاطر نشان ساخت که مرحله‌ دومین کارزار از اروپا آغاز شده و گفت: «کسانیکه سطح اول را آغاز کردند دوستان خلق کورد، روشنفکران، دمکرات و اعضای سندیکا بودند. اکنون آنان سطح دوم را نیز آغاز کردند موردی که لازم است ما کوردها انجام دهیم اینست که مرحله دوم را بیشتر اجتماعی کرده و به جنبشی اجتماعی که رهبر ما را از زندان آزاد کند متحول سازیم

عملیات‌های گریلا موضعی برعلیه سیاست‌های قتل‌عام بود

عملیات‌های گریلا در سال ۲۰۲۳ و عملیات‌های ماه ژانویه و فوریه ارتش ترکیه را به لرزه دراورد و ارتش اشغالگر ترکیه را در مناطق خوددفاعی مدیا را به بن بست رساند می‌توان این را اینگونه ارزیابی کرد. بدین ترتیب این عملیات‌ها در عین‌حال درحد مبارزه بر علیه توطئه نیز دانسته شود. عملیات‌های گریلا همچنین خشم آنها در برابر توطئه را نیز به همگان نشان داد. تدوام توطئه و ادامه‌دادن استعمارگری که قتل‌عام میکند همزمان در یک برهه هستند. شکست استعمارگری و قتل‌عام با شکست توطئه ممکن است. زمانیکه توطئه شکست بخورد در همان زمان سیاست‌های قتل‌عام استعمارگری نیز شکست خواهد خورد. به همین علت عملیات‌های ماه فوریه بسیار اهمیت داشتند موضع‌گیری بر علیه توطئه و قتل عام کوردها بود.»

دمکراسی و آزادی با زنان معنادار می‌شود

عضو شورای مدیریت ک‌ج‌ک مصطفی قره‌سو در ادامه‌ی بیاناتش روز ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش را به تمامی زنان جهان تبریک گفت و ابراز کرد: «کسانی که برای مبارزه آزادی زنان رنج می‌کشند به تمامی‌شان درود می‌فرستم. شهدای این مبارزه را احترام و قدردانی یاد می‌کنم. ۸ مارس نه تنها روز جهانی زنان است، نه تنها روز پشتیبانی از زنان است، نه تنها روز مبارزه است، ۸ مارس دیگر به روزی که زنان جهان را متحول می‌کنند و آزادکردن جهان مبدل شده است.»

قره‌سو بیان کرد که ۸ مارس و یا مبارزه زنان تنها مبارزه‌ای برای آزادی زنان نیست. مبارزه‌ای چنین است که انسانیت را رهایی می‌بخشد، مردها را آزاد می‌کند، به روز و برهه‌یی اینچنین متحول شده و گفت: «دارای اهمیتی بدین صورت است. بدین ترتیب اینچنین از ۸ مارس فهم نمودن بیشتر ایجاد خواهد شد. این مبارزه قدرتمندتر خواهد شد. در ۸ مارس ما نیروی زنان را بهتر دیده و درک می‌کنیم. درواقع رهبر آپو بیان داشته بود که سده ۲۱ مبدل به سده‌ی آزادی زنان و این از هم اکنون عیان شده. این تشخیص رهبر آپو عملی شده. سده ۲۱ یقینا به سده آزادی زنان تبدیل خواهد شد و در این ۸ مارس زنان در کوردستان و خاورمیانه و سراسر جهان در عرصه‌ها حاضر خواهند شد و نشان خواهند داد که نیروی پیشاهنگ مبارزه آزادی هستند. نیروی پیشاهنگ مبارزه دمکراسی بوده و با آزادی زنان با مبارزه آزادی زنان این آزادی و دمکراسی معنادار خواهد شد. در این ۸ مارس و ۱ می این هر دو روز دیگر آینده‌ی انسانیت را تغییر خواهند داد. یعنی گفته می‌شود «جهان دیگری ممکن است» زنان مشخصا این را نشان می‌دهند. ایستار زنان به ما نشان می‌دهد که جهانی دیگر ممکن است و با مبارزه و ایستار زنان این جهان نوین یقینا عملی خواهد شد. به این مناسبت ۸ مارس را به تمامی زنان تبریک می‌‌گویم.»

