تصویر

راهپیمایی احترام به اراده‌: در جولمرگ حقوق استعمارگری تحمیل شد

در بیانیه ‌«راهپیمایی احترام به اراده» اشاره شده است که استعمارگران، شهرداری جولمرگ را مصادره کردند و پیام مقاومت داده شد.

«راهپیمایی احترام به اراده» دم پارتی که علیه مصادره شهرداری جولمرگ آغاز شده است، از منطقه اَلباک وان به سوی جولمرگ ادامه دارد. راهپیمایان در محل سد اووای بیانیه دادند. در این بیانیه پلاکارتی با عنوان ‌«احترام به اراده، به قیم‌ها اجازه نخواهیم داد» برافراشته شده و بی‌وقفه شعار ‌«زنده‌باد رهبر آپو» سرداده شد.

نماینده دم پارتی در شهر وان، زولکوف اوچار در این بیانیه سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«در شخص شهردار مشترک ما در جولمرگ، صدیق آکیش اراده خلق کورد غصب شده و کودتا علیه آن صورت گرفت. این نیز بجز نگرش استعمارگری صدساله،‌ چیز دیگری نیست. صدسال است که اراده، موجودیت، وضعیت سیاسی و حق انتخاب از خلق کورد سلب شده است. این راهپیمایی احترام به اراده، علیه نگرش فاشیستی و استعمارگری می‌باشد. در عین‌ حال این راهپیمایی علیه انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و انزوای تحمیلی بر تمام زندانیان نیز انجام می‌شود. تا زمانیکه حق و حقوق به این کشور بیاید، تا زمانیکه وضعیت سیاسی خلق کورد و زبان مادری در قانون اساسی گنجانده و اجرایی شود، مقاومت و مبارزه ما ادامه خواهد داشت.‌»

اوچار اشاره داشت که کنش‌های آنان تنها به راهپیمایان محدود نمی‌شود و در عین‌حال دل میلیون‌ها نفر همراه این راهپیمایی است و چنین گفت‌: ‌«البته که دمکراسی به این کشور خواهد آمد. البته که آن دمکراسی و عدالت با مبارزه خلق کورد و دوستان آنان عملی خواهد شد. امروز سالگرد به قتل‌ رساندن ودات آیدین است. ودات آیدین از سوی ژیتم به قتل رسید. ما یکبار دیگر یاد ودات آیدین را با احترام با قدردانی گرامی می‌داریم. ما یکبار دیگر اعلام می‌کنیم که همراه با خلق جولمرگ مقاومت خواهیم کرد.‌»

پس از بیانیه، راهپیمایان از سد به سوی مرکز منطقه اَلباک به راه افتادند.