راهپیمایان آزادی یاد شیخ سعید را گرامی داشتند

با ادامه راهپیمایی بزرگ آزادی از شهرستان به شهرستان‌های دیگر، یاد و خاطره شیخ سعید گرامی داشته شد و پیام «مقاومت تا آزادی عبدالله اوجالان» داده شد.

شاخه قَرس «راهپیمایی بزرگ آزادی» که به منظور تضمین آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و حل مسئله کورد آغاز شده است، در ششمین روز خود در همچنان ادامه دارد. راهپیمایان صبح از منطقه قُپ شهر موش حرکت کردند و به سمت شهرک خنوس ارزروم حرکت کردند. مادران در ورودی شهر از راهپیمایان استقبال کردند. با راهپیمایی در مرکز شهرک از شیخ سعید، یکی از رهبران کورد، تجلیل شد.

«دست‌های دولت آغشته به خون است»

زینب اودونجو، نماینده پارلمانی دَم پارتی که در میدان شهر صحبت کرد، گفت: «به هر کجا که می‌رسیم، با اشتیاق فراوان از ما استقبال می‌کنند. امروز سالگرد زلزله است. زلزله یک فاجعه طبیعی است، اما آوارهای ایجاد شده توسط دولت غیرطبیعی است. دست دولت آغشته به خون است. امروز با پولی که برای جنگ خرج می‌کنند می‌توانستند تمام شهر را بسازند. اما دولت اهمیتی نمی‌دهد. تنها چیزی که با آن قدرت خود را تثبیت می‌کنند جنگ و خون است. ما در زادگاه شیخ سعید هستیم. از این نظر حضور این راهپیمایی در اینجا بسیار معنادار است. این راهپیمایی تا آزادی آقای اوجالان ادامه خواهد داشت.»

محمود تانیش عضو کنگره اسلام دموکراتیک گفت: « شیخ سعید قیام کرد زیرا آنها زبان و فرهنگ ما را ممنوع کردند. شیخ سعید بین خلق‌ها تبعیض قائل نشد و همراه با همه خلق‌ها عمل کرد. اما این قیام موفقیت‌آمیز نبود. ما کسانی را که به او خیانت کردند محکوم می‌کنیم. اوجالان ۲۵ سال است که رهبر بزرگی است. او در انزوا به سر می‌برد. به اوجالان نیز خیانت کردند و وی را به اسارت گرفتند. ما نباید از مسیری که شیخ سید، قاضی محمد و اوجالان دنبال کردند منحرف شویم. ما کورد هستیم، وطن ما اینجاست. و نام آن کوردستان است.»

پس از پایان سخنرانی شعار «زنده باد مقاومت امرالی» سر داده شد و راهپیمایان و هیئت همراهش به سمت ساختمان حزب رفتند.

راهپیمایان به سمت منطقه گمگم (وارتو) شهر موش حرکت کردند.