‌«رهبری با مانیفست‌های خود راه آزادی را نشان داد» -تکمیل شد-

عضو شواری اجرایی ک‌ج‌ک، خبات آندوک و عضو شورای هماهنگی جمعیت‌ جوانان، اوزگور شَرکَر اعلام کردند که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با مانیفست‌های خود راه آزادی را نشان می‌دهد و گفتند‌: ‌«به همین علت خلق‌های ستم‌دیده امیدشان را در پ‌ک‌ک می‌بینند.‌»

عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک)، خبات آندوک و عضو شورای هماهنگی جمعیت جوانان، اوزگور شرکر، در برنامه‌ ویژه اِسترک تی‌وی مشارکت کردند و درباره مطالعه مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در بسیاری از مناطق جهان و تاثیرات آن بر جامعه، ارزیابی‌هایی انجام دادند.

عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک، خبات آندوک اعلام کرد در چارچوب این کارزار، در بسیاری از مناطق جهان مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مطالعه شده و گفت‌‌: ‌«رهبری در نتیجه توطئه بین‌المللی که ده‌ها کشور در آن مشارکت کردند، اسیر گرفته شده و به دولت ترکیه تحویل داده شد. در نظام امرالی که از سوی نیروهای کاپیتالیست ایجاد شده است ۲۵ سال می‌شود که علیه رهبری انزوا تحمیل می‌کنند. پس از اینکه کوردستان به ۴ بخش تقسیم شد، نقشه نسل‌کشی علیه خلق کورد به وجود آمد. رهبری نیز تلاش می‌کند که خلق کورد را از چنگال نسل‌شی رها کند، امروز در جهان از کودکان تا بزرگسالان هرکسی از کوردستان از  مقاومت خلق کورد بحث می‌کند. این نیز با مبارزه و تلاش رهبری و شهدا ایجاد شده است.

خلق کورد برای خود و هویتش مبارزه می‌کند، این امر نتیجه مبارزه رهبری است. رهبری امروز نمایندگی کوردستان و کورد آزاد را برعهده دارد. اگر رهبری وجود نمی‌داشت، نه پ‌‌ک‌ک و نه کورد آزاد وجود نمی‌داشتند. کاملا مشخص است که کوردها چگونه به امید تمام انسانیت مبدل شدند. رهبری علیه نظام سلطه‌گر مَرد و دولت-ملت، نمایندگی سیستم عادلانه، دمکراتیک، برابرانه و آزاد را برعهده دارد. رهبری علیه توطئه‌گران دارای آگاهی بسیار قدرتمند است و در امرالی، مانیفست‌های خود را بر اساس تاریخ، فلسفه و ذهنیتی ژرف ارزیابی کرده است. در این مانیفست‌ها از خلق کورد، خاورمیانه و کل انسانیت دفاع کرد، علیه نظام هیرارشیک دولتگرا، از زنان، گروه‌های اتنیکی و خلق‌های ستم‌دیده دفاع کرده است.

از تمام جوامعی که توسط نیروهای سلطه‌گر به بردگی کشیده شدند، دفاع کرد. رهبری، مانیفست‌های خود را به مثابه مانیفست مدرنیته دمکراتیک عنوان کرد. به همین علت امروز در بسیاری از مناطق جهان، خلق این مانیفست‌ها را مطالعه می‌کنند، از رهبری صیانت کرده و با مطالبه آزادی جسمانی وی، برای آن مبارزه می‌کنند. رهبری مانیفست تمدن دمکراتیک را علیه دولت و نظام سلطه‌گرانه مَرد توسعه داده است، نه تنها برای کوردها بلکه برای همه بشریت می‌باشد. برای خلق‌های ستم‌دیده، مانیفست انسان آزاد و حیات آزاد است. در این مانیفست‌ها از چگونگی ایجاد حیاتی دمکراتیک و پایبند به ارزش‌های اجتماعی، بحث شده است.