رهبری مبارزه زنان را به بنیادی تاریخی متکی ساخت

قره‌سو توجه‌ها را به کوشش رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای این مبارزه معطوف داشت و گفت: «رهبر آپو ایدئولوژی رهایی را به مبارزه آزادی زنان سپرد. پارادیگما، برنامه و تئوری را نیز به آنان سپرد و این را برپایه‌های تاریخی استوار ساخت و به نیرویی پیشاهنگ مبدل ساخت که می‌تواند جامعه و جهان را تغییر دهد. بدین علت تلاش رهبر آپو برای مبارزه آزادی زنان دارای اهمیت بسیاری است. ما می‌توانیم به جرات ادعا کنیم که از دیروز تا به امروز کسی که برای مبارزه آزادی زن بیشترین تلاش و مشارکت به عمل آورده رهبر آپو می‌باشد. رهبر آپو مبارزه آزادی زنان را بسیار مهم دید و در این مورد چه گفت؟ ایشان گفت که مبارزه‌ی آزادی زنان از مبارزه‌ی رهایی ملی و طبقاتی هم مهم‌تر است، برای اینکه اهمیت آن را مشخص کند چنین گفت، بدون شک مبارزه طبقاتی و یا مبارزه رهایی ملی فرودستان را کوچک نشمرد اما برای بهتر فهم‌نمودن اهمیت مبارزه‌ی آزادی زنان و تفهیم کاراکتر آن که بر تمام مبارزات تاثیر می‌گذارد این سخن را بیان داشت.

بدین ترتیب رهبر آپو با مشخص کردن خط مشی آزادی زنان و بنا کردن حزب زنان پاژک که با پیشاهنگی زنان کورد همراه بود و پیشگامی تئوریک و ایدئولوژیک کوشش نمود و جنبش جهانی زنان را پیش برد.»

مبارزه آزادی زنان، مردان را هم از بند بردگی رهایی بخشد

قره‌سو در ادامه گفت: «به این مناسبت می‌خواهم این را نیز بگویم: درست است که یک نظام سلطه بر زن وجود دارد و بردگی زنان را ایجاد کرده است. اما بردگی مردان بسیار بدتر می‌باشد. سلطه مرد بر مرد وجود دارد بردگی فرودستانه و بردگی ذهنی سلطه‌ورزانه وجود دارد. مردان خود را به ذهنیت سلطه‌ورزانه وابسته کرده‌اند و آلوده شده اند. زنان هم در زیر یوغ ستم مردان قرار دارند اما آلوده نشده‌اند. سلطه مردسالارانه مردان را نیز آلوده می‌کند، به همین علت مبارزه آزادی زنان بیشتر از هرکس مردان را از بردگی رهایی بخشد. رهایی مرد از بردگی رهایی‌اش از آلودگی است. رهایی‌ از بی‌اخلاقی و بی‌وجدانی یقینا آزادی زنان را عملی سازد.»

قره‌سو مشخص نمود که خط مشی آزادی زنان ایدئولوژی مردسالار را شکست خواهد داد و گفت: «در هر کجای جهان که خط مشی آزادی زنان عملی شود در آنجا اثری از ایدئولوژی مرتجعانه سلطه‌جو وجود نخواهد داشت. خط مشی آزادی زنان چنین خط مشی است که استیلا را نابود می‌سازد و سلطه‌گری را از بین می‌برد.»

برای کوردها انتخابات محلی مهم است

عضو شورای مدیریت ک‌ج‌ک مصطفی قره‌سو در ادامه بیانات خود انتخابات بومی در ترکیه و باکور کوردستان را ارزیابی نمود و گفت: «کوردها انتخابات محلی را مهم می‌دانند. برای کوردها انتخابات محلی از انتخابات سراسری از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. مسئله آزادی کوردها وجود دارد. مسئله خودمدیریتی وجود دارد. مسئله صیانت از ارزش‌های خود وجود دارد و قبل از هر چیز دیگر هم مسئله صیانت از خود وجود دارد. برای همین هم انتخابات محلی برای کوردها بسیار مهم است و کوردها هم به اهمیت آن واقف‌اند.  در واقع در مجلس بنا کردن گروه و از همانجا سیاست کردن نیز مهم است و عملی هم می‌شود اما برای کوردها انتخابات محلی بسیار و شهرداری ها بسیار مهم‌تراند زیرا مستقیما جامعه و  جغرافیای کوردها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ارتباط ایجاد می‌کند. مکانی‌ است که می‌تواند با جامعه خود متداخل باهم به سیاست بپردازند بدینگونه انتخابات محلی مهم است.

