قرەسو: سرهلدان این بار در روژهلات کوردستان و ایران با خیزشهای های پیشین خلق متفاوت است

مصطفی قرەسو عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان گفت: سرهلدان این بار در ایران با قیام های قبلی متفاوت است، مقطعی نیست، این سرهلدان سه ماه است که ادامه دارد و نمی توان با اعدام و مجازات جلوی سرهلدان در ایران را گرفت.

 مصطفی قرەسو، عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان، در «برنامه ویژه» میدیا خبر تی وی شرکت کرد. قرەسو در ابتدا به انزوای شدید رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان اشاره کردە و گفت: 21 ماه است که هیچگونە ملاقاتی با رهبر آپو نداشته ایم، در واقع 24 سال است که این انزوا ادامه دارد و گرچه برخی از جلسات در دوران آتش بس هم برگزار شده باشد، انزوا و نظام ظلم 24 سال است که ادامه یافتە است. در واقع چند ماه دیگر 24 سال می شود و حبس رهبر آپو وارد 25 سالگی خواهد شد. مطمئناً این مدت زندانی شدن برای رهبر یک ملت، زمانی بسیار طولانی است. 24 سال در زندان ماندن، شخصیت این مبارزه را مقابل دیدگان به نمایش می گذارد. نشان می دهد که این مبارزه چقدر سخت و دشوار است، مبارزه ملت کورد، موضع ما را در مقابل دولت ترکیه و نیروهای بین المللی نشان می دهد."

مصطفی قرەسو با اشاره به اینکه رویکرد دولت ترکیه در قبال کورد رویکردی مبتنی بر نسل کشی است، ادامه داد: به همین دلیل است که انزوای رهبر آپو شدیدتر می شود، این انزوای شدید یک سیاست نسل کشی است، این رویکرد نسل کشی است. این سیاست نابود کردن کورد است، طریقه اجرای این سیاست در امرالی است.»

 قرەسو با بیان اینکه اگر اروپا و ایالات متحده آمریکا در مقابل آن سکوت می کنند، در این نسل کشی شریک هستند، گفت: "در واقع آنها نیز سیاست نسل کشی علیه کوردها را اجرا می کنند. آنها نیز در این امر شریک هستند. سال 1923 با معاهده لوزان نسل کشی کوردها را پذیرفتند و از سیاست ترکیه برای نسل کشی کوردها حمایت کردند و در نتیجه مذاکرات لوزان به دولت ترکیه گفتند: موصل و کرکوک را به ما بدهید، یعنی بگذارید تحت کنترل انگلیس بماند، آنوقت شما می توانید کوردها را در مرزهای کنونی ترکیه نسل کشی کنید". بدین طریق تایید کردند. این مسئله هنوز هم ادامه دارد. بنابراین سیاست نسل کشی وجود دارد و آنها ساکت می مانند. سیاستی که علیه کوردها اجرا میشود، فشار خارج از قاعدەای نیست، ظلم عجیبی نیست، یک قتل عام عجیب نیست، آنها میخواهند کوردها را به طور کامل نابود کنند. حقیقت ماجرا اینگونه است.

تا زمانی که نسل کشی انکار شود، سیاستی حقیقی و درست نیز خلق نخواهد شد

مصطفی قرەسو با بیان اینکه همه باید دریابند که سیاست نسل کشی علیه کورد در حال انجام است، خاطرنشان ساخت: تا زمانی که این واقعیت پذیرفته نشود، تا زمانی که درک نشود که این سیاست نسل کشی علیه کورد اجرا می شود، هیچکس نمی تواند سیاست درستی ایجاد کند. قرەسو اعلام کرد که سیاستی که علیه رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان نیز اجرا می شود، سیاست نسل کشی است، سیاست نسل کشی کوردها است.