‌«باید بر عملی کردن آزادی جسمانی رهبری متمرکز شویم»

خبات آندوک اشاره کرد که مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، منبع حقیقت هستند و در ادامه سخنان خود گفت‌: ‌«در چارچوب کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو که آغاز شده‌است، در تمام مناطق جهان، مانیفست‌های او مطالعه می‌شوند. کسانیکه این مانیفست‌ها را مطالعه می‌کنند، باید در ابتد این امر را درک کنند که رهبری در چگونه وضعیتی قرار دارد، چرا دشمن از او تا این اندازه می‌ترسد و هراس دارد، چرا تا این حد دشمن دارد‌؟ زمانیکه مسئله رهبری، حقوق، سیاست، اخلاق، وجدان و انسانیت باشد، چرا تمام جهان علیه آن متحد می‌شوند‌؟ چرا برای اسیر کردن رهبری تا این اندازه نیرو بسیج شدند‌؟ علیرغم تمام عدم امکانات، رهبری چگونه می‌توند، در عرصه‌ بین‌المللی تا این اندازه تاثیر گذار باشد‌؟

کسیکه این مانیفست‌ها را مطالعه می‌کند، باید ببیند که رهبری تا چه اندازه آزاد است و تا چه اندازه امید، نیرو و جسارت به خلق، زنان و جوانان می‌دهد و در دل نیروهای سلطه‌گر نیز تا چه اندازه هراس می‌افکند. بدین ترتیب، زمانیکه مانیفست‌های او را مطالعه می‌کنیم، باید بدانیم که ما حقیقت چگونه و چه کسی را مطالعه می‌کنیم. رهبری با مانیفست‌های خود، راه آزادی را نشان می‌دهد. یک انسان چگونه نیرومند می‌شود، علیه دشمن می‌جنگد، چگونه به رفیق مبدل شده و چگونه نمایندگی انسان و جامعه آزاد را ایجاد می‌کند، پاسخ تمام این سوالات در مانیفست‌ها است. به همین خاطر مانیفست‌ها انقلاب ذهنیتی هستند. مطالعه مانیفست‌های رهبری باید تنها در چارچوب این کارزار نباشند، البته که این هم بسیار مهم است. من به هرکسی که در این کنش‌های جای گرفته است، با احترام درود می‌فرستم. البته که این عمل باید افزایش یابد.

رهبری تحت انزوای تحمیلی بسیار بزرگی و نظامی نسل‌کشی، مبارزه می‌کند. اما تفکرات، روح و احساس رهبری آزاد هستند. نظام کاپیتالیسم و دولت-ملت هرگز نمی‌توانند بر رهبری تاثیری بگذارند. اما بدلیل اینکه هرکسی از جمله ما در سطوح مختلفی از نظام هیرارشیک دولتگرا متاثر می‌شویم، تا حدی می‌توانیم نمایندگی این امر را برعهده بگیریم. بر همین اساس ما نیاز به آزادی می‌بینیم، اما رهبری به چنین چیزی احتیاج ندارد. انسانی مثل رهبری، باید چنین در زندان نباشد. به همین خاطر باید دشمن را شکست دهیم. شکست‌دادن دشمن در عین‌حال به معنای متلاشی کردن نظام نسل‌کشی است. دشمن تنها دولت ترکیه نیست بلکه در عین‌حال مدرنتیه کاپیتالیست محکوم به شکست نیز دشمن می‌باشد. بر همین اساس، البته که نقش و وظایفی برعهده ما می‌باشد. از این جنبه باید بر عملی کردن آزادی جسمانی رهبری متمرکز شویم.‌»

‌«خلق کورد در جنگ هستی و نیستی حضور دارد»

عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک، خبات آندوک گفت‌: ‌«هدف رهبری، ایجاد حیاتی نوین، حایتی نوین و آزاد است.‌» و سخنان خود را اینگونه ادامه داد‌: ‌«البته که به عنوان جنبش و حزب رهبری، ما نیز رهبری را برای خود اساس می‌گیریم. ما تلاش می‌کنیم که حقیقت رهبری را در زندگی، روابط و کار و کنش‌های خود اجرایی کنیم. ما تنها خود را به این امر هم محدود نمی‌کنیم. درست است‌؛ پ‌ک‌ک حزب کادر هاست، نقش و مسئولیت ما وجود دارد که ما خلق کورد را از چنگال نسل‌کشی نجات دهیم. ما تلاش می‌کنیم که خلق کورد را از نو بیافرینیم، آنان را از این نظام قتل‌عام‌گرایانه، فرهنگ فئودال و کاپیتالیسم، رها کنیم. این نیز وظیفه و مسئولیت ما است. سیستم ک‌ج‌ک چنین است. به عنوان کادرهای پ‌ک‌ک ما نیز مانند هرکس دیگری، رهبری و حقیقت آن را مطالعه می‌کنیم. به اندازه‌ای که رهبری را درک کنی، می‌توانی آن را نمایندگی کنی. زمانیکه ما خود را توسعه می‌دهیم و متحول می‌کنیم، به سوی جامعه می‌آییم. ما می‌خواهیم در چارچوب ملت دمکراتیک، تغییر و تحولاتی را عملی کنیم.

