راهپیمایی مردم شنگال علیه اشغالگری: ما در کنار گریلاهای مقاوم ایستاده‌ایم

مردم شنگال با شعار «زمان مقاومت در برابر اشغالگری و خیانت فرا رسیده است» راهپیمایی گسترده‌ای را علیه حملات اشغالگرانه دولت ترکیه و خیانت حزب دمکرات کوردستان برگزار کردند و گفتند: «گریلا نیروی محافظ کوردستان و ایزدی‌ها است.»

راهپیمایی علیه حملات اشغالگری

راهپیمایی گسترده‌ای به پیشاهنگی اداره خودمدیریتی شنگال و جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) علیه حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به باشور کوردستان و خیانت حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) که زمینه را برای اشغالگری ترکیه فراهم کرد، با شعار «زمان مقاومت در برابر اشغالگری و خیانت فرا رسیده است» برگزار شد.

در راهپیمایی که از تپه سردشت تا آرامگاه شهید دلگش-شهید بَرخودان ادامه یافت، نمایندگان همه نهادها و سازمان‌های شنگال، جوانان، زنان و مدیران جامعه ایزدی شرکت کردند. پس از رسیدن توده مردم به آرامگاه شهدا، ریحام حسن سخنگوی اداره خودمدیریتی شنگال بیانیه‌ای ارائه کرد.

ریحام حسن با اشاره به اینکه دولت اشغالگر ترکیه با همکاری پ‌د‌ک و عراق از ۲۲ ژوئن با ارسال محموله‌های نظامی به باشور کوردستان سعی در محاصره مناطق گریلا دارد، گفت: «دولت اشغالگر ترکیه با رویاهای خود مبنی بر احیای امپراتوری عثمانی، برنامه‌ریزی برای گسترش در کوردستان، عراق و سوریه دارد. او می‌خواهد با همکاری با پ‌دک و عراق به این رویا جامه عمل بپوشاند، اما سال‌هاست که با مقاومت گریلا‌های ه‌پ‌گ و یژا استار مواجه است.»

تنها نیروی مخالف فاشیسم ترکیه، گریلاهای آزادی هستند

ریحام حسن با تاکید بر اینکه دولت ترکیه می‌خواهد اشغال خود در عراق را دائمی کند، گفت: «تنها نیرویی که در برابر اشغالگری و فاشیسم ترکیه قرار دارد، گریلاهای آزادی هستند. او برای تحقق این رویاها با سلاح‌های ممنوعه به گریلاها حمله می‌کند و مرتکب جنایات جنگی می‌شود. دولت ترکیه در برابر مقاومت گریلا شکست خورد. با سفر اردوغان رئیس فاشیست ترکیه به عراق، او می‌خواست عراق را در جنایات جنگی و اشغال کوردستان شریک کند. بنابراین، می‌خواهد اشغالگری دولت ترکیه را گسترش دهد و آن را دائمی کند.»

پ‌دک هرگز در کنار مردم کورد نبود

ریحام حسن تصریح کرد که پ‌دک همواره مانعی بر سر راه آزادی کوردستان و مبارزات مردم بوده است. ریحام حسن گفت: «پ‌دک در طول تاریخ نه با مظلومان و نه با مردم کورد بوده است. همیشه مانعی بر سر راه آزادی کوردستان و مبارزات مردم بوده است. پ‌دک هیچ اعتباری در میان مردم کورد و جامعه ایزدی ندارد. همواره با اشغالگران همکاری داشته و آنها را در خاک خود اسکان داده است. در ۳ اوت ۲۰۱۴ راه را برای داعش هموار و شنگال را اشغال کرد و منجر به وقوع این فرمان (نسل‌کشی علیه ایزدیان) شد. اگر امروز به اداره خودمدیریتی ایزدی‌ها در شنگال حمله می‌شود، دلیل آن باز هم پ‌دک است. پ‌دک هر روز خیانت‌های بزرگتری انجام می‌دهد. سرانجام پ‌دک ارتش ترکیه را راهنمایی کرد تا در ۲۲ ژوئن به باشور کوردستان حمله و مناطق حفاظتی مدیا را محاصره کند. این معاملات کثیف به نام حکومت اقلیم کوردستان انجام می‌شود، اما به نفع مردم باشور یا مردم عراق نیست.»

ریحام حسن با تاکید بر اینکه به عنوان جامعه‌ای که نسل‌کشی‌ها را تجربه کرده است، از عراق می‌خواهند در برابر اشغالگری دولت ترکیه و احیای داعش اقدامات احتیاطی انجام دهد، گفت: «اگر عراق در این دوره تاریخی به دام دولت ترکیه بیفتد، وارد مسیری برگشت‌ناپذیر خواهد شد. دولت ترکیه سازنده داعش است، اکنون داعش را به صحنه بازمی‌گرداند.»

گریلا مدافع کوردستان و ایزدخان است

ریحام حسن با تاکید بر اینکه مردم شنگال از مقاومت گریلاهای آزادی کوردستان در برابر اشغالگری حمایت می‌کنند، گفت: «گریلا‌های آزادی در جنگ سختی علیه همکاری پ‌دک و اشغالگری دولت ترکیه هستند. ما می‌گوییم؛ گریلا مدافع کوردستان و ایزدخان است. آنها از ما در برابر فرمان (نسل‌کشی) محافظت کردند و اکنون خود را به سپری برای ما مبدل می‌کنند. ما به عنوان جامعه ایزدی تا پایان در کنار مقاومت شرافتمندانه آنها ایستاده‌ایم و به مبارزه آنها علیه اشغالگری درود می‌فرستیم. ما همه گریلاهایی را که در مقاومت علیه اشغالگری به شهادت رسیدند فراموش نخواهیم کرد و با تمام توان با اشغالگری و خیانت مبارزه خواهیم کرد.»