به همین دلیل حکومت آک‌پ در یک بازی بزرگ قرار دارد. اینطور که سرباز و پلیس را به رای دهنده تبدیل کرده است و فشار می‌آورد. شایدهم آرا را به جای همدیگر بکار ببرند. تمام اینها نشان می‌دهد انتخابات چقدر مهم است. بدین ترتیب چیزیکه ما بگوییم اینست که بی‌گمان لازم است روند انتخابات در کوردستان مهم دیده شود. می‌گویند قیوم‌ها ها را برخواهیم داشت برای این لازم است مصمم بودن خود را نشان دهند. باید هم قیوم ها برداشته شوند. باید کوردها اراده‌ی خود را نشان دهند. قبول نکردن قیوم‌ها در عین حال به معنای قیام در برابر سیستم استعمارگر و قاتل است. خلق کورد لازم است باید این مهم را درک کند و با این دیدگاه در انتخابات محلی شرکت کند. لازم است قیوم‌ها برداشته شوند و شهرداری‌ها از نو بدست آورده شوند. بی‌گمان این عملی خواهد شد که کار درست نیز همین است اینچنین باید کار نمود. در کوردستان دولت به شخصه در فعالیت بسر می‌برد. حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ در فعالیت است تا که برخی شهرداری‌های کوردستان را قصب کند قصد دارد با ایجاد فشار بر اجتماع نگذارد کوردها سیاست کنند. برای کوردها مهمترین مکانی که بتوانند سیاست کنند شهرداری‌ها هستند.

آک‌پ در تلاش است که دام ایجاد کند و بحث از برهه رهیافت می‌کند. انگار که می‌خواهد یک برهه نوین راه‌حل را پدید آورد. اینطور مستقیما از آن بحث نمی‌کند بلکه با گفتن «برهه رهیافت وجود داشت پ‌ک‌ک آن را ازبین برد» قصد فریب جامعه را دارد. بدون اینکه از خود خجالت بکشد این را می‌گوید. کسانیکه چنین حرف می‌زنند شرم ندارند. لازم است پرسیده شود که چه کسی سازش‌نامه دولمه‌باغچه را رد کرد؟ حکومت آک‌پ و دولت آن را رد کرد. رهبری تلاش کرد که آنان را در برهه رهیافت مشارکت دهد. در دولمه‌باغچه سازش صورت گرفت اما کی آن را رد کرد؟ بعد از ۵ آپریل چه کسی انزوای سنگین بر رهبری را تحمیل کرد. بدون اینکه شرمسار شوند بحث برهه راه‌حل را می‌کنند. آنان سازش‌نامه دولمه‌باغچه را نیست انگاشتند در واقع بعد از آن هر چیز تمام شد. انگار که سازش‌نامه دولمه‌باغچه کوردها را نیست انگاشته همانگونه ه‌د‌پ‌ای ها و رهبری راهم نادیده انگاشتند اینطور وانمود می‌کنند. رهبری برخوری بسیار معقولانه‌یی نشان داد و کاری کرد که سازش‌نامه عملی شود. اما دوباره این را نیز رد کردند بدلیل اینکه ذهنیست دولت اشغالگر ترکیه قاتل است.

لازم است هرکس بداند مسئله کورد تنها با مبارزه به راه حل دست خواهد یافت. با دمکراتیک بودن مشکل حل خواهد شد. مسئله‌یی چنین نیست که یک کس به تنهایی آن را حل نماید. بدین شکل نیست و بدون مبارزه رهیافت بدست نخواهد آمد.

باید کوردها اراده‌ی سیاسی خود را نشان بدهند

بی‌گمان رهبری خود در آن زمان به وقایع نزدیک بود که گفت: «آیا آک‌پ و اردوغان می‌توانند این کار را انجام بدهند یا نمی‌توانند». یعنی همیشه گمان خود را بر زبان آورد. برای اینکه آک‌پ و اردوغان مغز در سر ندارند، دارای چنین حدی نیستند. بدین ترتیب لازم است به شایعات و یاوه‌گویی‌های اطراف گوش ندهد.