کوردهایی که از رهبر آپو دفاع نمی کنند، نسل کشی را می پذیرند

مصطفی قرەسو با اشاره به اینکه رویکرد اتخاذ شدە در مقابل سیاست نسل کشی کورد، باید حمایت از رهبر ملت کورد باشد، اینگونه ادامه داد: عدم احساس مسئولیت در قبال رهبری به معنای پذیرش نسل کشی کوردهاست. به معنای این است که گردن خود را زیر تیغ بگذارید. این را با خاطری آسوده می توانم بگویم: کوردهایی که از رهبر آپو حمایت نمی کنند نسل کشی را پذیرفته اند. کورد بودن را رها کرده اند. کوردی را که می خواهد دست از کورد بودن بردارد، نمی توان کورد نامید. بنابراین کوردهایی که از رهبر آپو حمایت نمی کنند، کورد واقعی نیستند، زیرا او گردن خود را زیر تیغ نسل کشی گذاشته است."

مصطفی قرەسو با یادآوری اینکه رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان ملت را بە رسمی شانخت، سازماندهی کرد و آن را صاحب اراده نمود، اینگونه ادامه داد: اکنون به رهبر آپو حمله میشود، در این زمان همه ما مدیون رهبر آپو هستیم، ملت کورد، دوستان، همه مدیون رهبر آپو هستیم. باید از رهبر آپو حمایت کنیم.

نمی توان بدون هزینە از کوردبودن محافظت کرد

قرەسو در ادامە افزود: "البته احساس مسئولیت هست. ملت احساس مسئولیت می کند. در اروپا همیشه احساس مسئولیت وجود دارد، اما این احساس مسئولیت باید گسترش یابد. بله، فشار سنگین است، ما می دانیم، اما این مبارزه با مقاومت در برابر فشار سنگین پیشرفت نمود. با مقاومت در برابر فشارهای سنگین در زندان ها پیشرفت کرد. گریلاها دهها سال است که انواع فداکاری ها را انجام داده اند و این مبارزه را به پیش می برند. کوردها با مبارزه سرپا می مانند. بنابراین نمی توان بدون هزینە از کوردیت حفاظت کرد. مبارزه کوردها، مبارزه برای آزادی کوردها، تضمین آزادی کوردها، تنها از این طریق می تواند به دست آید. ما این چارچوب را بسیار مهم می دانیم."

حمله بە روژاوا

مصطفی قرەسو عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان در ادامه سخنان خود حملات دولت اشغالگر ترکیه به شمال و شرق سوریه و سکوت نیروهای بین المللی را ارزیابی کرد. در این رابطە قرەسو اظهار نمود که در روژاوا، در شمال سوریه، کوردها، عرب ها و سوری ها بیش از 12 هزار شهید، 20 هزار مجروح دادند، و اینگونه ادامه داد: «چرا با داعش جنگیدند؟ آنها برای انسانیت جنگیدند. این را همه می دانند.  با وجود این، دولت ترکیه میخواهد کوبانی را اشغال کند، کوبانیای که نقطه آغاز شکست داعش بود.» قرەسو به سکوت نیروهای بینالمللی در مقابل این حملات اشاره کرد و گفت: «آنها بدون احساس مسئولیت، سکوت میکنند. این بدان معنی است که "نزد ما هیچ ارزشی وجود ندارد". قبلاً اروپایی ها ارزش هایی داشتند. حالا در این سطح از سرمایه داری، در این سطح از جهانی شدن، در اروپا ارزشی نمانده، هنگامه بی ارزشی است. بنابراین، با وجود این که حملات زیادی به روژاوا انجام می شود، زیرساخت ها در حال نابودی است، امکانات معیشتی مردم به طور کامل از بین می رود، اما آنان در این مورد سکوت می کنند.