رهبری دیگر تنها رهبر کوردها نیست، متعلق به تمام خلق‌ها است. اما مشکلات خلق کورد و دیگر خلق‌ها از یکدیگر جدا هستند. مثلا مشکلات اجتماعی جدا در میان خلق‌ها وجود دارد، اما مسئله خلق کورد موجودیت و هستی است. یعنی خلق کورد در جنگ هستی و نیستی یا موجودیت و نابودی قرار دارد. روح، زبان و فرهنگ خلق کورد سال‌هاست که تحت حمله می‌باشد. در حملات نسل‌کشی در مقابل خلق کورد نه تنها فرهنگ، بلکه در عین‌حال حملات فیزیکی نیز وجود دارد. در سده ۲۰ تنها در باکور کوردستان، صدها هزار کورد به قتل رسیدند. در هر ۴ بخش کوردستان نیز خلق از جنبه فیزیکی در معرض تهدید نسل‌کشی قرار دارد. دولت اشغالگر ترکیه با همکاری نیروهای مدرنیته کاپیتالیست، در زمانیکه جنگ جهانی سوم در جریان است،‌ سود می‌برد و می‌خواهد ریشه خلق کورد را از جا بکند. خلق کورد دارای مشکلات بسیار مختلفی می‌باشد. اما مهم‌ترین مشکل، دفاع از موجودیت خود است. باید از جنبه فیزیکی نیز از خود و میهن‌اش دفاع کند. خلق کورد اکنون به کوچ اجباری مجبور می‌شود،‌ با سیاست‌های مختلفی کوردستان خالی از سکنه می‌شود،‌ این مسائل در چارچوب سیاست‌های نسل‌کشی انجام می‌شوند. خلق کورد باید علیه این امر در تمام عرصه‌ها از خود دفاع کند.

‌«با این کارزار، مانیفست‌های رهبری در سطح بین‌المللی به بحث گذاشته می‌شود»

عضو شورای هماهنگی جمعیت جوانان‌، اوزگور شرکر در ابتدای سخنان خود به مقاومت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درود فرستاد و اشاره داشت که همزمان با کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» که در روز ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در سطح جهانی به بحث گذاشته می‌شود. اوزگور شرکر اعلام کرد پس از توطئه بین‌المللی، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مقاومتی کلاسیک از خود نشان نداد و گفت‌: ‌«مانیفست‌ها در عین‌حال نتیجه مقاومت عظیم رهبر آپو در امرالی می‌باشند. در پارادایم رهبر آپو، مسائل دولت، دمکراسی، سیاست، جامعه‌شناسی، زنان و جوانان بصورتی وسیع ارزیابی می‌شود. تمام این موارد مسائل مهمی در محتوای مانیفست‌ها هستند.

سلطه‌گران و نیروهای کاپیتالیست زمانیکه به کوردستان می‌نگرند، فقط نفت را می‌بینند و انسان‌هایی را که می‌خواهند برده‌شان کنند. اما زمانیکه رهبری به کوردستان می‌نگرد، گهواره خود را می‌بیند، غنای ارزش‌های انسانی را می‌بیند، منابع فرهنگی را می‌بیند. زمانیکه سلطه‌گرایان به انسانی می‌نگرند، مثل اینکه آنان ربات هستند با آنان رفتار می‌کنند. اما اکنون ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی در همه‌جا وجود دارند و سلطه‌گران دیگر احتیاجی به انسان‌ها نمی‌بینند. انسان را از انسایت دور می‌کنند. اما رهبر آپو دقیقا در برهه‌ای که در شخص کوردها، انسانیت پایمال می‌شد، تغییر عظیمی را رقم زد. بزرگترین اثباتگر آن نیز، مانیفست‌ها هستند. مانیفست‌های هزاران صفحه‌ای...

