روزنامه‌نگار سلیمان احمد ۱۷۰ روز است که توسط پ‌د‌ک ربوده شده است

مدت ۱۷۰ روز است که روزنامه‌نگار سلیمان احمد توسط پ‌د‌ک ربوده شده است و به وکلای او اجازه‌ی ملاقات با وی داده نشده است.

سلیمان احمد، روزنامه‌نگار و سردبیر بخش عربی روژنیوز، روز اول اکتبر برای دیدار با خانواده خود به محله شیخ مقصود حلب رفت. سلیمان احمد در ۲۵ اکتبر می‌خواست از دروازه پش خابور (سمالکا) وارد اقلیم کوردستان شود. اما در آن‌جا توسط نیروهای حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) ربوده شد و ۱۷۰ روز است که از او خبری نیست.

حدود ۶ روز پس از ناپدید شدن سلیمان احمد، نیروهای آسایش حزب دمکرات کوردستان در دهوک با صدور بیانیه‌ای مدعی شد «ربودن سلیمان احمد به فعالیت روزنامه‌نگاری مرتبط نیست و برای فعالیت‌های مخفی و غیر قانونی برای حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) رفت و آمد می‌کرده‌‌ است» آن‌ها با این اظهارات اعتراف کردند که سلیمان احمد توسط آن‌ها بازداشت شده است ‌‌و هدف از این اظهارات نیز مشخص است و‌ می‌خواهند همانند دیگر روزنامه‌نگاران منطقه بهدینان، سلیمان احمد را مجازات کنند. در این رابطه خبرگزاری روژ نیوز این اتهامات را رد کرده و اعلام نمود ‘این برخورد با روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنیم و می‌خواهیم فورا سرنوشت سلیمان احمد روزنامه‌نگار و سردبیر در بخش عربی خبرگزاری روژنیوز را اعلام کنند و وی را آزاد نماید، همچنین حفاظت از سلیمان احمد و سلامت جان وی بر عهده‌ی پ‌د‌ک است.’

در ۲۵ ژانویه یکی از اعضای تیم وکلای سلیمان احمد، نریمان احمد، اظهار داشت: «اگر سریعا وضعیت سلیمان احمد آشکار و مشخص نگردد، آن‌گاه علیه حکومت اقلیم و وزیر داخله اقلیم در دادگاه فدرال شکایت تنظیم خواهیم کرد، بنابراین درخواست می‌کنیم اجازه‌ دهند با وی ملاقات نماییم و برای سلیمان‌ احمد پرونده‌ سازی ننمایند.

در ادامه اعلام کرده بود، هنگامی که قصد داشتیم سلیمان احمد را ببینیم، به جز سلیمان احمد افراد زیاد دیگری نیز وجود داشتند که به خاطر اتهامات ناروا در زندان آسایش زندانی هستند و هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند، این یک نقض آشکار بوده و وظیفه‌ی تمامی جناح‌ها و سازمان‌های حقوق بشری است در برابر این موضوع بایستند.

ربودن سلیمان احمد واکنش سازمان‌های دفاع از روزنامه‌نگار چه در داخل کوردستان چه در خارج از آن را در پی داشته است، با وجود این اعتراضات اما پ‌د‌ک همچنان مانع دیدار این روزنامه‌نگار با وکلایش می‌شود.

مدت چند سالی است که پ‌د‌ک بر روزنامه‌نگاران و منتقدان فشاری بیشتری اعمال کرده و بر بیشتر آن‌ها به زندان محکوم کرده است.