مصطفی قرەسو خاطرنشان کرد که سیاستی که اکنون دولت ترکیه در روژاوا اجرا می کند، سیاست نسل کشی است و گفت: «همانطور که او سیاست نسل کشی را در شمال کوردستان اجرا می کند، در روژاوا نیز همین سیاست را اجرا می کند. هیچ عذر و دلیل دیگری برای این کار وجود ندارد. آنها از «پاکسازی کوریدور» به طول 30 کیلومتر حرف می زنند. 30 کیلومتر یعنی چی؟  به معنای حاکمیت است. یعنی نابودی کوردها. کوردها خودشان در مناطق مرزی هستند. همه شهرهای کردنشین در مرز ترکیه هستند. منطقه 30 کیلومتری به این معناست که می گوید تمام مناطق کوردنشین را کنترل خواهم کرد و تروریست ها را در آنجا مستقر خواهم کرد. این نسل کشی است، هدف واقعی این است. همه کوردها باید این را بدانند.  با همین هدف است که بسیاری از پناهجویان سوری را در اورفا، دیلوک و چندین مکان دیگر اسکان داده است.  یعنی می خواهد ترکیب جمعیتی کوردها را در این منطقه تغییر دهد. او می خواهد جمعیت کوردها را کاهش دهد.  بنابراین سکوت به معنای تایید نسل کشی کوردها است. این برای آمریکا، روسیه و اروپا نیز صادق است.»

یا باید دست از کورد بودن بردارید، یا از خود دفاع کرده و به برخودان بپیوندید

مصطفی قرەسو، عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان، اظهار داشت که سیاست دولت ترکیه در مورد روژاوا و شمال شرق سوریه، سیاست نسل کشی کوردها است. و اینگونه ادامه داد: «اکنون مردم روژاوا باید این را درک کرده باشند. نسل کشی کوردها حتمی است. می خواهند در اینجا کوردها را نابود کنند. می خواهند پیوندشان با کوردیت را قطع کنند. آنها می خواهند کوردهای آزاد را تسویه کنند. ملت نارضایتی خود را نشان می دهند.  مردم این را به چشم خود دیدند که دولت ترکیه عفرین را اشغال کرد و کوردها را از آنجا بیرون کرد. زیرا آنها دست به نسل کشی می زنند. کوردها در عفرین و سری کانی قتل عام می شوند.  یعنی دولت ترکیه در مناطق اشغالی کردها را نسل کشی می کند. و اکنون نیز می خواهد این اشغال را گسترش دهد.  ملت فهیم ما اکنون برای این امر برخاستە است و میگوید از خود دفاع خواهیم کرد. یا باید دست از کوردیت بردارند، یا باید از خود دفاع کنند. آیا انسان می تواند از سرزمین آبا و اجدادی خود دست بکشد؟ آیا این مفاهیم معنایی ندارند؟ آیا این سرزمین نسلهای گذشتە ما، پدران و مادران و اجداد ما با زحمت آن را ساختە اند، ارزشی ندارد؟ چرا، ارزش دارد. اکنون مردم باید از خود دفاع کنند. مردم تا آخر باید از خودشان دفاع کنند. اگر جنگی رخ دهد، باید در هر منطقه ای که دولت ترکیه حمله می کند، برخودان در برابر اشغالگری نشان داده شود. اشغالگری باید متوقف شود. جنگ باید ادامه پیدا کند. ملت ما باید با شروانان خود به مبارزه ادامه دهند.  مسئولیت جنگ نباید تنها بر دوش شروانان بماند. اینجا ملتی وجود دارد.  میلیون ها نفر هستند. جنگ را باید با هم به پیش ببریم. اگر این کار را نکنیم، دولت ترکیه به هدف خود خواهد رسید.  درست است که شرڤانان اینجا به شیوه ای فداکارانه برخودان خواهند کرد، اما اگر برخودان و ملت همراه هم نباشند نتیجه ای حاصل نمی شود. یعنی نتیجه دشوار خواهد بود. این مسئله باید دیده و درک شود. بنابراین ملت باید به جنگ بپیوندند. موضع فعلی مردم خوب و مثبت است. تمام جامعه موضع خود را نشان می دهد. در روژاوا، ملت همه دارای ذهنیت کورد آزادند. ذهنیت ملت دموکراتیک دارند. ما می دانیم که روژاوا این بار به مقابله خواهد پرداخت. ما عفرین و سرکانی را تجربه کردیم. جای دیگری برای رفتن وجود ندارد. باید کشتی های پشت سرشان را بسوزانند.  جای دیگری برای رفتن به آنجا وجود ندارد.