مسئله کورد مسئله‌یی چنین نیست که در یک روز و شب به رهیافت برسد. نه مسئله‌یی چنین است که چند کس با یکدیگر جمع شوند دیدار کنند و به راه حل برسند. مسئله‌ای چنین که با مبارزه به رهیافت می‌رسد برای این نیز نیاز به تغییر و تحولات بزرگ ذهنی است. باید ذهنیت قاتل تغییر داده شود.»

قره‌سو مشخص کرد که باید کوردها اراده سیاسی خود را نشان بدهند و گفت: «در انتخابات باید اراده‌ خود را نشان داد. این نه تنها انتخابات یک شهرداری است. لازم است خلق کورد بگوید «اراده‌ی من اینست. من آزادی هویت و فرهنگ خود را می‌خواهم. می‌خواهم خودمدیریتی داشته باشم». تایین کردن اراده خود ارجمندترین امر ممکن است و از فلان شهرداری و فلان نماینده بسیار مهم‌تر است. پروسه‌ی کورد از یک شهرداری از نمایندگی کردن بسیار مهم‌تر است. باید اراده سیاسی خود را نشان دهید، موضع خود را نشان دهید و بر این موارد اصرار ورزید. ما بر این باوریم که شما در انتخابات عملی خواهید نمود.»

می‌خواهند عراق و جنبش را رودرروی یکدیگر قرار دهند

قره‌سو در ادامه توجه‌ها را به همکاری و همدستی پ‌دک و دولت اشغالگر ترکیه و تحرکات پ‌دک در مناطق گریلا معطوف داشت. قره‌سو گفت: «ما استقرار پیشمرگ‌ها را زیر نظر داشته و رصد میکنیم درواقع بیانیه‌هایی از جانب مدیریت نیز صادر شدند این مسئله‌یی نو نیست. قبلا هم در مناطق خوددفاعی مدیا، یگان‌های حفاظت از مرزهایشان وجود داشت که تمام‌شان پ‌دک‌ای بودند اما تعدادشان کم بود. اما همه‌شان پ‌دک‌ای بودند. همچنین می‌توانیم بگوییم که برخی از آنان برای اینکه بازی‌های پ‌دک را دیدند و به دوستان نزدیک جنبش مبدل شدند و ارتباط ایجاد می‌کردند، اما این مرتبط با آن دوران‌ها بود. اکنون ترکیه و پ‌دک می‌خواهند بازی‌های نو را بازی کنند می‌خواهند عراق و ترکیه را رودرروی یکدیگر قرار دهند. دولت ترکیه به بن بست رسیده است پ‌دک هم رسوا شده است تلاش می‌کنند خود را از این وضعیت به در آورند برای همین در زیرنام یگان‌های حفاظت از مرز به برخی مناطق بروند. قریب به تمامی آنان پ‌دک‌ای هستند درست است نامشان چیز دیگری است اما خودشان پ‌دک‌ای هستند. این وضعیت از کجا شروع شد؟ این وضعیت از عراق بیشتر با فشار پ‌دک عملی شد پ‌دک عراق را تحت فشار قرار می‌دهد و بر آن تحمیل روا می‌دارد برای اینکه از این وضعیت خود را رهایی بخشد از پرچم عراق استفاده می‌کند. می‌‌خواهد عراق و جنبش را رودرروی یکدیگر قرار دهد این یک بازی است. ما بر این باوریم که عراق به این دام نمی افتد که به نفع هر دو طرف نیست. آشکار است که دولت ترکیه به کجا چشم دوخته است هر روز می‌گویند میثاق ملی از آن ماست. می‌گویند تا به کوهستان‌های زیرین باشور کوردستان مال ماست. برای این موارد تمامی این ماجراها یک بازی است.

چیزی که برای پ‌دک گفته شود وجود ندارد. درواقع تاکنون همکاری و همدستی می‌کرد اکنون نیز تلاش میکند این همکاری و همدستی را به سطحی دیگر برساند. اما بر این باوریم که عراق به این دام نیفتد و لازم است به این دام نیفتد. ترکیه و پ‌دک با زیر فشار قرار دادن عراق در تلاشند که عراق را به جنگ خود کشانده و در آن مشارکتش دهند.»