گاهی ما بیان می‌کنیم که فهم و درک مانیفست‌ها دشوار است و گاهی هم می‌‌گوییم که نه آسان است، سهل و ممتنع است، در واقع نه آسان است و نه دشوار است. رهبر آپو در هزاران صفحه نوشت و برای نوشتن این هزاران صفحه، ده‌ها هزار صفحه را مطالعه کرده و مورد پژوهش قرار داده است. بیش از ۲۰ هزار مبارز و انسان را آموزش داد. یعنی مانیفست در نتیجه تمام این سَنتِز‌ها ایجاد شد. به همین دلیل لازم است تا جاییکه می‌توانیم، این مانیفست‌ها را به شیوه‌ای عمیق درک کنیم. مهم است که ما این مانیفست‌ها را تا چه اندازه عمیق مورد پژوهش و مطالعه قرار می‌دهیم. نظریات و مواردی که رهبر آپو در مانیفست‌های خود بیان می‌کند را تا چه اندازه درک می‌کنیم، این بسیار مهم است. زیرا ما هر اندازه آن را درک کنیم، به همان اندازه زودتر به حقایق می‌رسیم.‌»

‌«مانیفست‌های رهبری روشنایی راه انسانیت است»

عضو شورای هماهنگی جمعیت جوانان، اوزگور شکر اعلام کرد که تنها در کوردستان و خاورمیانه از ۲۴ کشور جوانان در کنفرانس جوانان مشارکت کردند و گفت‌: ‌«در گفتگوهایی که در این کنفرانس انجام شد، تا جاییکه ما دنبال کردیم، تلاش بسیاری برای فهم و درک نظریات رهبر آپو وجود دارد. در بسیاری از کشورها، زنان و جوانان از رهبر آپو، تفکراتش و پاردایم او بحث می‌کنند. از شمال آفریقا تا آمریکای لاتین، این اندیشه امروز بر تمام خلق‌ها تاثیر نهاده است. ما به این بسنده نمی‌کنیم و کافی هم نمی‌بینیم. دشمن هرکاری هم که انجام دهد نمی‌تواند بر نیروی نافذ رهبری تاثیر بگذارد. امروز رهبری در میان چهار دیوار است. جوانان کوردستان باید هر روز اتاقی که از ۳-۶ متر مساحتش است و جای نفس کشیدن راحت در آن وجود ندارد را فراموش نکنند. در امرالی هر روز حملات روانی وجود دارد، جنگ ویژه وجود دارد، همدستی نیروهای بین‌المللی در این میان وجود دارد، هر روز علیه رهبری ما ظلم و فشار روا داشته می‌شود.

دشمن چنین محیطی را ایجاد کرده است. نیروی رهبر آپو در میان چنین شرایط دشواری به منصه ظهور می‌رسد. اما رهبری در مقابل ظلم و فشار در امرالی تسلیم نشد. دیوارهای امرالی برای رهبری، هیچی نیست، مثل یک کاغذ است. نیروی ذهنی رهبر آپو امروز در سراسر جهان اشاعه یافته است. ایدئولوژی رهبری، در نتیجه تلاش‌هایی عظیم به منصه ظهور رسید. دشمن همیشه می‌گوید پ‌ک‌ک در همه جا وجود دارد، در ژاپن و در آفریقای جنوبی حضور دارد. می‌گوید، در هر که کجا باشد باید آنان را ممنوع کنیم. در حقیقت، پ‌ک‌ک به یُمن  رهبر آپو در همه جا گسترش پیدا می‌کند و این به یُمن مانیفست‌های رهبری ممکن است. دشمن می‌بیند که نیرویی عظیم ایدئولوژیک وجود دارد. زیرا در جهان، نیروی اندیشه دیگری نمانده است. رهبری این وضعیت را با ‌«در سراسر جهان یک حماقت فکری وجود دارد‌» تعریف و عنوان کرد. نظام حاکمه، انسان‌هایی که مغز و دل‌شان تسخیر شده است را ایجاد می‌کند. مانیفست‌های رهبری علیه این امر، برای انسانیت به منبع روشنایی و آزادی مبدل شده است.

