ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک‌: رفیق هِلمَت در یاد خلق‌ همیشه زنده خواهد بود

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک به مناسبت ۵مین سالگرد شهادت هلمت گابار، از خلق در باشور کوردستان، خلق کورد، سیاستمداران، روشنفکران و هنرمندان خواست که درباره زندگانی، مشارکت و مبارزه او در جنبش آزادی را به ابراز برسانند.

بیانیه ک‌ج‌ک

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک)، یاد عضو عضو شورای ریاست کل ک‌ج‌ک، هلمت گابار ‌‌‌‌(دیار غریب) را در ۵ مین سالگرد شهادت او طی بیانیه‌ای کتبی، گرامی داشت. در این بیانیه آمده است‌:

‌‌«ما انقلابی بزرگ و عضو شورای ریاست کل ک‌ج‌ک، رفیق هلمت-دیار غریب، قهرمان اهالی باشور کوردستان که بر اثر حمله دولت قاتل و اشغالگر ترکیه شهید شد را در پنجمین سالگرد شهادت او با ادای احترام و قدردانی گرامی می‌داریم، در مقابل یاد خاطره ارزشمند او سرتعظیم فرود آورده و یکبار دیگر قول زنده‌ نگه‌داشتن یاد و مبارزه شهدا را دوباره می‌نماییم.‌

کسانی که ما را به پیروزی می‌رسانند شهدای ما هستند

رفیق هلمت یک رفیق ارزشمند بود که در جنبش آزادی، نقش‌های بزرگی ایفا کرده و رنج بزرگی داد. رفیق هلمت به اندازه‌ای که یک انقلابی بزرگ بود،‌ به همان صورت روشنفکری بود که در عشقی عمیق با پایبندی به میهن خود می‌زیست، دارای نگرشی عالی و تاریخی بود و در موضوع اندیشه و تفکر همیشه خود را ژرف می‌ساخت. نگرش عمیق میهن‌دوستی در او نمود یافته بود. با اشتیاقی بسیار، پایبند به کوردستان و مبارزه آزادی کوردستان بود. میهن‌دوستی همراه با ذهنیت ملت دمکراتیک را به یکدیگر رسانده بود و در پارادایم رهبر آپو یک ژرفایی عظیم را زیست. با تعمق و دانش خود،‌ راه را نمایان ساخت. برای گذر کردن از موانع پیش‌روی جنبش، رنج عظیمی کشید. او برای راه‌حل مشکلاتی که با آن روبرو می‌شد، بصورتی عمیق تامل می‌کرد. با این ویژگی‌های خود تاثیری مثبت در فضای انقلابی ایجاد کرده و چنین به رفقایش انگیزه بخشید. عشق و علاقه او به انسانیت بسیار قدرتمند بود. بدون هیچگونه تبعیضی برای تمام رفقایش ارزش قائل بود و به آنان اهمیت می‌داد. به دلیل تمام این ویژگی‌ها از سوی رفقایش بسیار دوست داشته می‌شد و مورد احترام آنان بود. همچنین درباره باشور کوردستان بصورتی عمیق تامل می‌کرد، کار و کوشش کرد تا خلق در باشور کوردستان که متحمل دردهای بسیاری شده است و هزینه‌های گزافی نیز داده است، حیاتی دمکراتیک و آزاد که شایسته است را بزیند. روزی که مورد حمله قرار گرفت و شهید شد، با روشنفکران و سیاستمداران باشور کوردستان ملاقات انجام داده بود. در زمانیکه این کار و کنش را انجام ‌‌می‌داد با حمله روبرو ماند و شهید شد. بی‌گمان شهادت شخصیتی اینچنین برای جنبش و خلق ما یک ضایعه بزرگ بود. اما برای ما، شهید راه گسترش و نیرومند شدن است. بدلیل اینکه بزرگترین سرچشمه نیروی ما، شهدا هستند. زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدایی که جنبش را گسترده نمودند، به ما بزرگی آموختند و ما را به پیروزی رساندند، در عملی کردن اهداف، خواست و مبارزه آنان نهفته است و بدینگونه ممکن می‌باشد. مبارزه آزادی کوردستان دارای چنین نگرشی است. در انقلاب شهدا نمی‌میرند. آنان نامیرا یند، در دل و یاد انسان‌ها می‌زیند. رفیق هلمت همیشه در دل و یاد خلق کوردستان زنده خواهد بود. ما یاد او را یکبار دیگر با ادای احترام، عشق و قدردانی گرامی می‌داریم.

باید حیات و مبارزه رفیق هلمت بخوبی درک شود

حیات رفیق هلمت، مشارکت و مبارزه او در جنبش آزادی باید بخوبی ابراز و درک شود. شهید هلمت خیلی وقت پیش از خطرات خیانت نیروهای همکار و خیانتکار به ارزش‌های خلق در باشور کوردستان که با دادن هزینه‌های سنگینی آن را بدست آوردند، را دیده و بر آن واقف بود، به همین علت به جستجو می‌پرداخت. پاسخ مناسب این جستجو‌ها را در خط آزادی که رهبر آپو و حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) تمثیلیت آن می‌باشند، یافت و با هیجانی عظیم در صفوف آزادی مشارکت جست. زمانیکه به خط همکاران و خیانکاران به خلق در باشور کوردستان که این خلق را با خطراتی بزرگ مواجه‌ نموده است می‌نگریم، می‌بینیم که موضع‌گیری رفیق هلمت تا چه اندازه صیحیح و با معنا بود. در این مورد باید تمام خلق کوردستان و بخصوص خلق در باشور کوردستان،‌ ایستار، برخورد و موضع‌گیری رفیق هلمت را بخوبی درک و فهم کنند. در ابتدا سیاست کورد و سپس روشنفکران، نویسندگان و هنرمندان باید برای این مورد وقوف پیدا کرده، آن را ابراز کنند و به موضوع روز خلق تبدیل نمایند.‌»