اگر رویکرد ما اینگونه باشد، ملت ما پیروز می شوند و اینجا باتلاقی برای ترکیه خواهد شد. روژاوا و شمال شرق سوریه می تواند به یک باتلاق برای ترکیه تبدیل شود. ملتهای جهان نیز حمایت خواهند کرد.  ملتهای جهان خود را مدیون روژاوا می دانند. ارتباط عاطفی دارند. دولت ممکن است از منافع محافظت کند، اما ملته با مقاومت روژاوا همراه هستند. هنگامی که حمایت ملتها با مدافعان روژاوا متحد شود، آنگاه تبدیل به باتلاقی برای ترکیه خواهد شد.»

سرهلدان نه تنها بر ایران، بلکه بر کل جهان تأثیر خواهد گذاشت

مصطفی قرەسو، عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان همچنین اعتراضات در شرق کوردستان و ایران را ارزیابی کرده و گفت: «اکنون دیگر در قرن بیست و یکم هستیم. این قرن جدید، قرن آزادی زنان خواهد بود. مبارزه برای آزادی زنان، قرن بیست و یکم را رقم خواهد زد. هیچ کس نمی تواند از این مسئله فرار کند. اکنون بیداری وجود دارد.»

 قرەسو یادآور شد: سرهلدان این بار در ایران با قیام های قبلی متفاوت است، مقطعی نیست، این سرهلدان سه ماه است که ادامه دارد و اینگونه ادامه داد: «دلیل این امر نیز این که تکیه بر زنان می کند. خواستە آزادی زن، اساس و جوهره این سرهلدان است.  آزادیخواهی زنان جامعترین نظام آزادی در دموکراسی است. بنابراین نمی توان با اعدام و مجازات جلوی سرهلدان در ایران را گرفت.» مصطفی قرەسو با بیان اینکه مبارزه در ایران خیلی چیزها را تغییر خواهد داد، گفت: «سیاست در ایران را نیز تغییر خواهد داد. در ایران سیاست و جامعه در حال تغییر است. در عرض 3 ماه جامعه تغییر کرده است.  جامعه کنونی ایران، جامعه سه ماه پیش ایران نیست. زنان و جوانان ایرانی امروز مانند سه ماه پیش خود نیستند. واقعیت اجتماعی جدیدی خلق شده است. بدون تردید این به تاریخ ایران هم مربوط است. ایران میدانی است که در گذر تاریخ اندیشه های گوناگون در آن ظهور کرده است. از نظر فلسفی و فکری، جغرافیایی غنی است. بنابراین، جغرافیایی بسیار مستعد ترقی است. همه آنها در مورد آزادی زنان به پا می خیزند و خواستار آزادی، دموکراسی و تغییر هستند. این امر بر کل خاورمیانه تأثیر می گذارد. نه تنها ایران، بلکه کل جهان را تغییر خواهد داد. تغییر یا ایده ایجاد شده توسط زنان در ایران، خاورمیانه و کل جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  این نوع برخودان ادامه می یابد. این بیداری ادامه می یابد. قطعا نتیجه خواهد داشت. چگونه پیروز خواهد شد؟  نمی توانیم به طور دقیق بگوییم، اما قطعا ایران را تغییر خواهد داد. این برخودان ثمراتی خواهد داشت. از جنبه مثبت، از جنبه پیشرفت دموکراسی و آزادی قطعا نتایج مهمی خواهد داشت.»