این امر نیز توجه‌ انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. به همین علت در آفریقای جنوبی می‌گویند ‌«‌باید کنفدرالیسم دمکراتیک را در کشور خود عملی کنیم.» وقتیکه یک کاتالونیایی مانیفست را می‌خواند، می‌گوید، اینها افکار من هم می‌باشند، ارزش‌های انسانی در اینجا وجود دارد. به همین علت نیز دولت ترکیه انزوای تحمیلی علیه رهبری را دشوارتر می‌کند. اما هرکاری که انجام دهد نمی‌تواند از ایدئولوژی رهبری که در تمام جهان اشاعه می‌یابد، جلوگیری کند. هر فکر رهبر آپو،‌ یک مانیفست است. انسانی که صحیح برخورد کند، می‌تواند به یک انقلابی بسیار قدرتمند مبدل شود. به همین علت، به اندازه‌ای که دشمن از رهبری می‌ترسد، خلق نیز به همان اندازه با عشق و علاقه و دلگرمی و اشتیاقی وافر او را در آغوش می‌گیرد. ما معتقد هستیم که ایدئولوژی رهبری، روز به روز بهتر و بیشتر اشاعه می‌یابد. بی‌گمان در این مورد، اساسی‌ترین وظیفه برعهده ما می‌باشد.

‌« اساسی‌ترین وظیفه در مبارزه آزادی برعهده زنان و جوانان است»

اوزگور شرکر اشاره کرد اساسی‌ترین وظیفه در مبارزه آزادی کوردستان بر عهده زنان و جوانان است و گفت‌:‌ ‌«تنها گفتن اینکه من آپوئی هستم، جوان هستم، کفایت کننده نیست. این امر همان اندازه که برای ما مصداق دارد، برای تمام جوانان کوردستان نیز صدق می‌کند. زیرا جایگاه جوانان در میان پ‌ک‌ک، در هیچ کجای جهان همتا ندارد. در کل تاریخ تا امروز، در میان هیچ جنبش انقلابی و یا در مبارزه خلق‌های ستم‌دیده، زنان و جوانان به مثابه پیشاهنگان، دیده نشدند. این با ایدئولوژی رهبر آپو به منصه ظهور رسیده است. در ترکیه احزاب سیاسی بسیاری وجود دارند، به یُمن رهبر آپو این پیشرفت ایجاد شده است. سهمیه زنان و جوانان تعیین شدند. رهبری به همان اندازه که در جامعه کورد تغییراتی ایجاد کرده است، در میان جامعه ترکیه هم تغییراتی ایجاد کرده است. برای این هم باید ما کوردها و جوانان کوردستان، این را بهتر درک و عملی کنیم.

روزا لوکزامبورگ، به لنین می‌گوید جوانان باید جداگانه سازماندهی شوند، اما لنین می‌گوید‌ ‌«اگر انقلاب را عملی کنیم، مسئله زنان و جوانان هم به رهیافت می‌رسد.» رهبری چنین نگرشی را با انقلاب خود زیرورو کرد. ما هر اندازه مبارزه کنیم، به همان اندازه مبارز و فدایی رهبر آپو خواهیم بود. نیروی رهبر آپو در عین‌حال ایستادگی، مبارزه و مقاومت رهبر است که تسلیمیت را رد می‌کند. اکنون برخی می‌گویند فاشیسم وجود دارد، ما نمی‌توانیم کاری کنیم، باید منفعل باشیم و خود را پنهان کنیم. اما آپوئی‌ها علیه ظلم، سلطه‌گری و هرگونه حمله دشمن، مقاومت را می‌خواهند. انسان‌ها امروزه از انسانیت دور شدند.

امروز در ترکیه موضوع روزی وجود دارد که انسان از دیدن آن شرمسار می‌شود. هیچکس رویش نمی‌شود که بگوید چه برسر دختر بچه ۸ ساله آمده است. این امر چگونه عملی شده است، در نتیجه چه چیزی به این وضعیت رسیده است، این نتیجه کدام ذهنیت است‌؟ این مورد نتیجه ذهنیت عدم اصالت آک‌پ‌-م‌ه‌پ، نظام دولت ۵ هزار ساله است. رهبر آپو در مقابل این، آلترناتیو را توسعه داد. اگر امروزه علیه رهبری، انزوای دشوار تحمیل می‌شود، یکی از دلایلش همین امر است. اگر رهبری حرف بزند، بتواند هر روز مداخله کند، دیگر هیچکس نمی‌تواند جامعه را فریب دهد، خود را بفروشد یا انسانیت را به معامله بگذارد. بدین دلایل، به مثابه جوانان، ما باید تفکرات رهبری را در حیات خود عملی کنیم. در این برهه، وظیفه‌ای که از ما خواسته می‌شود اینست‌؛ در کارزاری که برای آزادی جسمانی رهبر آپو آغاز شده است، جای گرفته و مشارکت کنیم. اگر این کار را انجام دهیم،‌ ما می‌توانیم به خود، فدائیان رهبر آپو بگوییم.‌»